Zaliczki będą prostsze

opublikowano: 28-01-2013, 00:00

Należy ujednolicić termin rozliczeń podatkowych dla zaliczek otrzymywanych za towary i usługi — uważa resort gospodarki.

Jeśli obrót jest rejestrowany za pośrednictwem kasy fiskalnej, przepisy powinny przewidywać dla zaliczek takie same zasady ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatkach dochodowych jak i w podatku od towarów i usług (VAT).

Ministerstwo Gospodarki (MG) proponuje, aby był to miesiąc pobrania zaliczki. Tę zmianę zawiera kolejny, czwarty pakiet deregulacyjny, czyli projekt założeń do ustawy o ułatwieniu warunków wykonywania działalności gospodarczej.

Obecnie, według ustaw o podatkach dochodowych od osób fizycznych (PIT) oraz od osób prawnych (CIT) zaliczki pobrane na poczet przyszłych dostaw towarów i usług nie są wliczane do przychodu w danym okresie sprawozdawczym. W przypadku VAT każda zaliczka stanowi podstawę opodatkowania w ciągu 7 dni od daty jej otrzymania. Przedsiębiorcy, którzy ewidencjonują obrót za pomocą kas fiskalnych, mają obowiązek ewidencjonować także wpłacane zaliczki.

— To jest kłopotliwe, szczególnie dla firm wykonujących usługi o niewielkiej wartości, przy których zwyczajowo pobiera się zaliczki, np. usługi optyczne, remontowo-budowlane, fotograficzne, motoryzacyjne, pralnicze i wiele innych naprawczych — podkreśla MG.

Zróżnicowane traktowanie zaliczek w ustawach podatkowych i VAT powoduje, że zwłaszcza na przełomie miesiąca podatnik musi odrębnie rozliczać obrót kasowy — dla celu rozliczeń obu tych podatków. Jak podkreśla się w uzasadnieniu do projektu, przedsiębiorca musi prowadzić odrębną ewidencję przyjmowanych zaliczek, o które należy pomniejszać obrót kasowy.

Jeśli usługa zostanie zrealizowana w następnym miesiącu, kwoty zewidencjonowane dla potrzeb podatku dochodowego należy skorygować o zrealizowane zaliczki. W ocenie resortu gospodarki ujednolicenie powstania obowiązku podatkowego w obu podatkach dla otrzymywanych przez przedsiębiorców zaliczek zmniejszy ryzyko pomyłek ewidencyjnych i uprości rozliczenia podatkowe w firmach rejestrujących obrót w kasach. Założenia przyszłej czwartej deregulacji MG skierowano do opinii stałego Komitetu Rady Ministrów.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane