Wiadomości SMS stały się podstawą komunikacji z klientem

PARTNEREM PUBLIKACJI JEST LINK MOBILITY
opublikowano: 18-12-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Włączenie SMSAPI do międzynarodowej grupy LINK Mobility pozwoliło gliwickiej spółce konkurować z najlepszymi. Osiągnęła gigantyczny wzrost liczby klientów i wartości przychodów. Dziś chce już być w top5 globalnych dostawców CPaaS.

KIERUNEK ROZWOJU: Wiele inwestujemy w rozwój naszej platformy na zagranicznych rynkach. W tym roku uruchomiliśmy usługi w Bułgarii, a w grudniu tego roku wystartowaliśmy z projektem w Rumunii. Dostrzegamy szanse na rynkach mniej rozwiniętych niż polski – mówi Wojciech Kaczmarek, dyrektor zarządzający LINK Mobility Poland. [FOT. ARC]
KIERUNEK ROZWOJU: Wiele inwestujemy w rozwój naszej platformy na zagranicznych rynkach. W tym roku uruchomiliśmy usługi w Bułgarii, a w grudniu tego roku wystartowaliśmy z projektem w Rumunii. Dostrzegamy szanse na rynkach mniej rozwiniętych niż polski – mówi Wojciech Kaczmarek, dyrektor zarządzający LINK Mobility Poland. [FOT. ARC]

Ostatnie pięć lat dla SMSAPI to okres wytężonej pracy i przyspieszonego rozwoju. Efekty odzwierciedla kondycja spółki, która w 2017 r. zdecydowała się dołączyć do międzynarodowej grupy LINK Mobility. Jeszcze w 2016 r. przychody SMSAPI wynosiły 38 mln zł, w roku 2021 wskaźnik ten sięgnął już poziomu 114 mln zł. W tym okresie liczba aktywnych klientów spółki na całym świecie zwiększyła się z 5,8 tys. do 8,5 tys. Proporcjonalnie rosła także liczba wysyłanych za pośrednictwem platformy SMSAPI wiadomość SMS — w ubiegłym roku klienci wysłali ich łącznie aż 1,3 mld (w 2016 r. — 0,5 mld). Firma dostrzegając ogromne zainteresowanie jej usługami rozpisała ambitną strategię rozwoju. W kolejnych latach postawi na kontynuację szeroko zakrojonej ekspansji zagranicznej. Planowane rozszerzenie skali działania pozwoli SMSAPI aspirować do top5 globalnych dostawców CPaaS.

— Nasza strategia rozwoju jest ambitna, ale właśnie do takiego działania inspiruje nas funkcjonowanie w grupie LINK Mobility, wywodzącego się z Norwegii największego globalnego dostawcy usług z obszaru marketingu SMS, wiadomości, powiadomień i autoryzacji danych. Ściśle współpracujemy z zagranicznymi oddziałami LINK Mobility, aby zmaksymalizować efekty naszych działań i rozwijać biznes w szybkim tempie. Od dwóch lat realizujemy strategię LINK 2025, której celem jest zostanie graczem top5 wśród globalnych dostawców CPaaS do końca 2025 r. Jesteśmy na najlepszej drodze do wypełnienia tych założeń — mówi Wojciech Kaczmarek, dyrektor zarządzający LINK Mobility Poland.

Dodaje, że obecnie głównym kanałem dla usług spółki są SMS-y, jednak przyszłość biznesu stanowić będą już komunikatory OTT i RCS, które dają użytkownikom o wiele większe możliwości niż wiadomości tekstowe.

— Wierzę, że wspólnie z klientami z sukcesem zaadaptujemy nowe standardy, które wprowadzą procesy, zakupy i komunikację między firmami a klientami na jeszcze wyższy poziom — podkreśla Wojciech Kaczmarek.

Lokalna firma, globalny sukces

Historia SMSAPI toczy się równolegle z rozwojem branży e-commerce w Polsce. Spółka była jednym z pierwszych podmiotów oferujących na krajowym rynku zautomatyzowane SMS-y dla sklepów internetowych. A jak to w biznesie bywa, największe szanse na osiągnięcie sukcesu mają pionierzy, którzy wcześniej niż inni dostrzegają rynkowe nisze i wypełniają je własnymi produktami lub usługami.

— Szybko okazało się, że biznesowe zapotrzebowanie jest na tyle duże, że wymaga od¬dzielenia systemu sprzedażowego od bramki SMS. W 2007 r. na bazie modułu wysyłki SMS-ów w oprogramowaniu e-commerce utworzyliśmy więc niezależną platformę SMSAPI. Dla nas kolejnym kamieniem milowym było uruchomienie platformy zagranicznej w 2014 r., która oferuje masowe wysyłki SMS-ów na cały świat. Szybko zauważyli nas zagraniczni liderzy. W 2017 r. w ramach akwizycji o wartości 16 mln EUR spółka SMSAPI została włączona do międzynarodowej grupy LINK Mobility. Dla nas było to trampoliną do globalnego sukcesu — opowiada Wojciech Kaczmarek.

Przyznaje, że ostatnie lata dla firmy i zespołu były niezwykle wymagającym testem elastyczności w podejściu do biznesu. — Dołączenie do grupy LINK Mobility było dla nas ogromną szansą, ale i wyzwaniem. Zagraniczne przejęcia wiążą się często z dużymi zmianami organizacyjnymi, przetasowaniami kadrowymi, a czasem nawet zamknięciem firmy. W przypadku SMSAPI nic takiego się nie wydarzyło, wręcz przeciwnie, dzięki LINK kwitniemy. Możemy się rozwijać już nie tylko w Polsce, ale znacznie szerzej — na arenie międzynarodowej — mówi Wojciech Kaczmarek.

Tak intensywny rozwój to w dużej mierze zasługa kompetentnego, obecnie 75-osobo-wego zespołu, który stanowi fundament SMSAPI. Część załogi jest związana z firmą od samego początku.

Zespół Link Mobility
Zespół Link Mobility

Sukces goni więc sukces. Firma rok do roku notuje wzrost sprzedaży, przychodów i zysku. Bije rekordy wysyłek SMS-ów. Dzięki temu coraz odważniej patrzy na kolejne rynki zagraniczne.

Wysoka rekomendacja usług

SMSAPI, w dużej mierze za sprawą przynależności do grupy LINK Mobility, już teraz dociera z usługami do 194 państw, platforma posiada siedem wersji językowych. Firma ma bezpośrednie umowy z operatorami GSM na całym świecie. Przykłada ogromną wagę do jakości obsługi klienta — prowadzi monitoring 24/7, dba o onboarding i edukację klientów. W przypadku SMSAPI współczynnik NPS (ang. net promoter score — wskaźnik rekomendacji netto), czyli ocena lojalności klientów względem firmy, wynosi 82 pkt. W praktyce oznacza to, że 82 proc. klientów jest skłonnych do polecenia usług firmy. Taki poziom jest trudny do osiągnięcia nawet przez największych globalnych gigantów — np. Netflix ma 64 pkt, PayPal — 63, a Amazon — 54.

Spółka w ubiegłym roku uzyskała certyfikat ISO 27001, poświadczający zgodność usług z międzynarodową normą dotyczącą Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. Firma tym samym otworzyła sobie furtkę do współpracy z bankami i insty-tucjami finansowymi, którym szczególnie zależy na bezpieczeństwie informacji.

— Wiele inwestujemy w rozwój naszej platformy na zagranicznych rynkach. W tym roku uruchomiliśmy usługi w Bułgarii, a w grudniu tego roku wystartowaliśmy z projek-tem w Rumunii. Dostrzegamy szanse na rynkach mniej rozwiniętych niż polski. Koszty IT wzrosły na całym świecie, w związku z czym stworzenie takiego systemu jak nasz, nad którym pracowaliśmy przez ostatnie 15 lat, jest nieosiągalne dla wielu konkurentów. To nasza wielka przewaga rynkowa, którą chcemy wykorzystać i zmonetyzować również poza Polską — zaznacza Wojciech Kaczmarek.

Długoterminowe prognozy dla rynku

Rynkowe zapotrzebowanie na świadczone przez SMSAPI usługi i właściwie nakreślona strategia działania umożliwiają firmie kontynuowanie intensywnego rozwoju także w trudnych pod względem gospodarczym i geopolitycznym czasach.

— Ostatnie trzy lata były dość zaskakujące. W 2020 r. wybuchła pandemia COVID-19, która w związku z lockdownami wywołała problemy z płynnością finansową klientów i wymusiła na nas wprowadzenie pewnych zmian w modelu działania. Kolejny rok natomiast przyniósł nam największe w ostatnich latach wzrosty obrotów — przypomi-na Wojciech Kaczmarek.

Wszystko wyglądało bardzo optymistycznie, wtem przyszedł rok 2022, który rozpoczął się konfliktem zbrojnym za wschodnią granicą.

— Wielu naszych klientów było aktywnych w Ukrainie czy Rosji. Część z nich z dnia na dzień straciła sporą część swojego biznesu. Dodatkowo uwidoczniła się wszechobecna inflacja. Kryzys energetyczny i tzw. Nowy Ład jeszcze mocniej podkręciły inflację. Jej skutki odczuwać zaczęli zarówno nasi partnerzy, jak i pracownicy. Wszystkie duże firmy zmuszone zostały do poszukiwania oszczędności, dlatego i my staramy się dopasować do nowej rzeczywistości, dywersyfikujemy rynki oraz kanały dystrybucji. Łatwiej optymalizować biznes, gdy wzrost gospodarczy jest niższy, aby chronić nasz najważniejszy zasób w firmie: ludzi — podkreśla Wojciech Kaczmarek.

Dziś optymizmu dodają długoterminowe prognozy rynkowe. Technologia SMS ma już około 30 lat. I chociaż sama w sobie na przestrzeni tych lat niewiele się zmieniła, to jednocześnie z czatu dla użytkowników indywidualnych stała się kanałem komunikacji dla biznesu. Według prognoz globalna wartość rynku SMS-ów A2P zwiększy się z obecnych 71 mld do 101 mld USD w 2028 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane