Volkswagen chce budować fabrykę

opublikowano: 10-04-2013, 00:00

Polska walczy z Turcją o zakład produkujący samochody do 3,5 tony. Przydałoby się produkować więcej aut nad Wisłą.

Produkcja samochodów osobowych i dostawczych spadła w marcu o 20,46 proc. w porównaniu z ubiegłeym rokiem, do 51,3 tys. sztuk, poinformował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Exact Systems, dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, ocenia natomiast, że to części, a nie samochody, są polską specjalnością: produkcja aut spadła w ubiegłym roku z 1 mln sztuk do 635,8 tys., podczas gdy wartość produkcji części i podzespołów skoczyła z 29,5 mld do 49 mld zł. Ale nie wszystko stracone. Wczoraj portal hurriyetdailynews.com zacytował Zafera Çağlayana, tureckiego ministra gospodarki, który pochwalił się, że Volkswagen (VW) zastanawia się nad lokalizacją fabryki w Turcji lub Polsce. Ma w niej produkować samochody LCV — czyli light commercial vehicles — o wadze do 3,5 ton. Decyzji turecki minister spodziewa się w maju.

— To prawda, walczymy o taką inwestycję. Volkswagen brał w Polsce pod uwagę kilka lokalizacji. Spodziewaliśmy się decyzji w tych dniach — twierdzi wysokiej rangi urzędnik polskiego rządu.

— Obecnie Volkswagen Samochody Użytkowe nie realizuje żadnych konkretnych planów związanych z inwestycją w nowy zakład — mówi Piotr Danielewicz, rzecznik VW. Nie wiadomo, gdzie VW miałby zainwestować.

— Nie pokazywałem terenów tej firmie — mówi Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej SSE, gdzie ulokowało się najwięcej firm motoryzacyjnych.

— Nie komentuję — ucina Tomasz Sadzyński, prezes łódzkiej strefy. O projekcie nie słyszeli także pracownicy kostrzyńsko-słubickiej strefy, do której należą poznańskie zakłady VW. Firma weszła do strefy w 2005 r. i zainwestowała 268 mln zł. Od czasu wydania pierwszego z trzech zezwoleń stworzyła 1,5 tys. miejsc pracy i zatrudnia już 5,5 tys. Do końca roku ma zrealizować trzeci projekt, na który zezwolenie dostała w 2010 r. W Poznaniu VW produkuje miejskie samochody dostawcze Caddy, Caddy Maxi i Transporter TP.

W Poznaniu-Antoninku znajduje się zakład produkcji samochodów, w Poznaniu-Widzie — odlewnia, a w Swarzędzu — produkcja podzespołów, montaż kokpitów i działa zakład zabudów specjalnych.

— Na terenach należących do strefy nie ma miejsca pod fabrykę. Ale w Swarzędzu obok obecnego zakładu VW są wolne tereny inwestycyjne w strefie — mówi Andrzej Kail z kostrzyńsko- słubickiej strefy. VW ma jeszcze fabrykę silników w Polkowicach w Legnickiej SSE. Także tu nikt nie słyszał o nowych planach. W ubiegłym tygodniu firma zaczęła budować czwartą halę produkcyjną. Nie ubiega się o kolejne zezwolenie. Interesuje się nowymi terenami, ale nie jest w dużym pośpiechu.

— W maju-czerwcu prezes VW Motor Polska spotka się ze strefą i zapozna z naszą ofertą — mówi Wiesław Sowiński z Legnickiej SSE.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk, Marek Druś

Polecane