W 2024 roku Polacy chętniej sięgali po nowoczesne metody płatności – wynika z opublikowanego we wtorek raportu. "Niekwestionowanym liderem był Blik, za pomocą którego można było zapłacić w 95 proc. placówek handlowych. Wzrost popularności zanotowały płatności mobilne, zwłaszcza Apple Pay i Google Pay, z których korzystało już 30 proc. Polaków. Znaczący odsetek konsumentów korzystających z kanału e-commerce nadal wybierał tradycyjne przelewy (52 proc.) oraz karty debetowe (42 proc.)" - poinformowano w raporcie.
Z tzw. portfeli cyfrowych w 2024 roku korzystało 30 proc. konsumentów, co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe względem poprzedniego roku. "Decydujące znaczenie miała wygoda, którą zapewniała możliwość dokonania płatności za pomocą smartfona bez potrzeby posiadania fizycznej karty" - wskazali autorzy.
Wzrost zainteresowania odnotowały również transakcje dokonywane za pomocą kodów QR. W 2024 roku z tej metody płatności korzystało 18 proc. Polaków, co stanowi wzrost o 5 p.p. w porównaniu do 2023 roku. Rozwiązanie to cieszyło się popularnością szczególnie w segmencie e-commerce. Dzięki niemu nie ma konieczności ręcznego wprowadzania danych karty, co zwiększa bezpieczeństwo transakcji.
"Mobilne płatności stają się standardem dla coraz większej grupy konsumentów, zyskując popularność dzięki wygodzie i wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa. Ochronę płatności, także tych dokonywanych za pomocą kodów QR w e-commerce zwiększają technologie takie jak tokenizacja oraz uwierzytelnianie biometryczne. Tokenizacja zastępuje wrażliwe dane płatnicze unikalnymi tokenami, minimalizując ryzyko ich przechwycenia. Z kolei uwierzytelnianie biometryczne, np. rozpoznawanie twarzy czy odcisków palców, zapewnia, że transakcje są autoryzowane wyłącznie przez uprawnionych użytkowników" - wskazał Matouš Michněvič z Adyen.
W Polsce dominującą pozycję na rynku utrzymuje Blik, który w 2024 roku stanowił podstawową metodę płatności Polaków. W ocenie autorów raportu jego popularność wynika przede wszystkim z uniwersalności. Blik umożliwia szybkie płatności online, wypłaty gotówki z bankomatów oraz przelewy na numer telefonu.
Jak zauważono, wśród osób preferujących tradycyjne metody płatności, najpopularniejsze były karty debetowe (52 proc.) i kredytowe (42 proc.)
W sklepach stacjonarnych dynamicznie rozwija się trend samoobsługowych kas. 59 proc. badanych konsumentów wskazało, że preferuje self-checkout jako wygodniejszą alternatywę dla tradycyjnych kas obsługiwanych przez pracowników. Mimo spadku popularności względem 2023 roku o 9 p.p. kasy samoobsługowe wciąż pozostają jednym z kluczowych udogodnień w handlu detalicznym.
Jednym z trendów, który zyskał na znaczeniu w 2024 roku, była metoda "kup teraz, zapłać później" (BNPL). Skorzystało z niej 28 proc. Polaków, co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegłego roku o 11 p.p. "84 proc. badanych korzystających z BNPL przyznało, że dokonywało w ten sposób zakupów przynajmniej raz w miesiącu, wydając średnio 694 zł. BNPL stało się szczególnie popularne wśród millenialsów, dla których ważna jest elastyczność finansowa przy dokonywaniu zakupów" - zauważyli autorzy.
Jak wskazano w raporcie, konsumenci oczekują szerokiego zakresu dostępnych metod płatności, a także wygody ich stosowania. 73 proc. badanych przyznało, że w przypadku braku preferowanej metody płatności są gotowi zrezygnować z zakupu. "Firmy, które nie dostosują się do rosnących oczekiwań klientów, ryzykują utratę konkurencyjności. Inwestycje w nowoczesne technologie płatnicze nie tylko ułatwiają finalizację transakcji, ale także budują lojalność konsumentów" - zaznaczono.
Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono w Polsce na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na grupie 1000 konsumentów.
Adyen to globalna platforma technologii finansowych zajmująca się obsługą transakcji płatniczych.