Producenci aut apelują do unijnych urzędników o jak najszybsze rozwiązanie impasu związanego z brakiem decyzji w sprawie przyszłości silników spalinowych. Bez tego rozwój branży znacznie spowolni.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wzywa Komisję Europejską i Radę UE do pilnego rozwiązania paraliżu w sprawie przepisów dotyczących emisji CO2. Nowe regulacje — przewidujące całkowity zakaz rejestracji w UE nowych samochodów osobowych i dostawczych z napędem spalinowym od 2035 r. — miały zostać zatwierdzone na forum UE 7 marca. Wskutek sprzeciwu kilku państw, w tym m.in. Polski i Niemiec, ostateczna decyzja w tej sprawie została odłożona. Bez niej, zdaniem producentów zrzeszonych w ACEA, trudno planować rozwój przemysku motoryzacyjnego w Europie.
Przedstawiciele ACEA podkreślają, że ostateczne porozumienie w sprawie emisji CO2 -—osiągnięte w październiku 2022 r. między Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą UE — zawiera odniesienia do możliwej przyszłej roli paliw odnawialnych w sektorze transportu. Bez zapewnienia technologicznej otwartości ich los jest jednak praktycznie przesądzony.
Krajowe i europejskie cele klimatyczne nie powinny być kwestionowane, ale aby osiągnąć te cele, niezbędna jest otwartość technologiczna — podkreślają przedstawiciele ACEA
Wzywają unijnych decydentów do zajęcia się kwestią emisji pochodzących nie tylko z samochodów, które w przyszłości pojawią się na europejskim rynku, ale także obecnie poruszających się po unijnych drogach.
— Masowa elektryfikacja jest główną częścią rozwiązania, do którego wszyscy dążymy, ale nie jest to panaceum na wszystkie problemy. Wrogiem jest energia oparta na paliwach kopalnych, a nie konkretna technologia. Zauważamy, że Europa jako jedyna świecie ma porzucić neutralność technologiczną jako filar swoich ram regulacyjnych — powiedział Luca de Meo, prezes ACEA.
ACEA oczekuje również wprowadzenia warunków ramowych, które są niezbędne dla dużego i szybkiego upowszechnienia się na rynku samochodów osobowych i dostawczych o zerowej emisji. Obejmują one m.in dostęp do niezbędnych surowców oraz gęstą sieć infrastruktury ładowania i uzupełniania paliwa.
— W ramach przeglądu rozporządzenia w sprawie CO2 przewidzianego na 2026 r. należy jasno określić kluczowe wskaźniki efektywności w celu monitorowania postępów w tych obszarach — dodał Luca de Meo.