Solorz na drogich zakupach w internecie

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2020-05-01 18:19

Grupa Polsat przelicytowała Wirtualną Polskę i za 422 mln zł kupiła Interię od niemieckiego Bauera, by umocnić się na rynku reklamy internetowej.

Z artykułu dowiesz się:

- dlaczego Zygmunt Solorz zdecydował się na zakup portalu

- jaką wycenę Interii uzyskał Bauer 

- czy łączenie telewizji i portalu to dobry pomysł

Zygmunt Solorz ciągle ma apetyt na zakupy. Po tym, jak pod koniec ubiegłego roku zainwestował w znaczny pakiet akcji informatycznego Asseco, teraz postanowił umocnić się w internecie. W czwartek wieczorem ogłoszono, że kontrolowany przez miliardera Cyfrowy Polsat za pośrednictwem Telewizji Polsat przejmie Interię. Sprzedającym jest niemiecka grupa Bauer, a wartość transakcji wstępnie ustalono na 422 mln zł. Kwota ta ostatecznie może być jednak inna: po uzyskaniu zgody UOKiK na transakcję zostanie pomniejszona o płatności, dokonywane w tym roku przez Interię na rzecz Bauera, a jednocześnie powiększona o odsetki, uzgodnione między stronami.

PEŁNY SERWIS:
PEŁNY SERWIS:
Spółki Zygmunta Solorza dostarczają m.in. usługi telewizyjne i telekomunikacyjne, sprzedają energię czy oferują usługi bankowe. Teraz do szerokiego wachlarza biznesów miliardera dojdzie portal internetowy, który ma dać grupie większą ekspozycję na rynek reklamy online, radzący sobie lepiej niż ważna dla Polsatu reklama telewizyjna.
Lukasz Dejnarowicz/FORUM

- Kupujemy dobrze prowadzony biznes o silnej pozycji na rynku internetowym. Doskonale pasuje do strategii Telewizji Polsat. Chcemy dostarczać atrakcyjne treści wszystkimi możliwymi kanałami dystrybucji. Dzięki Interii nasz kontent zyska kolejne pole eksploatacji. Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. Chcemy mieć silną pozycję na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online - mówi Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat, cytowany w komunikacie spółki.

Rewanż po latach

Interia według badania PBI/Gemius jest trzecim portalem horyzontalnym w Polsce pod względem liczby odsłon i czwartym pod względem realnych użytkowników: za WP, Onetem i Gazetą.pl. W rekordowym marcu grupa miała 1,3 miliarda odsłon i 16 mln realnych użytkowników.

Zgodnie z ostatnim sprawozdaniem finansowym spółka komandytowa Grupa Interia.pl, która w łańcuszku kontrolowanych przez Bauera podmiotów odpowiada za operacyjną działalność portalu, miała w 2018 r. 114 mln zł przychodów, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła 27,3 mln zł, a czysty zysk wyniósł 22,3 mln zł (wzrost o 4,9 proc.). Wyników za 2019 r. oficjalnie jeszcze nie podano, ale według naszych ustaleń Polsat zapłacił ponad 15 x EBITDA. To więcej niż kilka lat temu zapłacił Axel Springer za przejęcie Onetu, największego wówczas portalu. Dużo mniej (8,4 x EBITDA) zapłaciły O2 i Innova za Wirtualną Polskę. O WP starał się wówczas także Zygmunt Solorz, ale nie był skłonny zapłacić więcej niż 200 mln zł, podczas gdy zwycięzca procesu wydał 375 mln zł. Ci sami gracze starli się teraz o Interię, ale tym razem to Wirtualna Polska została przelicytowana przez miliardera.

Mocniej w reklamie

Polsat podaje, że dzięki transakcji wzmocni się na rosnącym rynku reklamy online i uzyska dodatkowy kanał dystrybucji treści, a za pośrednictwem spółki Polsat Media będzie mógł wesprzeć sprzedaż powierzchni reklamowych na Interii. Do tej pory w internecie był obecny przede wszystkim dzięki platformie z wideo na życzenie Ipla, w ubiegłym zapowiedział też stworzenie serwisu streamingowego wspólnie z grupą Discovery, właścicielem TVN, ale na razie plany te się nie zmaterializowały. Jednak zadaniem ekspertów to może nie być takie proste.

- Tylko na pozór media tradycyjne i internetowe idealnie się uzupełniają. TVN nie umiał znaleźć synergii z Onetem i go sprzedał, WP ma na koncie nieudane wejście na rynek telewizyjny. Verizon utopił mnóstwo pieniędzy na zakupie Yahoo. Zresztą i sam Bauer sprzedając pokazał, że nie miał pomysłu na łączenie Interii z RMF FM – mówi ekspert dobrze znający rynek mediów. 

Bauer przymiarki do transakcji rozpoczął w ubiegłym roku, „PB” opisał to jako pierwszy. Kontrolę nad Interią, którą pod koniec ubiegłego wieku stworzyła radiowa grupa RMF we współpracy z informatycznym Comarchem, miał od 2007 r. Z warszawskiej giełdy spółkę ściągano przy wycenie na poziomie ponad 500 mln zł. W kolejnych latach Interia zaczęła jednak tracić dystans do Onetu, a także do grupy WP. W ostatnich tygodniach Bauer, który poza grupą RMF wydaje w Polsce liczne magazyny ilustrowane, ogłosił zamknięcie kilkunastu tytułów.

PORTALOWE PRZETASOWANIA

Przejęcie Interii przez Polsat to kolejna transakcja w szeregu zmian właścicielskich w największych portalach w Polsce. Pod względem wartości plasuje się w środku stawki. Największą transakcją do tej pory było kupno udziałów w Onecie od grupy TVN przez koncern Ringier Axel Springer. W 2012 r. za 75 proc. udziałów zapłacono blisko 1 mld zł, a resztę dokupiono pięć lat później. Z kolei pod koniec 2013 r. Orange postanowił wyjść z Wirtualnej Polski i zainkasował 375 mln zł od konsorcjum, w skład którego wchodził fundusz Innova i twórcy internetowej grupy O2. W 2015 r. Wirtualną Polskę wprowadzono na warszawską giełdę, na której po rozbudowie holdingu o wiele mniejszych spółek, działających m.in. w różnych segmentach e-handlu, jej wycena sięga obecnie 1,95 mld zł.

MILIARDER NA ZAKUPACH

Zygmunt Solorz jeszcze przez lata będzie spłacał kredyt, zaciągnięty w 2011 r. na przejęcie za 18 mld zł Polkomtela, operatora sieci Plus, ale jego zakupowy apetyt tą transakcją nie został zaspokojony. W 2016 r. Cyfrowy Polsat za pośrednictwem Polkomtela wykupił mniejszościowych akcjonariuszy częstotliwościowej spółki Midas i zdjął ją z giełdy. Pod koniec 2017 r. ogłoszono dwie duże transakcje. W ramach jednej grupa Zygmunta Solorza za ponad 100 mln zł kupiła od ZPR Media, należącego do Zbigniewa Benbenka, kilka kanałów telewizyjnych, w tym Eska TV i Polo TV. Druga transakcja była większa - w jej ramach najpierw od Zbigniewa Jakubasa, a później od inwestorów giełdowych odkupiono 66 proc. akcji telekomunikacyjnej Netii, na co poszło ponad 1,2 mld zł. W 2018 r. Polsat przejął sportowe kanały Eleven. Podobną kwotę jak za Netię - 1,18 mld zł - przeznaczy w ostatnich miesiącach na kupno 22 proc. akcji Asseco.

W Cyfrowym Polsacie Zygmunt Solorz koncentruje spółki, zajmujące się m.in. telekomunikacją mobilną (Plus), stacjonarną (Netia) i telewizją (tak nadawaniem, jak i dostarczaniem płatnej platformy satelitarnej). Na tym biznesy miliardera się nie kończą. Ma kontrolę nad energetyczna grupą ZE PAK, dobrze znanym inwestorom giełdowym holdingiem Elektrim, dużym projektem deweloperskim w Warszawie, znanym jako Port Praski, czy niewielkim Plus Bankiem. To wszystko daje mu drugie miejsce na liście najbogatszych Polaków „Forbesa”, z majątkiem wycenianym na 12 mld zł. Zygmunt Solorz jest też od lat dzięki pakietowi w Cyfrowym Polsacie najbogatszym inwestorem indywidualnym na warszawskiej giełdzie.