Woda z billboardu

Anna DruśAnna Druś
opublikowano: 2013-04-05 00:00

W pustynnej stolicy Peru — Limie od kilku miesięcy działa billboard odzyskujący wodę pitną z powietrza.

Mieszkańcy pobierają wodę do kanistrów bezpłatnie. Producentem i pomysłodawcą billboardu jest lokalny Uniwersytet Technologiczny UTEC. Naukowcy chcieli w ten sposób zareklamować uczelnię i pokazać twórczy potencjał swoich studentów. W panelu wyglądającym zupełnie jak reklamowy billboard zamontowano 5 generatorów skraplających wodę zawartą w powietrzu poprzez zjawisko tzw. osmozy odwróconej.Pozyskana ciecz jest filtrowana i pompowana do zbiornika, z którego pobierają ją mieszkańcy. System jest w stanie wyprodukować w ten sposób nawet 100 litrów wody dziennie.

None
None

— Chcieliśmy pokazać naszym przyszłym studentom, jak ich wiedza może być wykorzystana dla lokalnych społeczności — tłumaczy w rozmowiez lokalną prasą Alejandro Aponte, dyrektor agencji kreatywnej, która przygotowała dla uniwersytetu UTEC tę niezwykłą kampanię i do której należy billboard. Naukowcy zachwalają swój niezwykły generator jako całkowicie ekologiczny, nieingerujący w glebę i nieemitujący hałasu, wykorzystujący wyłącznie lokalne warunki klimatyczne. Lima przez dużą część roku zmaga się z suszą, natomiast — przez bliskość oceanu charakteryzuje się wysoką wilgotnością powietrza, sięgającą średnio 88 proc., a rankami nawet 100 proc. W ciągu pierwszych trzech miesięcy działania billboard wyprodukował 9450 l. wody pitnej.

100 litrów Tyle wody dziennie może wyprodukować reklamowy billboard, który pobiera wilgoć z powietrza.