Więcej światła w biurowcach

opublikowano: 06-10-2019, 22:00

Chociaż technologie pozwalają na bardziej gospodarne wykorzystanie mediów, nowoczesne budynki zużywają ich więcej.

Wyniki analizy kosztów eksploatacyjnych w budynkach zaskoczyły badaczy. W biurowcach wykorzystujących nowoczesne rozwiązania inwestycje w technologie wcale ich nie zmniejszyły, wynika z raportu firmy doradczej Knight Frank. Badanie pokazuje strukturę wydatków i dynamikę ich wzrostu w latach 2011-18.

— Najnowocześniejsze budynki wbrew pozorom nie są bardziej oszczędne w zużyciu energii. Coraz większe wymagania użytkowników — lepsze powietrze, oświetlenie, itp. — spowodowały, że systemy budynkowe zapewniające odpowiedni komfort pracy są bardziej energochłonne — zwraca uwagę Magdalena Oksańska, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w Knight Frank i autorka raportu.

Rok 2018 nie przyniósł znaczących zmian w całkowitym poziomie kosztów eksploatacyjnych w stosunku do 2017. Odnotowane różnice mieszczą się w przedziale 1-2 proc. W dalszym ciągu zdecydowanie najwyższy koszt stanowią media — 34,16 proc., podatki — 13,61 proc., ochrona i recepcja — 11,86 proc. i obsługa techniczna — 11,14 proc. Na terenie warszawskiego Centralnego Obszaru Biznesu (Śródmieście) nastąpił niewielki spadek kosztów,a w innych lokalizacjach warszawskich i na rynkach regionalnych niewielki wzrost. Jednak w kolejnych latach raczej nie można oczekiwać niższych kosztów eksploatacyjnych.

— We wszystkich grupach kosztów musimy się spodziewać podwyżek. Podrożeją media, szczególnie energia elektryczna. Wzrost minimalnego wynagrodzenia będzie mieć bezpośredni wpływ na koszt usług: ochronę, recepcję, sprzątanie, a pośredni na pozostałe usługi i prace niezbędne przy utrzymaniu obiektu. Nastąpią coroczne podwyżki w podatku od nieruchomości spowodowane inflacją i wzrost opłat za odbiór odpadów w związku ze zmianami w przepisach — wylicza ekspertka Knight Frank.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane