Wciąż wzrasta liczba podróży służbowych
Tendencje w turystyce biznesowej w Polsce
Cele biznesowe to motyw przyjazdu około 30 proc. odwiedzających Polskę. Wpływy dewizowe kraju z sektora turystyki biznesowej wynoszą co najmniej 1 mld USD rocznie.
Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce opracowało, na podstawie danych Instytutu Turystyki, informację o stanie turystyki biznesowej. Szacuje się, na podstawie danych z lat 1996-2000, że przyjazdy z zagranicy w celach służbowych i w interesach kształtują się na poziomie 4,3-5,2 mln osób rocznie. Tylko z krajów zachodnich co roku przyjeżdża do Polski od 2,0 mln do 3,6 mln turystów biznesowych.
Cele biznesowe to motyw przyjazdu około 30 proc. wszystkich odwiedzających Polskę osób, a ponad 40 proc. turystów łączy biznes z innymi motywami (odwiedziny, odpoczynek, poznawanie kraju).
— Ten segment turystyki jest wysoko dochodowym sektorem działalności gospodarczej. Generuje zatrudnienie w usługach towarzyszących. Wydatki na sam kongres to tylko 10 proc. wszystkich wydatków ponoszonych przez jego uczestnika — wyjaśnia Sławomir Wróblewski, prezes Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce.
Całkowite wpływy dewizowe Polski z turystyki przyjazdowej wyniosły w 1999 r. około 6,1 mld USD, z czego prawie 3,4 mld USD pochodzi od turystów.
— Przyjmując do obliczeń 3,4 mld USD wpływów od turystów ogółem i około 30-proc. udział turystyki biznesowej, ocenia się, że z sektora turystyki biznesowej pochodzi minimum 1 mld USD wpływów — dodaje Sławomir Wróblewski.
Według badań zagranicznych, wpływy z typowego kongresu międzynarodowego to 340 tys. USD, a wydatki jednego delegata — 1055 USD dziennie.
W strukturze przyjazdów biznesowych do Polski (dane za 1999 r.) można wyodrębnić: samodzielne interesy (32,2 proc.), handel (22,8 proc.), udział w kongresie, konferencji (16,1 proc.), udział w targach, wystawach (8,9 proc.), transport (8,5 proc.), inne sprawy służbowe (6,1 proc.), różne inne (5,4 proc.).
— Od 1998 roku obserwujemy systematyczny wzrost przyjazdów z zagranicy w interesach i sprawach służbowych — zauważa Sławomir Wróblewski.
Według niego, charakterystyczne zjawiska dotyczące turystyki biznesowej — to: średnia długość pobytu wynosząca 3,7 noclegów; minimalny udział biur podróży w organizacji wyjazdu; zależnie od subsegmentu podróże samolotem (6 proc.), samochodem (69 proc.) lub ciężarówką (14 proc.); odsetek korzystających z hoteli, moteli i pensjonatów na poziomie 63 proc.; znaczny udział wielokrotnych wizyt; niewiele uwag krytycznych o warunkach pobytu oraz oceny jego kosztów (dość krytyczne) nie odbiegające od średniej.
Karolina Guzińska
[email protected] tel. (22) 611-62-17