Chopin daleko przed Lisztem i Havlem

opublikowano: 21-01-2021, 16:30

Mimo gigantycznego spadku przewozów warszawskie lotnisko zwiększyło przewagę nad lokalną konkurencją, a Budapeszt pierwszy raz od lat wyprzedził Pragę.

Pandemiczny 2020 r. przyniósł niespotykany spadek lotniczych przewozów pasażerskich. Bardzo mocno ucierpiało też warszawskie Lotnisko Chopina. W minionym roku największe polskie lotnisko obsłużyło zaledwie 5,482 mln osób, czyli o 70,9 proc. mniej niż rok temu, kiedy padł rekord – prawie 18,9 mln pasażerów.

Okazuje się jednak, że porty lotnicze w stolicach innych państw naszego regionu odnotowały w zeszłym roku jeszcze większe spadki. W efekcie warszawski port jeszcze bardziej zwiększył przewagę nad nimi.

Największym regionalnym konkurentem Lotniska Chopina zawsze była Praga. Do 2016 r. to Port Lotniczy Praga im. Vaclava Havla mógł się poszczycić większą liczbą obsłużonych osób niż Warszawa. W 2020 r. ruch pasażerski na największym lotnisku w Czechach spadł aż o 79,4 proc., do niespełna 3,7 mln osób. Różnica między praskim i warszawskim lotniskiem wzrosła zatem z 1,06 mln pasażerów w 2019 r. do ponad 1,82 mln w zeszłym.

Co więcej — Czesi dali się również wyprzedzić Węgrom. Port Lotniczy Budapeszt im. Ferenca Liszta odnotował w 2020 r. spadek przewozów pasażerskich o ponad 76 proc., ale miał prawie 3,9 mln klientów, czyli o 200 tys. więcej niż praski konkurent. To pierwsza taka sytuacja od co najmniej kilkunastu lat.

Port w Pradze tradycyjnie obsługuje przede wszystkim ruch turystyczny. W minionych latach Czesi stanowili tylko 25-30 proc. osób odprawionych, reszta to obcokrajowcy, a kluczowy dla niego kierunek to Wielka Brytania (także w 2020 r. najwięcej pasażerów odleciało z największego czeskiego lotniska właśnie na Wyspy, prawie 525 tys.).

O ile jeszcze w styczniu i lutym zeszłego roku z praskiego lotniska można było polecieć bezpośrednio do 111 miast, to pod koniec roku oferowało ich tylko nieco ponad 20. “Mamy opracowaną strategię możliwie najszybszego wznowienia lotów z i do Pragi. Naszym priorytetem na 2021 r. jest przywrócenie połączeń lotniczych do kluczowych europejskich destynacji” – deklaruje cytowany na stronie portu Václav Řehoř, jego prezes.

Aż o 82,3 proc. spadł w zeszłym roku ruch pasażerski w Porcie Lotniczym im. Štefánika w Bratysławie. Największy słowacki port, który w rekordowym dla siebie 2018 r. obsłużył 2,292 mln osób, w minionym miał ich niespełna 406 tys. “Po długim okresie rozwoju z powodu pandemii nasze lotnisko cofnęło się aż o 18 lat” – mówi cytowany w komunikacie Jozef Pojedinec, prezes portu.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane