Od startu waszego projektu minęło siedem miesięcy. Jakie reakcje wywołała bajka „Kosmos i malina”?
Projekt „Kosmos i malina” spotkał się z entuzjastycznym odbiorem. Od momentu jego rozpoczęcia dostęp do bajki i materiałów merytorycznych uzyskało ponad 22 tys. szkół i placówek oświatowych w całej Polsce, co świadczy o dużym zainteresowaniu ze strony edukatorów. Bajka została również wydana w formie fizycznej, trafiła do bibliotek, czytelni szkolnych i placówek oświatowych. Aby ułatwić dzieciom przyswajanie treści, wydaliśmy również bajkę w formie audiobooka, który powstał przy wsparciu wolontariuszy z naszej firmy. Publikację i materiały do pracy z dziećmi udostępniliśmy bezpłatnie na stronie: kosmosimalina.zaczytani.org.
Niedawno została ona wydana w nowej wersji językowej – angielskiej i ukraińskiej. To wynik sukcesu, który odniosła polska wersja tej bajki?
W Huawei wierzymy w moc różnorodności – to właśnie ludzie z różnych krajów, kultur, z różnymi doświadczeniami tworzą nasze zespoły. Wiemy, jak ważne jest to dla kreatywności i innowacyjności. Dlatego też zachęcamy do tego, aby więcej dziewczyn i kobiet decydowało się na naukę i karierę w dziedzinach STEM. Chcemy dotrzeć z tym przesłaniem do jak najszerszego grona odbiorców, dlatego wydaliśmy bajkę i materiały merytoryczne w dwóch nowych wersjach językowych. Angielski jest językiem uniwersalnym, zrozumiałym dla wielu osób na całym świecie, natomiast ukraiński wybraliśmy z uwagi na obecność dużej społeczności uchodźców z Ukrainy. Chcemy umożliwić dzieciom dostęp do treści edukacyjnych niezależnie od języka, którym posługują się na co dzień.
Na kierunkach nowotechnologicznych od wielu lat utrzymuje się ten sam niski poziom uczestnictwa kobiet i obecnie wynosi 6 proc. studiujących. W jaki sposób projekt „Kosmos i malina" przyczynia się do zmniejszenia braku równowagi płciowej w branży technologicznej?
Jak pokazały badania, już sześciolatki żywią przekonanie, jakoby dziewczynki nie interesowały się komputerami, technologią i naukami ścisłymi tak bardzo jak chłopcy. Takie przekonanie może mieć wpływ na to, że wiele dziewcząt już w szkole średniej rezygnuje z kontynuowania nauki w obszarze informatyki i inżynierii, ponieważ uważa, że do tego nie pasują. Prezentując dziewczynkom inspirujące historie kobiet związanych z naukami ścisłymi i technologią, projekt „Kosmos i malina” przeciwdziała utrwalaniu się szkodliwych stereotypów. Pokazując, że kobiety rzeczywiście odnoszą sukcesy w tych dziedzinach, projekt pomaga dziewczynkom dostrzec swoje możliwości i talenty, które mogą rozwijać w przyszłości, wybierając ścieżki związane z naukami ścisłymi czy technologią. Jest to kluczowe dla budowania równych szans dla obu płci od najmłodszych lat.
Jakie działania społeczne i edukacyjne mogą pomóc w przeciwdziałaniu marnowaniu talentów dziewcząt w dziedzinach związanych z nauką, technologią, matematyką oraz inżynierią?
Promowanie zainteresowań w dziedzinach STEM wśród dziewcząt to nie tylko kwestia skierowania ich na naukową ścieżkę kariery, ale przede wszystkim budowania społeczeństwa opartego na równości i szacunku. To wielowymiarowe zadanie, które wymaga skoordynowanych działań i zaangażowania na wielu poziomach - od rodziny, przez system edukacyjny, aż po media i politykę publiczną. Po pierwsze, istotne jest kształtowanie pozytywnych postaw wobec nauki już od najmłodszych lat.
To rodzice i nauczyciele odgrywają kluczową rolę w rozbudzaniu ciekawości i zainteresowania nauką u dziewczynek. Warto więc organizować warsztaty i spotkania z naukowcami, które pomogą rozbudzić pasję do nauki już od najmłodszych lat. Drugim ważnym elementem jest rozwijanie umiejętności potrzebnych w dziedzinach STEM, takich jak logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów czy kreatywność. Szkoły powinny oferować zajęcia z tych dziedzin, dostosowane do różnych poziomów zaawansowania i zainteresowań uczniów.
W jaki sposób my, dorośli, możemy wspierać dziewczynki w rozwijaniu ich zainteresowań nauką i technologią?
Po pierwsze, pokazujmy im, że nauka i technologia są dla wszystkich, niezależnie od płci. Możemy to zrobić poprzez pokazywanie przykładów kobiet, które osiągnęły sukces w tych dziedzinach. Trudno bowiem chcieć zostać kimś, o kim się nie wie, że istnieje. Po drugie, możemy stwarzać okazje do eksperymentowania i nauki poprzez zabawę. Zabawki edukacyjne, gry naukowe, warsztaty czy obozy naukowe to doskonałe sposoby na rozbudzenie ciekawości i zainteresowania nauką i technologią. Po trzecie, ważne jest, abyśmy jako dorośli byli otwarci na pytania i ciekawość naszych dzieci. Stwarzajmy okazje do rozmów o naukach ścisłych i technologii, odpowiadajmy na pytania, a jeśli sami nie znamy odpowiedzi, szukajmy ich razem z dzieckiem. Na koniec, warto wspierać dzieci w ich zainteresowaniach, nawet jeśli wydają się one nietypowe czy trudne.