Wózki na wynajem

Pojazdów magazynowych nie trzeba mieć. Wystarczy używać. Zaczyna to rozumieć coraz więcej przedsiębiorców.

Jako główną zaletę alternatywnych form finansowania flot samochodowych ich zwolennicy wskazują minimalizację wpływu inwestycji na płynność przedsiębiorstwa i często towarzyszące takim usługom atrakcyjne pakiety serwisowe. Przekonuje to firmy, które mają floty samochodowe. Czy przekonują także przedsiębiorstwa używające wózków magazynowych?

Prognozy dla leasingu

Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL), w 2015 r. w leasingu zrealizowano inwestycje w wózki widłowe za 572,92 mln zł. To około 28 proc. całego rynku tych pojazdów. Względem 2014 r. wzrost leasingu wyniósł około 20 proc. przy szacowanym zwiększeniu wartości całej sprzedaży o 18 proc. Popularność tej usługi zatem rośnie. W tym samym czasie liczba umów leasingu wózków wzrosła o 13 proc. (do 7217 z 6378). Oznacza to, że usługobiorcy byli zainteresowani pojazdami droższymi niż rok wcześniej. Można to interpretować jako odzwierciedlenie rosnącego udziału w rynku maszyn segmentu premium lub z napędem elektrycznym, których ceny kompensuje wyższa wydajność.

— Wózki akumulatorowe i hybrydowe są coraz popularniejsze. Może to wynikać z dojrzałości rynku i poszukiwania długofalowej przewagi konkurencyjnej. Wydaje się jednak, że nie bez znaczenia jest także duża dostępność form finansowania zmniejszających obciążenia inwestora — takich jak leasing, wynajem długoterminowy i elastyczne programy dopasowane do potrzeb klienta — komentuje Paweł Włuka, kierownik działu marketingu Still Polska. Z opublikowanego przez ZPL podsumowania trzech kwartałów 2016 r. wynika, że wartość umów leasingowych na wózki widłowe wzrosła w porównaniu z takim okresem 2015 r. o nieco ponad 10 proc. Rynek ten najprawdopodobniej zachowa więc dwucyfrowy wzrost, choć może on być mniejszy niż w poprzednim okresie. Przy założeniu, że skala intralogistycznych inwestycji nie spadnie, może to oznaczać zyskiwanie na znaczeniu innych form finansowania.

Wynajmowana niewiadoma

O dane dotyczące wynajmu długoterminowego wózków widłowych trudno. Dostępne są informacje o CFM (Car Fleet Management). Według wstępnego raportu Instytutu Keralla Research, rok 2016 będzie kolejny, w którym zwiększy się liczba samochodów użytkowanych przez polskie przedsiębiorstwa w takiej formule. Wzrosty nie są duże (do 4 proc. rocznie), ale stabilne, a nasycenie rynku to zaledwie 3,5 proc. Dostawcy takich usług wciąż więc mają ogromne pole do popisu. Czy na rynku wózków widłowych jest podobnie?

— Wynajem długoterminowy w intralogistyce ma wiele wspólnego z rozwiązaniami CFM. W obu przypadkach pełną odpowiedzialność za płynność pracy pojazdów ponosi dostawca usługi. W ramach stałej miesięcznej opłaty klient otrzymuje gwarancję interwencji serwisowych, przeglądów, a nawet dostęp do urządzeń zastępczych na czas ewentualnej naprawy. Możliwości dostosowania takich usług do potrzeb przedsiębiorstwa są bardzo duże — mówi Paweł Wakuła.

Szczególnie dużo korzyści z optymalizacji kosztów eksploatacji i serwisowania wózków mają duże firmy z wieloma magazynami i centrami dystrybucyjnymi. W przedsiębiorstwach, których flota intralogistyczna składa się z kilkudziesięciu lub kilkuset wózków używanych w wielu miejscach, oszczędności dzięki wynajmowi długoterminowemu z pakietem pełnego serwisu są znaczące i wynikają nie tylko z przewidywalności kosztów utrzymania ruchu i odciążenia menedżerów, ale także ze stosowania przez dostawców nowoczesnych metod ewidencji wskaźników eksploatacji. Renomowani producenci wózków oferują systemy informatyczne, dzięki którym minimalizuje się rozbieżności w liczbie roboczogodzin przypadających na pojazdy, zmniejszając tym samym ich awaryjność. Pozwalają one także dokładnie oszacować zapotrzebowania na maszyny konkretnych typów i optymalizację poprzez dobieranie pojazdów różnych rodzajów, dodatkowego wyposażenia, wskazania okresów, w których warto zwiększyć flotę o wózki pozyskane w wynajmie krótkoterminowym. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Wózki na wynajem