Spółka jest dobrze postrzegana w kategoriach typowo biznesowych, ale relacje inwestorskie ciut odstają.
Zaledwie kilka dni temu zarząd XTB rekomendował wypłatę dywidendy wysokości 3,25 zł na akcję. Z zysku za 2022 r. akcjonariusze mają więc szansę dostać najwyższą wypłatę w historii, co byłoby symbolicznym ukoronowaniem ubiegłego roku. Akcje domu maklerskiego podrożały w jego trakcie o 87 proc. Tymczasem indeksy dużych, średnich i małych spółek zakończyły go wyraźnie pod kreską. XTB niewątpliwie więc błyszczało na tle innych spółek z GPW. Nie ma się więc co dziwić, że w rankingu Giełdowa Spółka Roku 2022 (GSR 2022) spółka zajęła trzecie miejsce, otrzymując wysokie oceny szczególnie w kategoriach sukces 2022 r. i perspektywy rozwoju.
Już rok 2022 był dla XTB kolejnym okresem dynamicznego rozwoju biznesu oraz budowania bazy klientów. Wysoka zmienność na rynkach finansowych i towarowych oraz środowisko ujemnych realnych stóp procentowych sprawiły, że handel na instrumentach finansowych stał się atrakcyjny dla wielu osób. W konsekwencji XTB pozyskało rekordowe 170 tys. nowych klientów. Liczba aktywnych klientów wzrosła o 36 proc. i zbliżyła się do 260 tys. Przełożyło się to na znaczące zwiększenie wolumenu obrotu wyrażonego w lotach (podstawowa jednostka transakcyjna na foreksie) – z 4,1 mln do 6,4 mln lotów.
Dynamiczny wzrost skali biznesu XTB przy korzystnych uwarunkowaniach rynkowych przełożył się na rekordowe wyniki finansowe. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 765,7 mln zł wobec 237,8 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowane przychody osiągnęły wartość 1,44 mld zł (w 2021 r. było to 625,6 mln zł) przy kosztach działalności operacyjnej na poziomie 558,6 mln zł (348,8 mln zł w 2021 r.).
Globalne ambicje
Konrad Łapiński, zarządzający Total FIZ, zwraca uwagę, że mocna ekipa od marketingu i kreowania produktu opartego na oprogramowaniu sprawiają, że trudno powiedzieć, by perspektyw spółki były złe.
XTB coraz aktywniej szuka klientów nie tylko poza Polską, ale poza Europą, konsekwentnie realizując strategię stworzenia marki globalnej. Ekspansja geograficzna jest procesem realizowanym przez XTB w sposób ciągły, czego efekty rozłożone są w czasie. W związku z tym raczej nie należy się spodziewać nagłych, skokowych zmian wyników z tego powodu.
- Platforma XTB jest skalowalna i łatwo przenoszona na nowe rynki, więc uważam, że przy odpowiednim marketingu spółka ma cały czas duży potencjał akwizycyjny. Spółka ma licencję na prowadzenie operacji w Republice Południowej Afryki, która prawdopodobnie będzie nowym frontem działań w najbliższych latach. Zapowiadane innowacje produktowe powinny pozwolić na wzmacnianie pozycji rynkowej w Europie Środkowej i Wschodniej – komentuje Mikołaj Lemańczyk, analityk mBanku.
XTB w żadnej z kategorii badania GSR 2022 nie zajęło pierwszego miejsca. Na wysoką pozycję w rankingu ogólnym wpłynęła jednak suma wysokich pozycji w poszczególnych składowych badania. Specjaliści z rynku finansowego dobrze oceniają innowacyjność produktów i usług spółki oraz kompetencje zarządu XTB.
- XTB nie gra w tej lidze, co przemysł ciężki, którego innowacyjność jest ograniczona, ale też nie w tej, co firmy zajmujące się sztuczną inteligencją. Jest to spółka mocno zinformatyzowana. Można ją traktować jako spółkę z sektora finansowego, ale jednocześnie kluczowe są dla niej systemy IT umożliwiające handel na różnych rynkach i instrumentach – komentuje Łukasz Jańczak, analityk Ipopemy Securities.
- Przewagi XTB szukałbym nie w innowacyjności samego rozwiązania technicznego - chociaż platforma Xstation jest powszechnie chwalona - lecz w szerokości oferty. Oprócz CFD, akcji i ETF-ów są dostępne kryptowaluty, co nie jest zasadą – dodaje Mikołaj Lemańczyk.
XTB to jednak wciąż przede wszystkim broker foreksowy. Transakcje na pierwotnym dla foreksu rynku walutowym odpowiadały jednak w 2022 r. tylko za 17 proc. przychodów. Dwa razy większe znacznie miały foreksowe kontrakty CFD związane z rynkiem surowcowym. Głównym źródłem przychodów były zaś kontrakty CFD powiązane z indeksami giełdowymi. Odpowiadały za 46 proc. przychodów.

- Członkowie zarządu XTB są związani ze spółką przez wiele lat i zdobywali doświadczenie na różnych szczeblach korporacyjnej drabiny. Można więc śmiało powiedzieć, że budowali swoje kompetencje i rozwijali się wraz ze spółką, mają bezpośrednie doświadczenie sprzedażowe, traderskie itd. – zaznacza Mikołaj Lemańczyk.
- Trudno zarządowi coś zarzucić - na pewno są to profesjonaliści – ocenia Łukasz Jańczak.
Słabsze relacje z inwestorami
W kategorii kompetencje zarządu spółka została jednak sklasyfikowana na niższym miejscu niż pod względem innowacyjności. Być może dlatego, że jej wyniki w dużej mierze zależą od zmienności na rynkach finansowych, na które sama nie ma wpływu. Spółka sama zresztą przyznaje, że w jej model biznesowy wpisana jest duża zmienność przychodów, a wśród czynników wpływających na wyniki operacyjne na pierwszym miejscu stawia właśnie zmienność na rynkach finansowych i towarowych. Dopiero potem upatruje wpływu liczby klientów, a więc czegoś, na co zarząd ma wpływ poprzez politykę cenową czy marketing.
W stosunku do innych kategorii, ocena XTB nieco odstaje w zakresie relacji inwestorskich. Nasi rozmówcy praktycznie jednak nie znajdują żadnych ich słabych punktów.
- Może byłoby lepiej, gdyby spółka udostępniała plik Excel z danymi finansowymi - zaznacza Łukasz Jańczak.