2 mld zł sprzedaży rocznie i co najmniej 5 proc. rentowności na poziomie EBITDA - takie cele wyznaczyło sobie Grodno, notowany na GPW dystrybutor urządzeń elektrotechnicznych, czyli m.in. oświetlenia, paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła, urządzeń grzewczych i klimatyzatorów, w zaprezentowanej niedawno strategii rozwoju do 2030 r. W ciągu pięciu lat firma planuje zainwestować 120 mln zł - głównie w narzędzia cyfrowe, sztuczną inteligencję i automatyzację magazynu centralnego.
Sercem nowej strategii jest projekt AI Grodno. Kierownictwo firmy twierdzi, że takiego narzędzia nie ma jeszcze nikt w tej branży - nie tylko w Polsce, ale także w Europie.
Sztuczna inteligencja doradza klientom w zakupach przez internet
– AI Grodno to autorski system, który docelowo będzie wspierał sprzedaż, logistykę, zakupy, zarządzanie zapasami i finansami, marketingiem oraz działem HR. To nasza ogromna przewaga konkurencyjna. Szukaliśmy podobnych rozwiązań u producentów i dystrybutorów w USA czy Niemczech, ale nie znaleźliśmy – mówi Andrzej Jurczak, prezes Grodna.
Na razie nowe rozwiązanie jest zintegrowane z przebudowanym kanałem e-commerce, który ruszył we wrześniu i notuje już 24-procentowy wzrost sprzedaży.
- AI Grodno zachowuje się jak ekspert i doradca techniczny w jednym. Dobierając urządzenie dla klienta, sam dopytuje o szczegóły i doprowadza do optymalnego wyboru. Odbywa się to tak, jakby klient rozmawiał z naszym handlowcem, tylko szybciej i kontekstowo. Narzędzie automatyzuje także obsługę zamówień, zapytań i logistyki – podkreśla Marcin Gardas, wiceprezes Grodna.
W planach firmy są kolejne przejęcia w branży elektrotechnicznej
Grodno istnieje na rynku od 35 lat. Rozwija się organicznie i poprzez przejęcia. Ma ich na koncie już osiem (m.in. Bargo, Jorga, Elektromag, Ostel i Centropol), ostatniego dokonała w 2022 r. Prowadzi tradycyjną sprzedaż za pośrednictwem ponad 100 punktów handlowych, rozwija także platformę e-commerce. Zajmuje się też instalowaniem fotowoltaiki jako generalny wykonawca. Wśród klientów ma m.in. Leroy Merlin i wrocławski hotel Mercure. Roczne przychody spółki to około 1,2 mld zł, a zatrudnienie - ponad 700 osób. Choć projekt oparty na sztucznej inteligencji pozwoli na optymalizację kosztów, Grodno nie planuje redukcji zatrudnienia.
– AI nie zwalnia ludzi, tylko ich wspiera. Naszym handlowcom chcemy dać teraz więcej czasu na zdobywanie klientów, rozwój relacji i pracę nad projektami – mówi Marcin Gardas.
Firma planuje też dalsze przejęcia w branży elektrotechnicznej i elektroinstalacyjnej.
– Zrealizowaliśmy największą liczbę akwizycji w branży elektrotechnicznej w Polsce i nie zamierzamy na tym poprzestać. Rozmawiamy z potencjalnymi partnerami zarówno w kraju, jak i w Europie. Chorwacja, gdzie już działamy, pokazała, że potrafimy skutecznie budować pozycję na rynkach zagranicznych – podkreśla Andrzej Jurczak.
Andrzej Jurczak informuje, że obecnie celem firmy, jest podwojenie liczby klientów w ciągu pięciu lat, a postęp cyfrowy i automatyzacja będą kluczem do realizacji tego planu.
Jego zdaniem rozwój AI i cyfryzacji przyspieszy tempo działania firmy.
– Kiedyś wdrożenia IT trwały miesiącami, dziś dzięki AI trwają tygodnie. W finansach, marketingu, HR czy logistyce – wszędzie widzimy ogromne efekty. Właśnie to tempo jest jednym z naszych motorów wzrostu – podkreśla prezes.
Rynek dużej fotowoltaiki, magazynów energii i inteligentnego zarządzania ma potencjał
Nowa strategia Grodna powstała w trudnym dla firmy momencie. W roku obrotowym 2024/25 Grodno odnotowało spadek przychodów do 1,17 mld zł, stratę EBITDA w wysokości 7 mln zł i stratę netto sięgającą niemal 23 mln zł – pierwszą w historii spółki. Jak tłumaczył wówczas prezes, była to konsekwencja m.in. załamania rynku pomp ciepła. Mimo problemów w segmencie OZE, Grodno nie zamierza ograniczać działalności na tym rynku.
– Wierzymy w fotowoltaikę, pompy ciepła, magazyny energii. Naszą siłą jest dywersyfikacja – rozwijamy wszystkie segmenty równolegle – mówi Andrzej Jurczak. Firma zajmuje się zarówno sprzedażą paneli PV, jak i ich budową.
Spółka zamierza utrzymać około 15-procentowy udział w rynku urządzeń OZE i mocniej wejść w duże instalacje komercyjne z sektora fotowoltaiki.
– Rynek indywidualny się nasycił, ale sektor przemysłowy dopiero się rozwija. Realizujemy już projekty fotowoltaiczne o mocy 8 MW, a kolejne będą jeszcze większe. Widzimy tu ogromny potencjał, szczególnie w połączeniu z magazynowaniem energii i inteligentnym zarządzaniem – podkreśla Andrzej Jurczak.
Grodno pracuje obecnie nad systemem, który pozwala zarządzać energią na podstawie analizy wielu zmiennych – od cen rynkowych po prognozy pogodowe.
– To przyszłość. Różnice cen w ciągu doby są ogromne. Dzięki takim rozwiązaniom będzie można nie tylko oszczędzać energię, ale także kupować ją taniej – mówi Marcin Gardas.
Po przedstawieniu nowej strategii Grodna nasza rekomendacja dla spółki, przygotowana w sierpniu 2025 r. [cena docelowa 14,40 zł, rekomendacja "kupuj" - red.] jest wciąż aktualna. Grodno rozpoczęło rok obrotowy 2025/26 [od 1 kwietnia 2025 r. - red.] mocnym wzrostem: w pierwszym kwartale miało rekordowe przychody, wyraźnie poprawiło marżę operacyjną i odnotowało znaczący zysk netto. A to wszystko po trudnym roku 2024/25, kiedy doszło do drastycznych przecen pomp ciepła i załamania cen paneli PV, co walnie przyczyniło się do wygenerowana straty na poziomie netto.
Grodno jest dobrze przygotowane na powrót dobrej koniunktury, wspierany licznymi inwestycjami i programami współfinansowanymi z budżetu centralnego i samorządowego.