AmRest - oferta publiczna

(Tadeusz Stasiuk)
opublikowano: 2005-04-11 13:41

Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (KPWiG) dopuściła 21 lutego 2005 r. akcje spółki AmRest Holdings do publicznego obrotu. W publicznej ofercie spółka zaoferuje 4.818.000 akcji sprzedawanych oraz 5.000.000 akcji nowej emisji.

Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (KPWiG) dopuściła 21 lutego 2005 r. akcje spółki AmRest Holdings do publicznego obrotu. W publicznej ofercie spółka zaoferuje 4.818.000 akcji sprzedawanych oraz 5.000.000 akcji nowej emisji.

W Transzy Instytucjonalnej oferuje 7,9 mln akcji, w Transzy Detalicznej 1,91 mln akcji.

Zapisy na akcje oferowane w Transzy Detalicznej przyjmowane będą od 11 do 20 kwietnia. 20 kwietnia zostanie podana cena emisyjna. Zapisy w Transzy Instytucjonalnej przyjmowane będą od 21 do 22 kwietnia.

Opublikowane 11 kwietnia widełki cenowe, zakładają cenę sprzedaży akcji w przedziale 21-28 zł.

AmRest jest podmiotem w 100% zależnym bezpośrednio od IRI, a pośrednio od ARC. Spółka prowadzi działalność głównie w branży restauracji szybkiej obsługi i restauracji typu casual dining na terenie Polski i Czech. AmRest jest spółką holdingową grupy kapitałowej, w której skład wchodzą spółki zależne prowadzące działalność operacyjną w tych krajach (Grupa Kapitałowa) i nie prowadzi sam bezpośrednio działalności operacyjnej.

AmRest prowadzi na zasadzie franczyzy restauracje szybkiej obsługi Kentucky Fried Chicken oraz restauracje typu casual dining Pizza Hut w Polsce i w Czechach, a także zajmuje się sprzedażą lodów w Polsce pod marką Ice*Land.

AmRest jest wspólnym przedsięwzięciem utworzonym w październiku 2000 r. przez American Retail Concepts, Inc. oraz podmiot zależny Yum! Brands, Inc., działający wcześniej pod nazwą Tricon Global Restaurants, Inc.

Podmioty zależne Yum! są także franczyzodawcami marek KFC i Pizza Hut dla AmRest.

AmRest, szuka na giełdzie środków na rozwój oraz spłatę zobowiązań sięgających kwoty 135 mln zł. To kolejna zagraniczna firma, która chce zaistnieć na rynku kapitałowym w kraju, w którym prowadzi gros swojej działalności. Oferta spółki powinna spotkać się z zainteresowaniem inwestorów zarówno drobnych, jak i instytucjonalnych. Drobnych powinny skusić powszechnie znane marki. Z kolei inwestorów finansowych przyciągnie duża płynność papierów. Free float po ofercie będzie wynosił aż 65 proc.

Wartość polskiego rynku gastronomicznego to 15 mld zł. Penetracja rynku jest wciąż znacznie mniejsza niż na Zachodzie. Potencjał rozwoju jest więc znaczny. Efektywność spółki zależy przede wszystkim od dostosowania oferty do zmieniającego się profilu żywieniowego społeczeństwa. Z czasem będzie wzrastać nacisk na zdrowy styl życia. Spółka już reaguje na tę niekorzystną dla fast foodów tendencję, dostosowując ofertę do zmieniających się gustów. Gorzej może być z konkurencją cenową. Zwłaszcza w segmencie pizzy, która jest relatywnie droższa od oferty rozwijających się polskich sieci. AmRest zdobywa rynek efektem skali, czyli liczbą i dostępnością restauracji. Pozytywnym sygnałem dla inwestorów jest fakt, że spółka na kilkanaście nowo otwartych restauracji rocznie zamyka najwyżej dwie. To świadczy o dobrym pozycjonowaniu otwieranych lokali.

Spółka planuje kolejne przejęcia w regionie. Poza tym przez trzy lata AmRest zamierza otwierać w Polsce i Czechach ponad 15 restauracji Pizza Hut i KFC rocznie (z tego w Polsce po 7-10 restauracji KFC i 2-3 Pizza Hut). Realizacja planu pochłonie 30-50 mln zł. Będzie on finansowany w dużej mierze środkami z emisji. Firma rozważa też wprowadzenie na rynek nowej marki restauracji (w grę wchodzi m.in. Applebee’s). Na początek otwierałaby 1-2 placówki rocznie. Średni koszt uruchomienia restauracji Pizza Hut czy KFC wynosi ok. 1,7 mln zł, zaś obiekt pod nieznaną jeszcze w Polsce marką to wydatek około 1 mln USD.

Liczba restauracji zarządzanych przez AmRest – 157 na 31 grudnia 2004 roku i sprzedaż w 2003 roku na poziomie ok. 430 mln zł plasują AmRest na drugiej pozycji (po McDonald’s) wśród największych sieci restauracji szybkiej obsługi i restauracji typu „casual dining” w Europie Środkowo-Wschodniej.

Po trzech kwartałach 2004 roku zysk netto spółki wyniósł 5,2 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 342,8 mln zł. Firma wyraźnie poprawia wyniki. Średnioroczny wzrost przychodów wynoszący blisko 10 proc. jest zdecydowanie wyższy od dynamiki PKB. Systematycznie rośnie zysk operacyjny. Jednak zysk netto AmRest wykazał dopiero w 2004 r. głównie dzięki zmniejszeniu kosztów po przewalutowaniu kredytów.

Na CeTO notowany jest Sfinks, operator restauracji, który stanowi bezpośrednią konkurencję dla Pizzy Hut. Wskaźnik P/E po 2004 roku dla Sfinksa wynosi 25,2. Z kolei na podstawie wstępnych danych o emisji poziom P/E dla AmRestu można szacować na 12,75, co wygląda atrakcyjnie w porównaniu z konkurentem.