Pierwszy raz od sześciu lat listopadowy wynik rejestracji nowych aut osobowych okazał się w Polsce słabszy niż październikowy — zarejestrowano nieco ponad 49 tys. nowych samochodów (w listopadzie o 0,2 proc. mniej r/r i o 7 proc. mniej niż w październiku 2025 r.).
— Po części wynika to z wysokiej zeszłorocznej bazy spowodowanej pośpiechem sprzedawców związanym z wejściem w życie od 2025 r. nowych regulacji CAFE — tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Gigantyczna przewaga Toyoty
Słabszy listopad nie wpłynął znacząco na wyniki całego roku. Od stycznia do końca listopada nad Wisłą zarejestrowano ponad 529,6 tys. nowych osobówek, o 6,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
— Prognozujemy, że w całym 2025 r. w Polsce zostanie zarejestrowanych około 570 tys. nowych aut osobowych, czyli o 4 proc. więcej niż w 2024 r. — mówi Wojciech Drzewiecki.
Liderem rynku pozostaje Toyota z dużą przewagą nad konkurencją. W ciągu jedenastu miesięcy zarejestrowano niemal 83 tys. samochodów tej marki — o 10,8 proc. mniej niż przed rokiem. Tym samym Toyota jest również liderem spadków wśród dziesięciu najczęściej rejestrowanych marek. Na drugim miejscu znajduje się Skoda — 57,7 tys. rejestracji (+8,5 proc.), a na trzecim Volkswagen —38,4 tys.(+12,4 proc.).
Najczęściej kupowanym modelem pozostaje Toyota Corolla (21,5 tys., –16,36 proc.). Za nią plasuje się Skoda Octavia (18,6 tys., +8,42 proc.) oraz Toyota C-HR (12,8 tys., –1,5 proc.). Wśród klientów indywidualnych najpopularniejszym modelem jest Kia Sportage (7,2 tys., –1,1 proc.). Klienci flotowi najczęściej wybierali Toyotę Corollę (19,1 tys., –12,5 proc.).
10 proc. rynku należy do marek z Chin
Choć chińskim producentom nadal daleko do ścisłej czołówki, coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność na polskim rynku. W listopadzie zarejestrowano 5,1 tys. nowych aut z Chin, o 3,5 proc. mniej niż w październiku. W ciągu jedenastu miesięcy liczba ich rejestracji wyniosła ponad 39,3 tys., co oznacza wzrost o 345 proc. r/r. Tylko w listopadzie już co dziesiąte nowe auto pochodziło z Chin, a udział w rejestracji na poziomie 10,4 proc. jest historycznym rekordem. Po jedenastu miesiącach ich udział w polskim rynku nowych osobówek przekroczył 7,4 proc.
Liderem wśród producentów z Państwa Środka po jedenastu miesiącach pozostaje MG — 13,1 tys. rejestracji (+124,2 proc. r/r), przed Omodą — 6,8 tys. (+749 proc.) oraz Jaecoo — 5,6 tys. (+1715 proc.).
— Warto podkreślić, że koncern Chery — marki Omoda, Jaecoo i Chery — wyprzedził już na naszym rynku MG, rejestrując prawie 140 samochodów więcej — dodaje Wojciech Drzewiecki.
