Grudzień nie przyniósł większych zmian w polityce cenowej firm oferujących ładowanie samochodów elektrycznych. Stabilizacja stawek za kilowatogodzinę (kWh) utrzymuje się zarówno na stacjach AC (wolne ładowanie do 22 kW), jak też w segmencie szybkiego (22–150 kW) oraz ultraszybkiego ładowania DC (powyżej 150 kW) — wynika z grudniowego ranking cen ładowania przygotowanego przez EV Klub Polska i portal elektromobilni.pl.
Różnice cen między operatorami pozostają jednak ogromne. W przypadku ultraszybkiego ładowania rozpiętość stawek wynosi od 0,90 zł/kWh na superchargerach Tesli do 3,50 zł w sieci IONITY. Obraz rynku dodatkowo komplikuje zróżnicowanie cen w zależności od lokalizacji, pory dnia oraz posiadanego abonamentu.
Cennik ładowania auta na prąd
W kategorii ładowania prądem przemiennym (AC) najniższą standardową cenę oferuje ChargeEuropa — 1,75 zł/kWh. Niewiele drożej jest w Polenergii — 1,78 zł. Na uwagę zasługuje MOYA Energia, gdzie w zależności od lokalizacji i pory dnia stawki wahają się od 0,99 do 1,99 zł/kWh. Najdroższym operatorem w tym segmencie pozostaje Powerdot z ceną 2,48 zł. Średni koszt kWh przy ładowaniu AC oscyluje wokół 1,90 zł.
W segmencie ładowania DC do 150 kW Tesla pozostaje niedoścignionym liderem cenowym, oferując stawki od 1,00 do 1,90 zł/kWh. Są one jednak dostępne wyłącznie dla użytkowników tej marki. Drugie miejsce zajmuje ScreenCharge z ceną 1,99 zł. Wśród najdroższych operatorów znajdują się Shell Recharge — 2,99–3,19 zł/kWh oraz NOXO — 3,09–3,39 zł, co w tym drugim przypadku oznacza ponadtrzykrotność najniższych stawek Tesli.
Największą rozpiętością cen charakteryzuje się segment ultraszybkiego ładowania (powyżej 150 kW). Tesla oferuje tu stawki od 0,90 do 1,90 zł/kWh, przy czym najniższe ceny są dostępne wyłącznie dla kierowców z wykupionym abonamentem (50 zł miesięcznie lub 450 zł rocznie). Bez abonamentu użytkownicy aut innych marek zapłacą od 1,40 do 2,60 zł/kWh. Konkurencyjne ceny proponuje również Ekoen — od 1,49 do 2,99 zł/kWh.
Absurdalna rozpiętość cenóżnica
Ranking pokazuje, że większość operatorów oferuje dziś ultraszybkie ładowanie w cenie do 2,70 zł/kWh. Na przeciwległym biegunie znajdują się NOXO — 3,49 zł/kWh, IONITY — 3,50 zł/kWh bez abonamentu i 2,05 zł z abonamentem oraz Shell Recharge — 3,29–3,59 zł/kWh.
— Grudniowy ranking potwierdza, że rozpiętość cen między operatorami pozostaje ogromna. W segmencie ultraszybkiego ładowania różnice sięgają nawet 300 proc. w zależności od lokalizacji i pory dnia. Oznacza to, że za naładowanie tego samego auta z akumulatorem o pojemności 60 kWh można zapłacić od 54 do nawet 215 zł — podkreśla Łukasz Lewandowski, prezes EV Klub Polska.
