Wyjazdy motywacyjne

Coraz ważniejszą częścią polityki wynagrodzeń w Polsce stają się podróże incentive. Najczęściej organizują je firmy z branży finansowej.

Z raportu „Total Remuneration Survey” firmy Mercer Services Poland wynika, że w ostatnich latach odsetek podmiotów deklarujących organizowanie wyjazdów motywacyjnych wzrósł z 17 do 27 proc. Z reguły ten benefit jest oferowany większości pracowników w firmie, ale szczególnie specjalistom do spraw sprzedaży. Przedsiębiorcy zabierają kadrę do różnych miejsc w Europie i w egzotyczne części świata, np. do Panamy, Katmandu, Australii, a nawet na Biegun Północny i Południowy — Podróże motywacyjne najchętniej oferowane są pracownikom w sektorze bankowości, usług finansowych i pozafinansowych. Najrzadziej zaś ten benefit pojawia się w sektorze produkcyjnym — twierdzi Anna Konopek z Mercer Services Poland.

Zobacz więcej

Rynek rosnie. Z roku na rok coraz wiecej fi rm decyduje sie na organizacje wyjazdów motywacyjnych dla pracowników — mówi Małgorzata Sułkowska, ekspertka Hays Poland. FOT. MATERIAŁY PRASOWE

Zaznacza, że nie jest to jeszcze dominujący element w systemie pozapłacowych benefitów pracowniczych.

W oderwaniu od rutyny

Motywacja, integracja i nagroda — Małgorzata Sułkowska, ekspertka Hays Poland, zapewnia, że wszystkie te powody w takim samym stopniu przyświecają organizacji wyjazdów. Najczęściej firmy wykorzystują incentive do motywowania i nagradzania pracowników za wypracowanie najwyższych obrotów, zwiększenie sprzedaży albo realizację ambitnych celów. Zazwyczaj też wyjazdy motywacyjne stanowią element przemyślanego, długofalowego programu motywacyjnego i zachęcają do dalszego osiągania ponadprzeciętnych wyników.

— Wyjazdy motywacyjne są elementem działań marketingowych i HR, jednym z najważniejszych narzędzi pozafinansowego nagradzania i doceniania pracowników. Wycieczki incentive zawierają również elementy tradycyjnej turystyki rekreacyjnej. Pracownicy mogą w atrakcyjnych warunkach odpocząć, spędzić miło czas i lepiej się poznać. Odrywają się od zawodowej rutyny. W konsekwencji poprawiają się atmosfera i morale zespołu, co z kolei ma przełożenie na efektywność pracy — tłumaczy Małgorzata Sułkowska.

Choć wyjazdy realizowane są przez pracodawców w Polsce od ponad 20 lat, nigdy wcześniej ta gałąź turystyki i nie była tak popularna jak dzisiaj. Z roku na rok korzysta z niej coraz więcej firm.

— Poza międzynarodowymi korporacjami również wiele polskich firm sięga po ten sposób motywacji pracowników i partnerów biznesowych. W Stanach Zjednoczonych szczyt popularności tego typu wyjazdów minął jakiś czas temu. W Polsce natomiast rosnąca popularność podróży motywacyjnych wynika z coraz większej świadomości dobrych efektów, jakie można uzyskać, przykładowo organizując program sprzedaży z wykorzystaniem wyjazdów motywacyjnych — wyjaśnia Małgorzata Sułkowska.

Jak podkreśla Renata Kucharska-Kawalec, kierownik doradztwa płacowego i partner zarządzający w Sedlak & Sedlak, podróże motywacyjne nie zawsze są organizowane przez pracodawcę. Często takie świadczenia oferują dostawcy i kontrahenci, chcący rozpocząć lub zacieśnić relacje między firmami.

— W takim przypadku wyjazdy mają formę szkoleń produktowych lub technicznych, a niekiedy są to warsztatyw rozwijające konkretne kompetencje i umiejętności, np. sprzedażowe — mówi Renata Kucharska-Kawalec.

Uniwersalne i indywidualne

Z badań Hays Poland wynika, że 55 proc. firm oferuje pracownikom wyjazdy integracyjne, w tym motywacyjne. Co czwarty pracownik uważa, że to bardzo atrakcyjny benefit. W „Raporcie płacowym” Sedlak & Sedlak podaje, że szkolenia zawodowe oferują niemal wszystkie firmy (od 95 do 99 proc., w zależności od szczebla zatrudnienia), a wyjazdy i wycieczki integracyjne około 15 proc. badanych.

— Kilka lat temu tzw. incentive był domeną firm z branży nowoczesnych technologii, IT i farmaceutycznych. Teraz rynek bardzo się poszerzył i taką ofertę do pracowników kierują również grupy mediowe, sprzedaż i FMCG — podaje Małgorzata Sułkowska.

Zazwyczaj głównym celem wyjazdów firmowych jest zapewnienie pracownikom atrakcji i zorganizowanie zajęć rekreacyjnych.

— Wiele firm wykorzystujących tę formę integracji stara się włączyć również elementy szkoleniowe i rozwojowe, choć niekoniecznie związane z zakresem obowiązków wykonywanych przez pracowników. Jeśli takie wyjazdy dotyczą większej grupy zatrudnionych, to zazwyczaj mają dość uniwersalną formę. Szkolenia merytoryczne są zwykle włączane do programu, gdy wyjazd jest organizowany np. tylko dla handlowców lub techników — twierdzi Renata Kucharska-Kawalec.

Podróże motywacyjne stanowią dobry sposób na budowanie kultury organizacyjnej przez dobór zajęć integracyjnych i przyjętą formę komunikacji. Przy okazji pracodawcy i menedżerowie mogą przedstawić pracownikom misję, wizję i strategię organizacji oraz zakomunikować cele i plany firmy na kolejne lata — dając im jednocześnie możliwość podjęcia dyskusji i konstruktywnej interakcji.

— Wyjazdy pracowników na konferencje branżowe i szkolenia zewnętrzne również są formą podróży — nie tylko motywacyjną, ale przede wszystkim edukacyjną. Co więcej, coraz częściej firmy organizują, jako nagrody dla pracowników, podróże zorientowane na indywidualne potrzeby, skoncentrowane na atrakcjach pożądanych przez konkretnego pracownika i mające rozwijać jego pasje, nieraz nie związane ze stanowiskiem pracy — wyjaśnia Renata Kucharska-Kawalec.

Do Hiszpanii albo na Zanzibar

Przedstawiciele firmy Hays zapewniają, że firmy coraz wyraźniej dostrzegają korzyści zarówno dla biznesu, jak i dla nagradzanych osób. Możliwość udziału w atrakcyjnym wyjeździe mobilizuje pracowników — są efektywniejsi i stają się bardziej lojalni wobec fi r m y.

— Udział w takim wyjeździe jest dowodem, że pracodawca docenia czyjąś pracę. To nagroda postrzegana jako prestiżowa, dzięki czemu wzmacnia pozytywny wizerunek pracodawcy w oczach pracownika. Uczestnicy wyjazdowych imprez motywacyjnych deklarują większe przywiązanie do pracodawcy i rzadziej odchodzą z firmy. To jest możliwe tylko pod warunkiem, że wyjazd został zorganizowany profesjonalnie — zaznacza Małgorzata Sułkowska.

Z obserwacji Biura Podróży Itaka wynika, że w ramach zagranicznych wyjazdów incentive pracownicy firm podróżują najczęściej do Grecji, Hiszpanii z Wyspami Kanaryjskimi, a także Albanii. Z dalszych kierunków popularne wśród przedsiębiorców są Wyspy Zielonego Przylądka, Zanzibar i Oman. O wyborze miejsca decyduje dostępność hoteli, udogodnienia, a często długość przelotu.

— Co roku mamy nowych klientów korporacyjnych, a ci, którzy już skorzystali z naszej oferty, wracają. Rynek rośnie, jest coraz więcej firm zainteresowanych imprezami dla klientów i pracowników — zapewniają przedstawiciele Itaki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Wyjazdy motywacyjne