Wynajem aut z zaciągniętym hamulcem

opublikowano: 10-11-2020, 13:44

Pandemia wyhamowała branżę wynajmu długoterminowego. Udało się jej wypracować niewielki wzrost, jednak na horyzoncie czają się spadki.

W III kw. roku rynek motoryzacyjny i flotowy w Polsce nadal wyraźnie odczuwał wpływ pandemii koronawirusa — wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). Mimo że ze względu na kilkumiesięczne odmrożenie gospodarki był to na razie najlepszy czas w tym roku dla rynku motoryzacyjnego, to spadek sprzedaży nowych aut w porównaniu z rokiem poprzednim był nadal dwucyfrowy. Branża wynajmu długoterminowego aut (CFM) jest w nieco lepszej kondycji. Podobnie jak w pierwszym półroczu, także w III kw. wyróżniała się dodatnią dynamiką rozwoju.

Na 86,5 tys. nowych aut osobowych, które zostały sprzedane w III kw. do firm, więcej niż co piąty samochód (22,4 proc.) był nabywany w wynajmie długoterminowym. Oznacza to, że udział branży w sprzedaży nowych samochodów do firm zwiększył się w ciągu roku o 0,4 proc.

Biorąc pod uwagę najważniejszy wskaźnik rozwoju branży, a więc łączną liczbę samochodów znajdujących się w usłudze full serwis leasing (finansowanie auta wraz z jego pełną obsługą), wynajem długoterminowy zanotował po III kw. wzrost – na poziomie 2,8 proc. Tempo wzrostu było jednak w każdym kolejnym kwartale roku coraz niższe. Branża cały czas hamuje, jednak w III kw. hamowanie było znacznie łagodniejsze niż w pierwszym czy drugim.

Od początku roku do końca września z salonów wyjechało o ponad 115 tys. nowych samochodów osobowych mniej niż w analogicznym czasie roku ubiegłego. Głównym filarem rynku motoryzacyjnego niezmiennie pozostają firmy, które odpowiadały w pierwszych dziewięciu miesiącach roku za zakup 70 proc. pojazdów, ale także tu sprzedaż zanotowała gigantyczny spadek – klienci instytucjonalni nabyli o 78 tys. nowych osobówek mniej niż rok temu. Trudno mówić o polepszeniu sytuacji, ale w III kw. sprzedaż nowych aut osobowych do firm sięgnęła 86,5 tys., „tylko” o 11 proc. mniej niż rok temu. „Tylko”, bo dla w pierwszym półroczu spadek wyniósł aż 35 proc. Spadek zakupów na potrzeby firm wynajmu długoterminowego spadł w analizowanym okresie o ponad 9 proc. Dla porównania: w przypadku konkurencyjnych form finansowania samochodów firmowych (kredyt, zakup i klasyczny leasing finansowy) liczonych razem spadek wyniósł 11,5 proc.

— Skala drugiej fali pandemii i jej wpływ jest trudny do oszacowania, a ponadto po raz wtóry w tym roku musimy mierzyć się z obostrzeniami, ograniczeniami życia społecznego i gospodarczego. Przełoży się to negatywnie na sytuację w branży wynajmu długoterminowego w czwartym kwartale - mówi Robert Antczak, prezes PZWLP i dyrektor generalny Arval Polska.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane