Ważniejsze doświadczenie niż koszty usług firmy logistycznej
Sieci handlowe stawiają operatorom wysokie wymagania. To głównie one wyznaczają kierunek rozwoju systemów logistycznych.
Aby wybrać odpowiedniego operatora logistycznego, warto ogłosić przetarg i dokładnie porównać złożone oferty. Dopiero po zapoznaniu się z nimi można nawiązać współpracę. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na oddanie logistyki zewnętrznej firmie, powinni brać pod uwagę nie tylko cenę usług. Ważne jest także doświadczenie operatora.
Cena na końcu
— Przedsiębiorstwo powierzające firmie zewnętrznej obsługę swoich operacji logistycznych oddaje w jej ręce powodzenie swojego biznesu. Dlatego w przetargu trzeba wyłonić nie najtańszego, lecz najbardziej wiarygodnego i solidnego partnera. W badaniach ankietowych przeprowadzonych przez Miebach Consulting w Europie Zachodniej spytaliśmy operatorów logistycznych o najważniejsze kryteria, według których klienci oceniają ich oferty. Jako najistotniejszy aspekt wskazano znajomość branży i doświadczenie, drugie w kolejności kryterium wyboru to przejrzysta, dokładna i dobrze sporządzona oferta. Cenę wskazano dopiero na trzecim miejscu — mówi Jacek Olszewski, starszy konsultant w Miebach Consulting.
Sieci handlowe doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego coraz dokładniej przyglądają się ofertom.
— Wybór operatora logistycznego jest złożony i wieloetapowy. Rozpatruje się wiele kryteriów, takich jak: cena i jakość usług, rozmiar firmy, doświadczenie we współpracy z danym sektorem w kraju i na świecie, referencje innych klientów, polityka socjalna czy pozycja na rynku. Biorąc pod uwagę konkurencję i coraz bardziej zbliżone ceny, pozostałe czynniki, a zwłaszcza jakość i doświadczenie w sektorze, mogą zadecydować o wyborze operatora logistycznego — potwierdza Dariusz Kierski, dyrektor logistyki na Polskę w Grupie Muszkieterów.
Badanie jakości
Eksperci przekonują, że rozstrzygnięty przetarg nie gwarantuje utrzymania wysokiego poziomu usług. W czasie współpracy z operatorem koniecznie trzeba prowadzić okresowe kontrole jakości. To pozwala uniknąć sytuacji, w których partner obniża poziom świadczeń. Kontrola odbywa się na podstawie odpowiednio dobranych wskaźników.
— Sprawdza się szereg wyznaczników określających poziom usług: od jakości zaopatrzenia magazynów dystrybucyjnych przez ocenę przygotowania towarów do sklepów — zarówno pod względem zgodności z zamówieniem, jak i jakości — aż po poziom i punktualność dostawy. W Międzynarodowej Grupie Muszkieterów wymagania dotyczące jakości systemu logistycznego są ujednolicone i dzięki temu mamy okazję do porównania z innymi krajami — mówi Dariusz Kierski.
Wysoko poprzeczkę stawiają operatorom głównie sieci handlowe. To one wyznaczają kierunek rozwoju systemów logistycznych. Gdy sposoby kontroli zawodzą, konieczne jest zerwanie współpracy z nierzetelnym partnerem.
— Przede wszystkim należy dbać o jakość. Sygnały o potencjalnym jej zagrożeniu wiążą się z natychmiastową reakcją. Zmiana partnera nie zawsze gwarantuje poprawę, ale, niestety, niekiedy jest jedynym rozwiązaniem — mówi Tomasz Sączek, menedżer odpowiedzialny za operacje logistyczne w Carrefour Polska.
Starszy konsultant w Miebach Consulting uważa jednak, że za obniżoną jakość usług odpowiadają nie tylko operatorzy logistyczni. Czasami bywa, że wina leży po stronie klientów, którzy niedokładnie określili swoje oczekiwania.
— Oferta operatora jest tylko tak dobra, jak dokładne są dane dostarczone przez klienta. Dotyczą nie tylko materiałów, ale również struktury zamówień. Sporządzenie precyzyjnego zapytania ofertowego nie jest proste. Wielu operatorów narzeka, że otrzymują od klientów dane niewystarczające do przedstawienia odpowiedniej propozycji. Dlatego coraz częściej klienci korzystają ze wsparcia firm doradczych, które pomagają przy tworzeniu zapytania i przygotowaniu przetargu — sumuje Jacek Olszewski.
okiem eksperta
Olga Oćwieja, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju DSV Solutions
Cena jest pochodna jakości
Podczas przetargów na usługi logistyczne bierze się pod uwagę bardzo różne kryteria. W przypadku mniej złożonych usług bywa, że najważniejsza jest cena. Bardziej skomplikowane kontrakty nie mogą się jednak opierać na tym kryterium. W ich przypadku najistotniejsze jest to, czy oferenci są w stanie dostarczyć wszystkie wymagane usługi i zapewnić ich odpowiednią jakość. Cena — choć oczywiście ważna — jest pochodną jakości. Duzi, korporacyjni klienci mają zwykle bardzo konkretne i często dość wysokie wymagania jakościowe, wyrażone w postaci tzw. KPI, czyli kluczowych wskaźników jakościowych (key performance indicators) — to bardzo istotna część specyfikacji przetargowych. Potwierdzają także deklarację operatora logistycznego: pokazujemy przyszłemu klientowi, jakie KPI udaje się nam utrzymywać, np. we współpracy z innymi firmami z danej branży.