Zakończyła się druga edycja konkursu grantowego Tech Minds organizowanego przez PwC Polska. Zwyciężyły rozwiązania wspierające rozwój uczniów w wielu obszarach, dzięki którym nauka stanie się efektywniejsza oraz dostępna dla wszystkich.
PwC Polska zaprosiło po raz drugi młodych pasjonatów technologii cyfrowych do stworzenia własnego projektu łączącego świat nauki z nowoczesnymi technologiami. Tematem przewodnim konkursu było odpowiedzialne wykorzystanie technologii w edukacji. W szranki stanęło 150 zespołów składających się z uczniów szkół podstawowych, średnich i studentów, którzy we współpracy z opiekunami – kadrą pedagogiczną – przygotowali projekty edukacyjne wykorzystujące nowe technologie. Do finału zakwalifikowało się 10 projektów. Ich różnokierunkowość, a także wrażliwość uczestników na otoczenie znalazły szczególne uznanie w oczach jurorów konkursu.
– Warto zwrócić uwagę na różnorodność projektów, które zakwalifikowały się do finału. Adresują one na różne sposoby trudności systemu edukacyjnego w Polsce, ułatwiają dostęp do niego, ale też otwierają nowe, innowacyjne podejście do metod nauczania, dzielenia się wiedzą czy nauki w ogóle. Co ciekawe, są one poświęcone także takim problemom jak wykluczenie społeczne czy molestowanie i mobbing w szkolnictwie wyższym – zaznacza jeden z członków kapituły konkursu, Andrzej Horawa, dyrektor rynku Enterprise na Europę Środkowo-Wschodnią, Amazon Web Services.
Trzy granty w takiej wysokości otrzymają zwycięzcy Tech Minds na wdrożenie zwycięskich projektów. Pozostałe nagrody to 10 nagród po 5 tys. zł dla finalistów oraz przygotowane przez członków kapituły zaproszenia na spotkania i warsztaty, wsparcie mentoringowe i liczne nagrody rzeczowe.
Doskonałe przygotowanie i zaawansowane narzędzia
Szczególnie istotne wydaje się to, że w poszukiwaniu rozwiązań tworzących przyszłość edukacji młodzi ludzie posługują się coraz bardziej zaawansowanymi narzędziami. Jak przyznaje Marek Chlebicki, dyrektor strategii i transformacji IT, Grupa Raiffeisen Bank International AG:
– Tegoroczna edycja konkursu Tech Minds obfitowała w ciekawe i bardzo dojrzałe projekty. Intrygujący jest fakt, że uczestnicy coraz częściej kreatywnie wykorzystują technologie i sięgają do coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań – rozszerzona rzeczywistość, modelowanie trójwymiarowe, hologramy to tylko wybrane przykłady. Inspirujące jest, jak młodzi ludzie znajdują zastosowanie technologii, w tym aplikacji mobilnych, do rozwiązywania ważnych problemów społecznych: przeciwdziałania wykluczeniu, wzajemnej pomocy, zwalczania nadużyć.
Piotra Kiszkiela, dyrektora IT w firmie Rossmann, zasiadającego w kapitule konkursu, pozytywnie zaskoczyło także doskonałe przygotowanie uczniów do prezentacji swoich projektów.
– Wypowiedzi były jasne, cele i rezultaty projektów dobrze określone. Mimo stresu zespoły świetnie się zaprezentowały. Większość tegorocznych projektów nakierowana jest na integrację uczniów, wspólną pracę, dzielenie się wiedzą. Dodając do tego nowoczesną technologię, zyskujemy ciekawy miks, który angażuje, ułatwia przyswajanie wiedzy, a w konsekwencji wspiera rozwój uczniów – podsumowuje Piotr Kiszkiel.
Młodzi innowatorzy na podium
Pierwsze miejsce w konkursie zajął zespół z Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Iłży za projekt Widzialni. Opiera się on na stworzeniu urządzenia ułatwiającego naukę dzieciom niedowidzącym. Dzięki niemu będą one w stanie usłyszeć np. treść podręczników szkolnych. Uradowani zwycięzcy tak komentują udział w konkursie:
– Cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w projekcie Tech Minds, ponieważ zdobyliśmy dzięki niemu bardzo dużą wiedzę o tym, jak wygląda biznesowe podejście do stawianego przez nas problemu. Dzięki sesjom mentoringowym możemy uzyskać cenne doświadczenie od liderów wielu branż, co nie byłoby możliwe bez uczestnictwa właśnie w takich programach.
Drugie miejsce przypadło reprezentantom Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, twórcom platformy WE ZONE skupionej wokół idei banku czasu dla studentów chcących dzielić się wiedzą za wirtualne punkty i wymieniać je na korepetycje u innych osób. Swój udział w programie Tech Minds traktują oni jako początek niezwykłej przygody.
– Konkurs dał nam przestrzeń do wykorzystania naszego potencjału i stworzenia rozwiązania, które będzie miało realny wpływ na życie społeczności studenckiej. Wygrana projektu WE ZONE nie jest końcem przygody w konkursie, lecz pięknym początkiem świetnej inicjatywy. Dziękujemy za możliwość rozwinięcia skrzydeł, obiecujemy, że postaramy się dolecieć na nich jak najdalej – komentują nagrodzeni studenci.
Trzecie miejsce zajęła Szkoła Podstawowa nr 350 w Warszawie. Ich pomysł zakłada przygotowanie przez uczniów cyfrowego przewodnika dla osób z Ukrainy, dla których polski system edukacji, inny niż ukraiński, jest skomplikowany i trudny do przejścia.
MIEJSCE 1. Widzialni
- Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Iłży
- Urządzenie i algorytm ułatwiający naukę dzieciom niedowidzącym. Za jego pomocą będą one w stanie usłyszeć treść np. podręczników szkolnych.
- Maksymilian Paczyński, Agnieszka KopećFila, Mikołaj Lesiak, Piotr Chudzio
MIEJSCE 2. WE ZONE
- Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
- Platforma skupiona wokół idei banku czasu dla studentów chcących dzielić się swoją wiedzą za wirtualne punkty i wymieniać je na korepetycje u innych osób.
- Zuzanna Dylewska, Amelia Hejduk, Julia Wielińska, Krzysztof Kryczka
MIEJSCE 3. EduGuides.UA
- Szkoła Podstawowa nr 350 im. Armii Krajowej w Warszawie
- Pomysł zakłada przygotowanie przez uczniów cyfrowego przewodnika dla osób z Ukrainy, które po raz pierwszy będą miały styczność z edukacją publiczną w Polsce.
- Barbara ŁobaczGryz, Anna Warzocha, Oliwia Patoka, Weronika Bąbała oraz Kira Panarina, Ngoc Bao Tran Thanh
– Zwyciężyli młodzi pasjonaci, którzy mają pomysły, jak zmieniać otoczenie, aby nauka była łatwiejsza i dostępna dla wszystkich bez względu na pochodzenie czy możliwości. Szukają oni rozwiązań adresujących potrzeby, które widzą wokół siebie. Próbują znaleźć odpowiedź na pytanie, jak za pomocą technologii budować narzędzia, które zmaterializują ich pomysły – ocenia członkini kapituły konkursowej Anna Sieńko – CEO, PwC IT Services.
Efektywne połączenie technologii z edukacją
Jak podkreślają twórcy programu, udział w Tech Minds jest szansą, by lepiej zrozumieć technologię i efektywnie połączyć ją z edukacją. To wsparcie dla uczniów oraz studentów, a także nauczycieli w zakresie kreatywnego rozwiązywania problemów, w dostarczaniu inspiracji od ekspertów oraz w tworzeniu przestrzeni do działania. To również okazja do odkrywania nowych talentów i doceniania pracy zespołowej.
Według Jędrzeja Witkowskiego, prezesa zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej, Tech Minds pozwala docenić najbardziej wartościowe inicjatywy młodych ludzi z całej Polski.
– Szczególnie ważne wydaje mi się to, że projekty, które ocenialiśmy, przyczyniają się do rozwiązania ważnych problemów społecznych: wyrównują dostęp do wysokiej jakości edukacji, ułatwiają odniesienie sukcesu w szkole czy na uczelni. Kolejny raz Tech Minds pokazuje, że zaawansowane technologie mogą służyć wszystkim. Uczniowie i studenci doskonale to rozumieją i dają nam przykład, jak mądrze można je wykorzystywać – dodaje jeden z jurorów.
Organizatorem Tech Minds jest firma doradcza PwC Polska, współorganizatorem – CIONET, partnerami konkursu są Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, a patronat technologiczny objęły Microsoft, Google Cloud, AWS, Salesforce i SAP.
Tech Minds jest jednym z elementów wdrażania w życie strategii PwC The New Equation, która opiera się na wzmacnianiu zaufania, budowie długoterminowej wartości i na technologiach. Firma w ciągu najbliższych lat zamierza zainwestować na świecie 12 mld dol. w zwiększanie jakości istniejących usług, rozwijanie technologii, w tym chmury, oraz podnoszenie umiejętności pracowników.
Pod okiem autorytetów
Finałowe projekty oceniała kapituła składająca się z liderów cyfryzacji, dyrektorów ds. informatyki i członków zarządów ds. technologii dużych organizacji, w których rozwiązania cyfrowe pełnią bardzo ważną funkcję w procesach biznesowych. Jej członkami są m.in.: Jarosław Hermann, członek zarządu w Banku Millennium; Bożena Leśniewska, wiceprezeska zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska; Sławomir Soszyński, wiceprezes ING Bank Śląski; Lucyna Michniewicz-Ślaska, CIO, VOX Capital Group; Andrzej Grochowalski, CIO, Leroy Merlin; Michał Plechawski, dyrektor zarządzający ds. informatyki i technologii w mBanku; Piotr Kiszkiel, dyrektor IT, Rossmann; Konrad Kobylecki, CIO, Netia; Marek Chlebicki, dyrektor strategii i informacji IT, Raiffeisen Bank; Paweł Grabowski, dyrektor rozwiązań bezobsługowych, Żabka Future; Tomasz Grabowski, CTO, członek zarządu, Agora; Piotr Grzywacz, dyrektor kanału partnerskiego w Microsoft Polska; Piotr Fąderski, wiceprezes ds. sprzedaży na region CEE, Salesforce; Andrzej Horawa, dyrektor rynku Enterprise na Europę Środkowo-Wschodnią, Amazon Web Services; Dorota Zaremba, wiceprezes i dyrektor sprzedaży, SAP Polska; Beata Galas, Head of Education Poland, Google Cloud Poland; Bartosz Górczyński, Managing Partner, CIONET; Anna Sieńko, lider Technology PwC CEE/CIS; Mariusz Chudy, CEE Cloud & Digital Leader PwC Polska; Marek Młyniec, partner PwC, Technology Consulting Leader; Ewelina Niewińska, Marketing and Business Development Director, PwC; Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema, prorektor ds. innowacji Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie; Jędrzej Witkowski, prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej, Iwona Brzózka-Złotnicka, prezeska zarządu, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, oraz Nataniel Brożnowicz, współzałożyciel startupu Maturalni oraz twórca największego edukacyjnego kanału na TikToku.
Wybrani członkowie kapituły

Jest absolwentem MBA University of Illinois at Urbana-Champaign, posiada też tytuł magistra informatyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jego kariera koncentruje się wokół IT, ale jego ciekawość i chęć poznawania nowych obszarów biznesowych zaowocowała bogatym doświadczeniem zdobytym w telekomunikacji, Big Pharma, e-commerce, startupach – a ostatnio w usługach finansowych (w tym w czołowych polskich fintechach i jednym z czołowych polskich banków). Obecnie pełni funkcję CIO w mBanku uznawanym za jeden z najbardziej innowacyjnych banków na świecie. Od 2016 r. ma znaczący wkład w strategię mBanku.

W Google od 2020 r. aktywnie wspiera i doradza sektorowi edukacji w zakresie budowy strategii rozwoju nauczania z wykorzystaniem nowoczesnej technologii cyfrowej. Ekspert technologiczny z ponad 12-letnim doświadczeniem. Pracowała u takich gigantów jak: Microsoft, Blackboard czy Google. Była odpowiedzialna za budowę oraz wdrożenie strategii transformacji technologicznej i cyfrowej w największych instytucjach sektora publicznego, edukacyjnego oraz enterprise w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Jest absolwentką studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej, a obecnie jest uczestniczką Akademii Przywództwa Kobiet LiderShe na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Praca w obszarze nowoczesnych technologii, sztucznej inteligencji, zarządzania oraz kreowania „od zera” nowych przedsięwzięć – to jego codzienność od wielu lat. W ramach Inkubatora Biznesu Żabka Future odpowiada za strategię komercjalizacji konceptu sklepów autonomicznych, ich ekonomię oraz doświadczenia klienckie. Na swojej drodze zawodowej współpracował z globalnymi klientami nad transformacjami w kierunku ekonomii opartej na platformach technologicznych, tworzeniu strategii opartych na danych i ominchannelowym podejściu do obsługi klienta. Doskonale wie także, czym jest biznes z perspektywy przedsiębiorcy – założył, wyskalował i sprzedał software house specjalizujący się w analityce i Big Data.

Prezes zarządu CEO – największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji. Z organizacją związany od 2005 r., od 2018 r. jest jej prezesem. Ekspert edukacyjny, z wykształcenia doktor socjologii (Uniwersytet SWPS) i politolog (Uniwersytet Warszawski). Zajmuje się m.in. rozwojem kompetencji przyszłości, strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. W roli eksperta współpracował m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Instytutem Badań Edukacyjnych, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, UNDP i wieloma organizacjami pozarządowymi. Autor publikacji, programów i materiałów edukacyjnych. Absolwent Leadership Academy for Poland.

W Rossmannie zarządza ponad 300-osobowym działem IT oraz Biurem Projektów PMO. Posiada 19-letnie doświadczenie w obszarze wdrażania systemów informatycznych, w tym od 12 lat zarządza dużymi, międzynarodowymi zespołami IT w branży handlowej oraz telekomunikacyjnej. Pełnił funkcję dyrektora IT w spółkach GTS Poland, Netia, a obecnie w Rossmann Polska. W swojej karierze Piotr Kiszkiel odpowiadał za realizację projektów transformacyjnych w kraju i za granicą: MDR USA, Benestra Slovakia i GTS Central Europe oraz zarządzał regionalnym biurem projektów w T-Mobile Poland i T-Mobile Czechy. Współtworzył startupy w obszarze Data Science i HR, a także rozwija biznes deweloperski. W organizacjach, którymi kieruje, stawia na innowacje poprzez promowanie kreatywności i zaangażowania zespołu. Piotr Kiszkiel ukończył wydział informatyki na Politechnice Białostockiej, a także studia Executive MBA w Oxford Brookes University / POU.

Jest dyrektorem strategii i transformacji IT w Grupie Raiffeisen Bank International z siedzibą w Wiedniu, odpowiedzialnym za strategię rozwoju IT, transformację technologiczną oraz nowe rozwiązania technologiczne Grupy. Posiada wieloletnie doświadczenie w sektorze finansowym –zarówno w bankowości, jak i w consultingu, w tym bogate doświadczenie międzynarodowe (pracował jako dyrektor w PwC współodpowiedzialny za region CEE, był dyrektorem strategii pionu operacji Grupy Sberbank Europe). Specjalizuje się w podejściu od strategii do implementacji, kompleksowych transformacjach technologicznych, doskonałości operacyjnej i podnoszeniu wydajności organizacji. Od wielu lat pracuje z technologią (strategie, modele biznesowo-technologiczne, wybór rozwiązań technologicznych, budowa rozwiązań) w Polsce i regionie CEE. Jest pasjonatem innowacji, nowych technologii i rozwiązań biznesowych opartych na analityce danych.

Odpowiada za doradztwo i wdrażanie światowej klasy rozwiązań technologicznych. Ma ponad 25-letnie doświadczenie w branży technologicznej, posiada szeroką wiedzę i doświadczenie w projektowaniu oraz realizacji złożonych międzynarodowych projektów technologicznych. Przed dołączeniem do PwC kierowała różnymi liniami usług w IBM. Była dyrektorem generalnym IBM w Polsce i w krajach bałtyckich.

Odpowiada za segment enterprise w Amazon Web Services w Europie Centralnej i Wschodniej. Ma ponad 25-letnie doświadczenie w branży technologicznej, posiada bogatą wiedzę i doświadczenie w realizacji złożonych międzynarodowych projektów technologicznych. Przed dołączeniem do AWS kierował różnymi liniami biznesowymi w IBM i Microsoft oraz był dyrektorem generalnym Teradata w Polsce.