Zielona ciężarówka daje radę

Ciężarówka elektryczna zrealizowała w pilotażu wszystko, czego chciała od niej IKEA i H&M – wynika z raportu PSPA. To dobry prognostyk dla zielonej transformacji transportu ciężkiego.

Po polskich drogach jeździ niespełna 30 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym, podczas gdy wszystkich samochodów jest w Polsce 20 mln.

–To pokazuje, jak wczesny jest etap rozwoju elektryków w Polsce i jak wiele jest do zrobienia – mówi Aleksander Rajch z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Trudne zadanie
Trudne zadanie
Europejski Zielony Ład i pakiet Fit for 55 nie pozostawiają złudzeń – zmiany w motoryzacji muszą przyśpieszyć nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Według ekspertów, którzy dyskutowali o tym w trakcie tegorocznego Forum Ekonomicznego w Karpaczu, będzie to trudne.
Marek Wiśniewski

Ciężarówki mają enigmę

– Już kilka lat temu Komisja Europejska postawiła branży motoryzacyjnej ambitne cele redukcji emisji, a branża zrobiła wielki wysiłek i te emisje stopniowo zmniejsza – mówił Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

O ile transport lekki z nowymi wymaganiami sobie poradzi, o tyle transport ciężki, czyli samochody ciężarowe, ma – jego zdaniem – wielki problem. Transport ciężarowy ma zostać objęty systemem ETS, czyli handlem uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla.

– Wygląda to na razie enigmatycznie i trudno powiedzieć, jak odbije się to na rynku – uważa Jakub Faryś.

Polska, która w Unii Europejskiej dysponuje największą flotą transportową, ma interes w tym, by rynek wyszedł z tego obronną ręką.

Elektryczny TIR trzyma się planu

Według PSPA transformacja transportu ciężkiego ma szansę zakończyć się sukcesem. Organizacja zaprezentowała w Karpaczu wyniki badania pilotażowego seryjnej, w 100 proc. elektrycznej ciężarówki. Wniosek pierwszy: pojazd elektryczny wykorzystany w transporcie ciężkim pozwala zredukować emisje o nawet 60 proc. na każdy przejechany kilometr przy założeniu, że energia do jego zasilania jest pobierana z sieci. Natomiast przy zasilaniu energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych na etapie eksploatacji ciężarówka jest w 100 proc. zeroemisyjna.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wniosek drugi: elektryczna ciężarówka jest w stanie zrealizować 100 proc. założonego harmonogramu pracy.

– Testowa ciężarówka realizowała zadania m.in. dla IKEI i H&M, więc to reprezentatywne wnioski – uważa Aleksander Rajch.

Konin przeciera autobusowy szlak

Poza transportem ciężarowym Polska ma interes w inwestowaniu w zeroemisyjny transport publiczny. Znaczące ambicje ma Konin, przecierający Polsce szlak w co najmniej kilku zielonych obszarach.

– Mamy już siedem autobusów elektrycznych i myślimy o zakupie kolejnych. Będziemy też pierwszym w Polsce miastem, w którego taborze pojawi się autobus wodorowy. U nas to nowość, ale w Europie takie rzeczy już się dzieją – podkreśla Piotr Korytkowski, prezydent Konina.

Skąd Konin weźmie wodór? Z ZE PAK, czyli z pobliskiego kompleksu energetycznego wykorzystującego węgiel brunatny. Firma chce do 2030 r. odejść od węgla, ale nadal produkować prąd, dlatego inwestuje w zielone, w tym w zielony wodór. Transformacja ZE PAK oznacza de facto transformację całej Wielkopolski, która tryska dzięki temu pomysłami.

– Proponujemy, by każdy przedsiębiorca, który zarejestruje w Koninie samochód elektryczny lub wodorowy, był zwolniony z podatku od środków transportowych – mówi Piotr Korytkowski.

Konin jest też właścicielem spółki Pekaes, oferującej transport w regionie. Plan zakłada, że Pekaes przejdzie całkowicie na napęd wodorowy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane