Voice Impact Award 2025 – słowa, które burzą bariery i budują porozumienie

Partnerem publikacji jest T-Mobile
opublikowano: 2025-09-19 10:39

Za nami pierwsza edycja konkursu Voice Impact Award, organizowanego przez T-Mobile w ramach kampanii #BurzymyBariery. To inicjatywa skierowana do dziennikarzy oraz studentów dziennikarstwa, której celem jest promowanie tematów ważnych społecznie i budujących porozumienie. 17 września w Warszawie odbyła się uroczysta gala finałowa, podczas której wręczono nagrody laureatom konkursu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Idea Voice Impact Award wyrasta z potrzeby przełamywania podziałów i otwierania przestrzeni do dialogu. Jak pokazują badania, aż 87 proc. Polaków czuje się zmęczonych polaryzacją społeczną i polityczną, obecną zarówno w życiu publicznym, jak i prywatnym. Z kolei 80 proc. polskich dziennikarzy uważa, że społeczne bariery utrudniają osiągnięcie porozumienia i podejmowanie najlepszych decyzji dla kraju – nawet gdy są one konieczne. Podziały te nie tylko spowalniają rozwój, lecz także oddalają nas od siebie. Konkurs ma być odpowiedzią na te wyzwania – zachętą do szukania tematów, które mogą łączyć, a nie dzielić.

– Ufam, że media i biznes mają poczucie wyższej misji i chcą działać po to, by zbliżać ludzi do siebie. Ludzie muszą rozumieć różne perspektywy. Wierzę, że ten konkurs jest przykładem, iż są różne punkty widzenia i tematy, które budują zrozumienie – opowiedziała o idei konkursu organizatorka wydarzenia Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i ESG, T-Mobile.

Siła odważnych głosów

Konkurs Voice Impact Award został skierowany do dziennikarzy oraz studentów dziennikarstwa. Ich zadaniem było napisanie wyjątkowych tekstów burzących bariery – społeczne, technologiczne, kulturowe i komunikacyjne. Była to przestrzeń dla odważnych głosów wierzących, że media mogą inspirować do zmian i realnie kształtować bardziej otwarte społeczeństwo. Do pierwszej edycji nadesłano 146 prac, co pokazuje, jak istotny jest dziś temat dialogu i budowania porozumienia.

– Bardzo nas cieszy liczba zgłoszonych prac. Wszystkie zostały przygotowane na potrzeby tej inicjatywy i wcześniej nie były publikowane. Mamy nadzieję, że w kolejnych latach będziemy kontynuować Voice Impact Award, ponieważ daje on przestrzeń do rozmów o projektach społecznych w szerszej perspektywie – nie tylko o tym, co trafia na pierwsze strony gazet, ale także o sprawach codziennego życia – wytłumaczyła Małgorzata Rybak-Dowżyk.

Warto podkreślić ogromne zainteresowanie konkursem wśród studentów. To właśnie oni stanowili znaczną część uczestników i pokazali, że młode pokolenie wchodzi w świat mediów z dużą wrażliwością na kwestie społeczne. Ich teksty dotyczyły nie tylko tematów bliskich młodym ludziom, ale też spraw, które mają wymiar uniwersalny – od integracji międzypokoleniowej, po nowe spojrzenie na edukację, zdrowie czy wyzwania związane z wojną i migracją.

– Dobrze widzieć, jak aktywnie w konkurs włączyli się studenci. Bardzo budujące było również to, że prace miały na celu łączenie, a nie dzielenie. To niezwykle istotne w świecie, w którym dominują polaryzacja i podziały – powiedziała członkini jury dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, prof. ucz. Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Relacja z gali wręczenia nagród w konkursie Voice Impact Award

Konkurs Voice Impact Award był realizowany we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim oraz 10 najbardziej opiniotwórczymi redakcjami w Polsce, których przedstawiciele zasiedli w jury. Wspólnie oceniali oni prace, nagradzając autorów tekstów łączących rzetelność dziennikarską z misją budowania porozumienia. Zwycięskie materiały zostaną opublikowane w takich tytułach, jak Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Gazeta Wyborcza, Newsweek, Onet, Polityka, Puls Biznesu, Rzeczpospolita, Wirtualna Polska oraz XYZ.pl.

Zwycięzcy konkursu

Ogłoszenie wyników konkursu Voice Impact Award było najważniejszym momentem uroczystej gali finałowej 17 września. Dla wielu uczestników już sam udział oznaczał szansę na pokazanie swojego głosu i podjęcie ważnych tematów, które na co dzień nie zawsze przebijają się do debaty publicznej. Jury oceniało wszystkie zgłoszone prace według jasno określonych kryteriów obejmujących zarówno wartość merytoryczną, jak i poziom warsztatowy.

Voice Impact Award to wyjątkowa inicjatywa, w której każdy z członków kapituły z przyjemnością weźmie udział także w kolejnych edycjach.

Paweł Kapusta
redaktor naczelny Wirtualnej Polski

– Voice Impact Award to wyjątkowa inicjatywa, w której każdy z członków kapituły z przyjemnością weźmie udział także w kolejnych edycjach. Zależało nam, by pierwsze miejsce trafiło do pracy spełniającej najwyższe standardy – zarówno pod względem treści, jak i formy. Ponieważ w tej edycji żadna z prac nie osiągnęła takiego poziomu, zdecydowaliśmy się nie przyznawać pierwszej nagrody, lecz wyróżnić autorów drugą oraz dwiema trzecimi nagrodami – wyjaśnił Paweł Kapusta, redaktor naczelny Wirtualnej Polski.

Drugie miejsce w konkursie Voice Impact Award w kategorii prac dziennikarskich otrzymała Aleksandra Wiśniewska za materiał pt. „Tama wstydu”. Nagrodzono ją kwotą 20 tys. zł. Trzecie miejsce przyznano aż dwóm autorkom: Magdalenie Frindt za tekst „Książkowa ciąża” oraz Katarzynie Gruchot za felieton „Opowiedz mi swoją historię, a zrozumiesz moją”. Każda z laureatek otrzymała nagrodę pieniężną w wysokości 10 tys. zł.

– W konkursie pojawiły się bardzo różnorodne tematy – od politycznych, przez społeczne, po zdrowotne. Wszystkie były autentyczne i pokazywały różne perspektywy realnych problemów, o których na co dzień rzadko myślimy. Jestem przekonana, że jeśli będziemy o nich mówić, ludzie będą słuchać.

Małgorzata Rybak-Dowżyk
dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i ESG, T-Mobile

W kategorii studenckiej wyróżniono trzy osoby. Aleksandra Trendak została doceniona za materiał „Pląs pokoleń. Jak tańce pod gołym niebem łączą młodych i starszych”, Zofia Witczak za artykuł „Ukraina jest kobietą. Historia Fundacji Czerwony Mak”, a Kaprow Koźluk za tekst „Tak, możemy robić naukę w Polsce”. Wszyscy laureaci tej kategorii otrzymali nagrody rzeczowe – iPad Pro 11 oraz roczną subskrypcję programu Perplexity Pro.

Jedna ze zgłoszonych prac nie spełniała kryteriów konkursu, ponieważ miała formę fikcji literackiej. Choć nie mogła zostać nagrodzona, zainspirowała organizatorów do podjęcia dodatkowej inicjatywy. Ponieważ pierwsza nagroda nie została przyznana, T-Mobile przekazało przeznaczoną na nią kwotę 30 tys. zł na rzecz Fundacji TV Puls „Pod Dębem”, która wspiera osoby starsze w walce z wykluczeniem cyfrowym. Fundacja powstała z myślą o seniorach i od lat pomaga mieszkańcom domów pomocy społecznej, domów seniora oraz placówek opiekuńczych i medycznych.

Mosty ponad podziałami

Pierwsza edycja Voice Impact Award pokazała, że w świecie pełnym polaryzacji istnieje przestrzeń na rozmowę, refleksję i wspólne szukanie rozwiązań. Konkurs nie tylko uhonorował twórców, którzy odważnie podejmują ważne społecznie tematy, lecz także stworzył forum wymiany doświadczeń pomiędzy studentami, dziennikarzami i ekspertami.

Dzięki inicjatywie T-Mobile idea burzenia barier zyskała realny wymiar – zarówno poprzez nagrodzone prace, jak i dodatkowe wsparcie dla projektów społecznych. Voice Impact Award udowodnił, że słowo ma moc, a media – niezależnie od formy – mogą być narzędziem budowania zrozumienia i bliskości między ludźmi.

– W konkursie pojawiły się bardzo różnorodne tematy – od politycznych, przez społeczne, po zdrowotne. Wszystkie były autentyczne i pokazywały różne perspektywy realnych problemów, o których na co dzień rzadko myślimy. Jestem przekonana, że jeśli będziemy o nich mówić, ludzie będą słuchać – podsumowała Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i ESG, T-Mobile.

Partnerem publikacji jest T-Mobile