Ustawa o płacach niewiele zmieni

ŁUKASZ WŁOCH, Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców
11-01-2017, 22:00

Czy zmiany płacy minimalnej znacząco wpłyną na ceny w branży transportowej? Czy polscy przewoźnicy będą redukowali zatrudnienie? Obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. nowelizacja ustawy o minimalnym wynagrodzeniu stanowi, że rośnie ono o 8,1 proc. i wynosi obecnie 2000 zł brutto. Zmiana dotyczy również godzinowej płacy minimalnej, którą ustalono na 13 zł brutto. To właśnie ta druga stawka budziła najwięcej emocji w branży transportowej. Eksperci oceniają jednak, że wejście w życie nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu nie spowoduje wstrząsu w branży transportowej, choć wzrost płacy minimalnej i inne zmiany spowodują wzrost wypłacanych wynagrodzeń.

Od kilku miesięcy trwają spekulacje na temat skutków wprowadzonych zmian.

Dyskusje prowadzili także przedstawiciele branży transportowej. Nie jest ona jednak jednorodna pod względem sposobu wynagradzania kierowców. Część przedsiębiorstw preferuje rozliczenia oparte na umowach o pracę. Dla nich największą zmianą, oprócz wzrostu wynagrodzenia minimalnego, jest wykluczenie z niego dodatku za pracę w porze nocnej, co przy specyfice zawodu kierowcy może w efekcie oznaczać znaczną różnicę w wynagrodzeniu — od 180 do 300 zł miesięcznie więcej niż w 2016 r. Firmy, które stosują rozliczenia oparte na umowach zleceniach, również muszą się przygotować na wzrost wypłat.

Według naszych analiz, średnia pensja kierowców, uwzględniająca diety i ryczałty, oscyluje wokół 5-6 tys. zł netto. Branża od dłuższego czasu boryka się z problemami kadrowymi i trudnościami ze znalezieniem nowych pracowników. Jestem przekonany, że wzrost płacy minimalnej nie spowoduje nawet niewielkiego spadku zatrudnienia w branży. Choć jest zbyt wcześnie, aby wyrokować, czy branża sama upora się z dodatkowymi obciążeniami, czy może przerzuci związane z nimi koszty na klientów. Wówczas skutkowałoby to zmianami cen usług transportowych.

Oceniamy, że wzrost płacy minimalnej spowoduje,

iż więcej przedsiębiorstw przejdzie w relacjach z pracownikami z formy umów zleceń na umowy o pracę. Te drugie są coraz efektywniejsze dla obu stron.

Myślę, że na reakcję przedsiębiorstw transportowych na zmiany trzeba jednak jeszcze poczekać,

bo wzrost wynagrodzeń to nie jedyne wyzwanie, przed jakim stanie branża w tym roku. Na 2017 r. zapowiedziane są bowiem między innymi zmiany w ustawie o transporcie drogowym. [MIB]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ŁUKASZ WŁOCH, Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Ustawa o płacach niewiele zmieni