Czytasz dzięki

Solorz na drogich zakupach w internecie

opublikowano: 03-05-2020, 22:00

Grupa Polsat przelicytowała Wirtualną Polskę i za 422 mln zł kupiła Interię od niemieckiego Bauera, by umocnić się na rynku reklamy internetowej

Zygmunt Solorz ciągle ma apetyt na zakupy. Po tym, jak pod koniec ubiegłego roku zainwestował w znaczny pakiet akcji informatycznego Asseco, teraz postanowił umocnić się w internecie. W czwartek wieczorem ogłoszono, że kontrolowany przez miliardera Cyfrowy Polsat za pośrednictwem Telewizji Polsat przejmie Interię. Sprzedającym jest niemiecka grupa Bauer, a wartość transakcji wstępnie ustalono na 422 mln zł. Kwota ta ostatecznie może być jednak inna: po uzyskaniu zgody UOKiK na transakcję zostanie pomniejszona o płatności dokonywane w tym roku przez Interię na rzecz Bauera, a jednocześnie powiększona o odsetki uzgodnione między stronami.

Spółki Zygmunta Solorza dostarczają m.in. usługi telewizyjne i
telekomunikacyjne, sprzedają energię i oferują usługi bankowe. Teraz do
szerokiego wachlarza biznesów miliardera dojdzie portal internetowy, który ma
dać grupie większą ekspozycję na rynek reklamy online, radzący sobie lepiej niż
ważna dla Polsatu reklama telewizyjna.
Zobacz więcej

FULL-SERVICE:

Spółki Zygmunta Solorza dostarczają m.in. usługi telewizyjne i telekomunikacyjne, sprzedają energię i oferują usługi bankowe. Teraz do szerokiego wachlarza biznesów miliardera dojdzie portal internetowy, który ma dać grupie większą ekspozycję na rynek reklamy online, radzący sobie lepiej niż ważna dla Polsatu reklama telewizyjna. Fot. ARC

— Kupujemy dobrze prowadzony biznes o silnej pozycji na rynku internetowym. Doskonale pasuje do strategii Telewizji Polsat. Chcemy dostarczać atrakcyjne treści wszystkimi możliwymi kanałami dystrybucji. Dzięki Interii nasz kontent zyska kolejne pole eksploatacji. Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. Chcemy mieć silną pozycję na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online — mówi Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat, cytowany w komunikacie spółki.

Rewanż po latach

Interia, według badania PBI/Gemius, jest trzecim portalem horyzontalnym w Polsce pod względem liczby odsłon i czwartym pod względem liczby realnych użytkowników: za WP, Onetem i Gazetą.pl. W rekordowym marcu grupa miała ich odpowiednio: 1,3 mld i 16 mln. Zgodnie z ostatnim sprawozdaniem finansowym spółka komandytowa Grupa Interia.pl, która w łańcuszku kontrolowanych przez Bauera podmiotów odpowiada za operacyjną działalność portalu, miała w 2018 r. 114 mln zł przychodów, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła27,3 mln zł, a czysty zysk sięgnął 22,3 mln zł (wzrost o 4,9 proc.).

Wyników za 2019 r. oficjalnie jeszcze nie podano, ale według naszych ustaleń Polsat zapłacił ponad 15 x EBITDA. To więcej niż kilka lat temu zapłacił Axel Springer za przejęcie Onetu, największego wówczas portalu. Dużo mniej (8,4 x EBITDA) zapłaciły O2 i Innova za Wirtualną Polskę. O WP starał się wówczas także Zygmunt Solorz, ale nie był skłonny wyłożyć więcej niż 200 mln zł, podczas gdy zwycięzca wydał 375 mln zł. Ci sami gracze starli się teraz o Interię, ale tym razem to Wirtualna Polska została przelicytowana przez miliardera.

Mocniej w reklamie

Polsat podaje, że dzięki transakcji wzmocni się na rosnącym rynku reklamy online i uzyska dodatkowy kanał dystrybucji treści, a za pośrednictwem spółki Polsat Media będzie mógł wesprzeć sprzedaż powierzchni reklamowych na Interii. Do tej pory w internecie był obecny przede wszystkim dzięki platformie z wideo na życzenie Ipla. W ubiegłym roku zapowiedział też stworzenie serwisu streamingowego wspólnie z grupą Discovery, właścicielem TVN, ale na razie plany się nie zmaterializowały. Zadaniem ekspertów to nie takie proste.

— Tylko na pozór media tradycyjne i internetowe idealnie się uzupełniają. TVN nie umiał znaleźć synergii z Onetem i go sprzedał, WP ma na koncie nieudane wejście na rynek telewizyjny. Verizon utopił mnóstwo pieniędzy w Yahoo. Zresztą sam Bauer, sprzedając, pokazał, że nie miał pomysłu na łączenie Interii z RMF FM — komentuje ekspert rynku mediów.

Bauer przymiarki do transakcji rozpoczął w ubiegłym roku, „PB” opisał to jako pierwszy. Kontrolę nad Interią, którą pod koniec ubiegłego wieku stworzyła radiowa grupa RMF we współpracy z informatycznym Comarchem, miał od 2007 r. Z warszawskiej giełdy spółkę ściągano przy wycenie na poziomie ponad 500 mln zł. W kolejnych latach Interia zaczęła jednak tracić dystans do Onetu, a także do grupy WP. W ostatnich tygodniach Bauer, który poza grupą RMF wydaje w Polsce liczne magazyny ilustrowane, ogłosił zamknięcie kilkunastu tytułów.

Miliarder na zakupach

Zygmunt Solorz jeszcze przez lata będzie spłacał kredyt zaciągnięty w 2011 r. na przejęcie za 18 mld zł Polkomtela, operatora sieci Plus. Jego apetyt nie został jednak wówczas zaspokojony. W 2016 r. Cyfrowy Polsat za pośrednictwem Polkomtela wykupił mniejszościowych akcjonariuszy częstotliwościowej spółki Midas i zdjął ją z giełdy. Pod koniec 2017 r. ogłoszono dwie duże transakcje. W ramach jednej grupa Zygmunta Solorza za ponad 100 mln zł kupiła od ZPR Media, należącego do Zbigniewa Benbenka, kilka kanałów telewizyjnych, w tym Eskę TV i Polo TV. Druga transakcja była większa — najpierw od Zbigniewa Jakubasa, a później od inwestorów giełdowych odkupiono 66 proc. akcji telekomunikacyjnej Netii, na co poszło ponad 1,2 mld zł. W 2018 r. Polsat przejął sportowe kanały Eleven. Podobną kwotę jak za Netię — 1,18 mld zł — przeznaczył w ostatnich miesiącach na kupno 22 proc. akcji Asseco.

W Cyfrowym Polsacie Zygmunt Solorz koncentruje spółki zajmujące się m.in. telekomunikacją mobilną (Plus), stacjonarną (Netia) i telewizją (nadawaniem i udostępnianiem płatnej platformy satelitarnej). Na tym biznesy miliardera się nie kończą. Ma kontrolę nad energetyczną grupą ZE PAK, holdingiem Elektrim (dobrze znanym inwestorom giełdowym), dużym projektem deweloperskim w Warszawie, znanym jako Port Praski, i niewielkim Plus Bankiem. To wszystko daje mu drugie miejsce na liście najbogatszych Polaków „Forbesa”, z majątkiem wycenianym na 12 mld zł. Zygmunt Solorz jest też od lat, dzięki pakietowi w Cyfrowym Polsacie, najbogatszym inwestorem indywidualnym na warszawskiej giełdzie.

Portalowe przetasowania

Przejęcie Interii przez Polsat to kolejna transakcja w szeregu zmian właścicielskich w największych portalach w Polsce. Pod względem wartości plasuje się w środku stawki. Największą transakcją do tej pory było kupno udziałów w Onecie od grupy TVN przez koncern Ringier Axel Springer. W 2012 r. za 75 proc. udziałów zapłacono blisko 1 mld zł, a resztę dokupiono pięć lat później. Z kolei pod koniec 2013 r. Orange postanowił wyjść z Wirtualnej Polski i zainkasował 375 mln zł od konsorcjum, w którego skład wchodził fundusz Innova i twórcy internetowej grupy O2. W 2015 r. Wirtualną Polskę wprowadzono na warszawską giełdę. Obecnie, po rozbudowie holdingu o wiele mniejszych spółek działających m.in. w różnych segmentach e-handlu, jej wycena sięga 1,95 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane