Czytasz dzięki

Autoreklama bez ściemy

opublikowano: 18-09-2016, 22:00

Nie ma się co chwalić wizerunkiem dobrego pracodawcy, jeśli fakty temu przeczą. W dobie internetu prawda i tak wyjdzie na jaw

Kodeks etyczny Enronu liczył aż 64 strony, ale standardy postępowania w korporacji wyznaczał przykład dawany przez osoby o najwyższym statusie. Często był to zły przykład, co opisał Robert Bryce w „Pipe Dreams”, książce o upadku tej firmy. Spółka wydawała 45 tys. USD tygodniowo na loty odrzutowcem jednego z topmenedżerów — Lou Pai — między swoim domem na przedmieściach Houston i ranczem w Kolorado. Człowiek ten uchodził za geniusza giełdy, lecz jego dział stracił fortunę.

Niektóre działania z dziedziny employer brandingu adresowane są do pracowników, inne mają zachęcać do złożenia swojego CV w naszej firmie — mówi Sylwia Klusek, partner w Oracle Polska.
Zobacz więcej

W DWIE STRONY:

Niektóre działania z dziedziny employer brandingu adresowane są do pracowników, inne mają zachęcać do złożenia swojego CV w naszej firmie — mówi Sylwia Klusek, partner w Oracle Polska. ARC

Czas, który zaoszczędził, korzystając z firmowego samolotu, marnował na czytanie gazet w pracy i lunche, również opłacane przez spółkę. Zachowanie kierownictwa Enronu zdemoralizowało zespół. Po bankructwie przedsiębiorstwa panowie w białych kołnierzykach zmienili się w szabrowników — wywozili swoje „rzeczy osobiste”, używając skórzanych foteli na kółkach niczym sklepowych wózków. A przecież może być zupełnie inaczej. Wśród odpowiedzialnych przedsiębiorców karierę robi pojęcie „employer branding” (EB) oznaczające budowanie marki pracodawcy.

Najlepsze praktyki

Obecność w mediach społecznościowych, współpraca z firmami partnerskimi, jasne ścieżki awansu — to tylko część inicjatyw spod znaku EB, które podejmuje się w Oracle Polska. Niektóre adresowane są do pracowników, inne mają zachęcać np. specjalistów IT do pracy w koncernie.

— Na uczelniach technicznych i biznesowych współtworzymy programy naukowe, warsztaty i bierzemy udział w konferencjach naukowych. Jednym z elementów naszej aktywności w środowiskach akademickich jest współorganizowanie konkursów dla studentów, choćby w popularnym jezyku Java — wskazuje Sylwia Klusek, partner w Oracle’u, specjalista od rekrutacji w regionie RACE (Rosja, Afryka i Europa Środkowa).

Do wewnętrznych działań Oracle’a na polu employer brandingu należą programy referencyjne, które umożliwiają pracownikom rekomendowanie kandydatów do pracy. Jeśli rekrutacja zakończy się pomyślnie, polecający dostaje nagrodę. — Gdy dodamy do tego badania satysfakcji pracowników, program emerytalny i bogaty pakiet świadczeń socjalnych, stanie się jasne, że naprawdę warto zatrudnić się w Oracle’u — zachwala Sylwia Klusek.

Małgorzata Węgierek, dyrektor zarządzająca Havas Media Group (HMG), potwierdza, że skuteczny employer branding działa w dwie strony. Po pierwsze, pozwala przyciągnąć do firmy tzw. talenty. Po drugie, tworzy pozytywne relacje pracodawcy z pracownikami. Podkreśla, że oba elementy dają przewagę konkurencyjną, a co za tym idzie — sukces finansowy. Ale według niej, o powodzeniu działań EB decyduje zróżnicowana, dostosowana do odbiorcy komunikacja.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Employer branding musi być tożsamy z wartościami, które wyznaje dana grupa. Co innego działa na milenialsów szukających równowagi między karierą a życiem prywatnym, co innego na statecznych menedżerów z doświadczeniem i stażem — wyjaśnia dyrektor Węgierek.

Eksperci z 18 Havas Warsaw, nowej jednostki w strukturze HMG, są wykładowcami na innowacyjnych kierunkach związanych z komunikacją marketingową. Nie do przeceniania jest też obecność Havasa na lifestyle’owych i profesjonalnych forach społecznościowych, targach pracy i wydarzeniach branżowych. Takie działania — zdaniem Małgorzaty Węgierek — budują atrakcyjny wizerunek spółki. Zaznacza jednak, że najlepszym ambasadorem firmy jest zadowolony pracownik.

Komunikacja czy manipulacja

Autentyczny employer branding nie potrzebuje fanfar. Wyraża się przez kulturę organizacyjną, wartości i atmosferę wśród zatrudnionych. Tak widzi to Joanna Stępień, doradca z GFMP Management Consultants. W dobie internetu, Facebooka — argumentuje — prawda i tak szybko wyjdzie na jaw. Zarówno prawda, która uderza w reputację, jak i ta, która przedstawia przedsiębiorstwo w jasnym świetle.

— Współpracowałam kiedyś z korporacją IT o światowej renomie, która szczyciła się swoją innowacyjnością, a pracownikom co chwila wieszały się komputery. Co gorsza, byli oni poddani takiej presji, że po kilku miesiącach zmieniali pracę. Negatywne opinie o firmie znali z mediów społecznościowych. Zatrudnili się w niej tylko dlatego, aby uatrakcyjnić swoje CV — opowiada Joanna Stępień. Popiera nagłaśnianie działań z obszaru EB.

Najważniejsze, aby między komunikacją a rzeczywistością nie było rozdźwięku. W przeciwnym razie powtórzy się sytuacja z Enronu, którego kodeks etyczny po plajcie można było dostać w sieci za 100 USD. Ludzie kupowali go, by śmiać się z pięknych deklaracji, które nijak miały się do faktów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane