Znikający sponsor rzuca cień na VW

opublikowano: 12-03-2014, 00:00

Kierowcę wyścigowego, a zarazem syna szefa grupy Volkswagena na Polskę, sponsoruje diler aut niemieckiego koncernu. Sponsoruje i szybko rośnie

Jeszcze na początku marca Christofer Berckhan Ramirez, młody kierowca wyścigowy, na głównym zdjęciu na swojej oficjalnej stronie internetowej prezentował się w kombinezonie i z kaskiem, na których widniało logo Grupy Lellek (GL), jednego z dilerów Volkswagena (VW) w Polsce. Na stronie był też wpis z podziękowaniami dla spółek z GL za wsparcie sponsoringowe. Dziś wpisu już nie ma. A zdjęcie? Wciąż jest, tyle że z kombinezonu i kasku zniknęło… logo polskiego dilera. Tak się składa, że zmiany nastąpiły tuż po tym, jak „PB” wysłał pytania dotyczące współpracy sponsorin- gowej do GL i Ralfa Berckhana, prezesa Volkswagen Group Polska (VGP), a prywatnie — ojca Christofera.

VGP to spółka będąca wyłącznym dostawcą na polski rynek nie tylko volkswagenów, ale też skód, seatów, audi i porsche. Jej władze decydują o zawieraniu i wypowiadaniu umów z dilerami, wśród których jest GL.

Pytania bez odpowiedzi

Zapytaliśmy Ralfa Berckhana, czy nie dostrzega w tej współpracy konfliktu interesów i czy niemiecka centrala VW wie, że GL sponsoruje jego syna? Na oba pytania szef VW na Polskę nie odpowiedział. Tomasz Piasny, rzecznik VGP, przekazał nam jedynie, że decyzje związane z rozwojem sieci dilerskich nie są podejmowane „indywidualnie przez pana Ralfa Berckhana”, lecz „kolektywnie przez zespół ekspertów” i „na podstawie szczegółowych analiz rynkowych”.

Zapewnił też, że powiązania GL i syna szefa VGP „nie miały i nie będą miały żadnego wpływu na współpracę GL i VGP”. W tym duchu wypowiada się też Andrzej Lellek, członek zarządu GL.

— Nasza działalność sponsoringowa jest w pełni transparentna, etyczna i w stu procentach zorientowana na wynik sportowy, a co za tym idzie — pozytywny wydźwięk medialny — zapewnia Andrzej Lellek.

Sugestie konkurencji

Przedstawiciele GL i VGP tłumaczą, że wszystkie umowy dilerskie między spółkami zostały podpisane przed 2013 r., a to od tego roku diler zaczął sponsorować Christofera Berckhana Ramireza. Zgodnie podkreślają też, że młody kierowca jeszcze przed podpisaniem umowy sponsoringowej z GL miał znaczące osiągnięcia sportowe, a decyzja o podjęciu współpracy była trafna, bo w 2013 r. syn szefa VGP wygrał serię wyścigów Porsche Cup Challenge Central Europe.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Skoro wszystko układa się tak dobrze i nie budzi kontrowersji, to czemu służyło kasowanie wpisu i retuszowanie zdjęcia na stronie internetowej? To pytanie pozostaje otwarte. Tak jak wątpliwości, zgłaszane do „PB” przez innych dilerów grupy VW w Polsce, konkurujących z GL. Sugerują oni, że współpraca sponsoringowa z Berckhanem Ramirezem może przekładać się na faworyzowanie GL przez VGP.

Jak na drożdżach

Te podejrzenia wzmaga fakt, że GL to jedna z najdynamiczniej rozwijających się spółek w branży samochodowej. W zestawieniu największych dilerów na polskim rynku w 2012 r., przygotowanym przez Samar i DCG Dealer Consulting, GL zajęła wysokie 11. miejsce. W ośmiu salonach VW, Skody, Seata, Audi i Porsche, w Opolu, Katowicach, Sopocie, Gliwicach, Kędzierzynie-Koźlu i Nysie, sprzedała 3155 samochodów. Marek Konieczny, partner zarządzający DCG Dealer Consulting, ujawnia, że w zestawieniu za 2013 r., które zostanie upublicznione 19 marca, GL będzie jeszcze wyżej.

I nic dziwnego. W 2012 r. GL, we współpracy z dwoma innymi dilerami (w ramach Auto Group Polska), otworzyła we Wrocławiu największy salon VW w kraju, a niedługo, już samodzielnie, uruchomi salony Seata w Gliwicach i Porsche we Wrocławiu. W 2013 r. kupiła też od dilera Peugeota placówkę w Sopocie i otworzyła dwa punkty serwisowe Seata — w Opolu i Gliwicach. A to nie wszystko. W branży mówi się, że GL przymierza się jeszcze do uruchomienia kolejnych salonów — Seata we Wrocławiu i Audi w Trójmieście. Dobre relacje z VGP z pewnością jej się przydadzą.

Na dwóch silnikach
Volkswagen Group Polska (VGP) to lider polskiego rynku nowych samochodów. Zawdzięcza to dwóm najpopularniejszym u nas markom: Skodzie i Volkswagenowi. Z 13 największych w kraju dilerów wszystkich marek (patrz ramka) aż ośmiu ma w swojej ofercie auta, importowane przez VGP. W całym kraju sieć sprzedaży i obsługi serwisowej Skody składa się ze 110 punktów, Volkswagena z 81, Seata z ponad 40, Audi — 36, a Porsche — 4.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dawid Tokarz

Polecane