Bauer szuka kupca na Interię

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2019-12-29 22:00

Właściciel RMF FM i licznych czasopism chce sprzedać nogę internetową. Zainteresowanych nie powinno zabraknąć

Przeczytaj tekst i poznaj pierwsze informacje na temat nadchodzącej transakcji.

Partia rządząca co jakiś czas dzieli się z publicznością marzeniami o dekoncentracji i repolonizacji mediów, tymczasem media mogą się zdekoncentrować i zrepolonizować same, a przynajmniej może dojść w nich do sporych przetasowań właścicielskich. Według naszych informacji niemiecki koncern Bauer przy pomocy doradców finansowych rozpoczął proces poszukiwania kupca na internetową grupę Interia.pl.

— Nie komentujemy pogłosek — mówi Maciej Brzozowski, rzecznik grupy Bauer w Polsce.

Dlaczego Bauer chce sprzedać portal? Nasi informatorzy wskazują, że po wielu latach bezskutecznego szukania synergii z liderem radiowego rynku postanowił skoncentrować siły poza mediami — od kilku lat przejmuje agencje zajmujące się marketingiem w wyszukiwarkach. Inny zauważa że portal nie miał czytelnej strategii rozwoju i tracił dystans do Onetu czy Wirtualnej Polski (WP). Nasze źródła twierdzą, że faworytem do przejęcia jest Agora, ale w grze może być też m.in. Wirtualna Polska Holding. W październiku doradcą zarządu portalowego konkurenta Interii został Witold Woźniak, wieloletni szef polskiego oddziału Bauera.

— Chcemy wykorzystać olbrzymie wieloletnie doświadczenie menedżerskie Witolda w rozwoju naszych spółek i pracy nad nowymi produktami — komentował Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Idąc tropem związków personalnych to zainteresowane może być także Gremi Media, którego prezes przez siedem lat był szefem Interii. Dla Agory to szansa na zbliżenie się pod względem zasięgu do Onetu i WP. Dla WP umocnienie na pozycji lidera. Pytanie tylko, czy w dłuższym terminie zarządzanie dwoma niemal identycznymi produktami nie prowadziłoby do utraty ruchu. Większe synergie mieliby medialni gracze, którzy są słabi w internecie, np. Grupa Polsat. Nie jest też wykluczone, że do gry wejdzie fundusz z planem konsolidacji biznesów internetowych. Zgodnie z ostatnim sprawozdaniem finansowym spółka komandytowa Grupa Interia.pl, która w łańcuszku kontrolowanych przez Bauera podmiotów odpowiada za operacyjną działalność portalu, miała w 2018 r. 114 mln zł przychodów, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła 27,3 mln zł i urosła o 1,9 proc., a czysty zysk wyniósł 22,3 mln zł (wzrost o 4,9 proc.).

Bogate portfolio

Według ostatniego badania Gemius/PBI, Grupa Interia.pl jest pod względem liczby odwiedzających internautów szóstym graczem w polskim internecie. Z zasięgiem na poziomie 66 proc. w listopadzie ustępowała Google'owi, Facebookowi, Wirtualnej Polsce, grupie RAS Polska (Onet.pl) oraz YouTube'owi, a wyprzedzała m.in. serwisy Allegro, wydawnictwa Polska Press i Agory. Pod względem liczby odsłon plasowała się na siódmym miejscu. Sama strona główna portalu była na dziewiątym miejscu pod względem liczby użytkowników i średnio każdego dnia przyciągała 2,7 mln internautów. Bauer to jeden z największych koncernów medialnych w Niemczech.

W Polsce pojawił się w 1991 r., zaczynając od wydawania czasopisma „Bravo”. W kolejnych latach szybko pojawiały się nowe tytuły, w tym przodujące do dziś w swoich kategoriach: „Tele Tydzień”, „Chwila dla Ciebie”, „Twój Styl”, „Tina” czy „Życie na Gorąco”. Dziś w wydawniczym portfolio Bauera w Polsce jest kilkadziesiąt czasopism, które trafiają do kiosków z dwóch dużych drukarni grupy. Od 2007 r. Bauer jest jedynym akcjonariuszem radiowej Grupy RMF FM, czyli właściciela pierwszego i największego radia komercyjnego w Polsce. Spółkę stworzoną przez Stanisława Tyczyńskiego zdjęto z warszawskiej giełdy przy wycenie na poziomie 465 mln zł.

Portalowe transakcje

Wkrótce po przejęciu RMF FM Bauer zdjął z giełdy Interię, którą radiowa grupa od 1999 r. rozwijała we współpracy z informatycznym Comarchem. Spółka schodziła z GPW przy wycenie na poziomie ponad 500 mln zł. Ostatnią porównywalną transakcją na polskim rynku portali była sprzedaż Wirtualnej Polski przez Orange’a. Pod koniec 2013 r. francuski koncern telekomunikacyjny zainkasował za nią 375 mln zł od konsorcjum, w którego skład wchodzili twórcy grupy O2 i fundusz Innova. Półtora roku później Wirtualna Polska Holding, powiększona o kilka dużych serwisów i połączona z O2, weszła na giełdę, pozyskując od inwestorów około 100 mln zł na rozwój przy wycenie sięgającej 1 mld zł. Obecnie giełdowa kapitalizacja Wirtualnej Polski, która oprócz głównego portalu jest właścicielem m.in. Money.pl, Pudelka i serwisów e-commerce'owych, przekracza 2 mld zł. Wcześniej, w 2012 r., Ringier Axel Springer kupił 75 proc. akcji Onetu od grupy TVN za blisko 1 mld zł. Pozostałe udziały odkupiono w 2017 r.