Guangzhou Automobile Group (GAC) ruszył z produkcją swoich samochodów w Austrii. Postawił na kontraktowy montaż, a nie pełnoskalową fabrykę, podobnie jak większość firm zza Wielkiego Muru.
Chiński SUW made in UE
Pierwszym modelem wytwarzanym lokalnie jest elektryczny SUV Aion V. Montowany jest w Magna Steyr w Grazu. Zakład to jeden z najbardziej doświadczonych europejskich tzw. producentów kontraktowych, czyli pracujących na potrzeby różnych marek. Dysponuje elastycznymi liniami produkcyjnymi, umożliwiającymi montaż aut spalinowych, hybrydowych i w pełni elektrycznych. Wyjeżdżały stamtąd m.in. auta BMW i Jaguara. Powstają tam już samochody innego koncernu z Państwa Środka - XPenga.
Produkcja w Grazu ma dla GAC znaczenie strategiczne. Pozwala nie tylko skrócić łańcuchy dostaw i dostosować auta do wymogów rynku Unii Europejskiej, ale także ograniczyć ryzyka związane z cłami i regulacjami dotyczącymi importu samochodów elektrycznych z Chin.
Etap globalnej ekspansji
Aion V jest już dostępny w Polsce. Dystrybutorem marek GAC na naszym rynku jest Jameel Motors. Model oferowany jest z 8-letnią gwarancją, baterią o pojemności 75,3 kWh i zasięgiem do 510 km oraz możliwością szybkiego ładowania (30–80 proc. w mniej niż 20 minut). Samochód uzyskał także pięć gwiazdek w testach Euro NCAP.
– Europa, w tym Polska, to kluczowy rynek w globalnej ekspansji GAC. Współpraca z Magną daje nam jakość i skalowalność niezbędną do budowy pozycji w UE – podkreśla Marcin Słomkowski, dyrektor marki GAC Motors w Polsce.
Kompletna fabryka to wyjątek
Decyzja GAC wpisuje się w szerszy trend: coraz więcej chińskich producentów samochodów elektrycznych lokuje produkcję lub montaż w Europie, wykorzystując zakłady kontraktowe takie jak Magna, by szybciej i bezpieczniej wejść na unijny rynek.
Najbardziej zaawansowany projekt realizuje BYD, który na Węgrzech buduje pełnoskalową fabrykę samochodów osobowych w Segedynie. Produkcja ma ruszyć w 2026 r., a zakład ma wytwarzać zarówno auta elektryczne, jak i hybrydowe. BYD już dziś produkuje w Europie autobusy elektryczne (m.in. w Komárom na Węgrzech) co czyni go jedynym chińskim producentem z realnym zapleczem przemysłowym w UE.
Model zbliżony do GAC stosuje XPeng, który wcześniej uruchomił produkcję kontraktową wybranych modeli w fabryce Magna Steyr w Grazu. Chery zdecydowało się na montaż samochodów w Hiszpanii, w zakładach EBRO pod Barceloną. Jest to projekt realizowany w formule joint venture. Produkcja ma charakter stricte montażowy, bez zaplecza badawczo-rozwojowego.
Grupa Geely funkcjonuje w Europie w odmiennym modelu. przez pełną integrację z europejskimi markami, przede wszystkim Volvo Cars. Produkcja i R&D realizowane są m.in. w Szwecji i Belgii, co czyni Geely najbardziej europejskim z chińskich koncernów motoryzacyjnych.
Pozostali producenci, tacy jak SAIC (właściciel marki MG) czy Great Wall Motors oraz Chery na razie opierają sprzedaż w Europie głównie na imporcie, choć część z nich analizuje uruchomienie montażu w europejskich fabrykach.
