Białostockie smaki i kulinarna akademia

opublikowano: 28-08-2017, 22:00

Białostocki Szlak Kulinarny powstał jako drugi w kraju (po Kulinarnym Szlaku Gdyni), zrzeszając około 30 restauracji.

Większość szlaków kulinarnych ma na celu wypromowanie regionu i tradycyjnych potraw oraz zachęcenie turystów do odwiedzin. Białostocki Szlak Kulinarny zdał egzamin, a restauratorzy, teraz już na własną rękę, próbują promować lokalną kuchnię. Z zamiłowania do gotowania i Podlasia powstała Podlaska Akademia Kulinarna, która nie tylko promuje lokalne potrawy i produkty wśród mieszkańców i turystów. W ramach warsztatów kulinarnych laicy nauczą się przyrządzać każdy rodzaj mięsa, grillować i łączyć smaki. Dla bardziej wymagających są m.in. kuchnia wegańska, wegetariańska, bezglutenowa czy molekularna. Na kurs mogą się też wybrać dzieci czy firmy w ramach integracji. Założyciele akademii nie chcą jednak regionalnej kuchni zamykać na Podlasiu. W tym celu organizują również warsztaty dla kucharzy nie tylko z Polski. Doskonaląc umiejętności, zdobywają wiedzę również o lokalnych produktach i potrawach, a jest ich sporo. Na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi lista produktów tradycyjnych ma 64 pozycje. Znajdziemy tam m.in. bliny litewskie, sejneńskiego szczupaka faszerowanego, kartacze, babkę ziemniaczaną, chołodziec litewski (chłodnik) czy kiszkę ziemniaczaną, ale też wpisane w ciągu ostatnich lat hajnowskiego marcinka, nalewkę żenicha czy augustowską jagodziankę. Kulinarne bogactwo Podlasia ma kilka źródeł — litewskie, białoruskie, rosyjskie, tatarskie, żydowskie, romskie czy ukraińskie, a najczęściej używane w regionalnych potrawach składniki to ziemniaki i grzyby. To kulinarne bogactwo wspierają nie tylko restauratorzy czy szefowie kuchni, ale również drobni producenci, którzy licznie prezentują swoje produkty na podlaskiej edycji konkursu Nasze Kulinarne Dziedzictwo — Smaki Regionów.

Warsztaty prowadzone przez Podlaską Akademię Kulinarną
Wyświetl galerię [1/3]

Warsztaty prowadzone przez Podlaską Akademię Kulinarną Fot. RESTAURACJA SAVILLA

— Coraz więcej producentów to osoby działające hobbystycznie. Prezentują świetne produkty, a tym samym reklamują nasz region. Ich współpraca z samorządem wojewódzkim jest wspaniałą promocją dla Podlaskiego. My natomiast oferujemy swego rodzaju trampolinę do późniejszych sukcesów — podsumowuje Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Łuszczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Po godzinach / Białostockie smaki i kulinarna akademia