Łączna powierzchnia parków handlowych w Polsce to milion mkw. w 90 obiektach. 250 tys. mkw. z tej puli znajduje się w miastach do 100 tys. mieszkańców.

Z raportu „Małe miasta, wielkie zakupy?”, przygotowanego przez firmy Colliers International i GfK, wynika, że wartość transakcji inwestycyjnych z udziałem parków handlowych w małych miastach w latach 2010-15 wyniosła 82 mln euro. Stanowi to 30 proc. transakcji obiektami handlowymi w małych miastach.
— Inwestycje w parki handlowe mają znacznie więcej mocnych stron niż niebezpiecznych. Coraz większa ilość takiej powierzchni jest oferowana na sprzedaż. Szacujemy, że rok 2016 będzie najlepszy w sprzedaży parków handlowych w Polsce od 2010 r. — mówi Andrzej Miazga, starszy specjalista w dziale doradztwa inwestycyjnego Colliers International.
Najbardziej nasycone parkami handlowymi są województwa śląskie, mazowieckie, lubuskie oraz kujawsko-pomorskie. Obiekty powstają zarówno w centrach miast, jak i na dużych osiedlach mieszkaniowych oraz przy głównych drogach wylotowych. Autorzy raportu informują, że w polskich warunkach parki handlowe pełnią często rolę centrów zakupów codziennych z podstawową ofertą handlową w miastach poniżej 100 000 mieszkańców wg wielkości i mają ograniczoną ofertę z sektora mody i gastronomii.
— Tradycyjny zestaw najemców w tego typu obiekcie to sklep spożywczy, RTV AGD, z wyposażeniem wnętrz, sportowy, multimedia, drogeria oraz moda i obuwie w segmencie ekonomicznym — wyjaśnia Marta Machus-Burek, dyrektor działu powierzchni handlowych w Colliers International. W sektorze parków handlowych działa kilkanaście firm deweloperskich.
Budują je m.in.: Dekada Realty (Dekada), Eyemaxx Development (My Box), Immofinanz (Stop. Shop), Katharsis Development (HopStop), PA Nova, Rank Progress, Retail Concept (Karuzela), Saller i Trei RE (Vendo Park). Najczęściej spotykanymi markami w parkach handlowych w małych miastach są: Biedronka, Media Expert, Jysk, Pepco, Martes Sport, Empik, Rossmann, KIK, Takko, Deichmann i CCC. Ze względu na specyfikę parków handlowych czynsze i inne koszty najmu są tam znacznie niższe niż w tradycyjnych centrach handlowych. Stawki przy umowach zawieranych na 5-7 lat wahają się od 5 do 15 euro za mkw. w zależności od branży i wielkości lokalu.
— O atrakcyjności parku handlowego dla najemców decyduje pięć czynników: położenie w sąsiedztwie intensywnego ruchu ulicznego z dobrą dostępnością i widocznością, mocny skład najemców, całkowite koszty najmu niższe niż w tradycyjnym centrum handlowym, doświadczony deweloper oraz silny operator spożywczy w parku lub w jego sąsiedztwie — tłumaczy Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku Colliers International.
Badania przeprowadzone przez GfK wskazują, że choć parki handlowe w małych miastach mają mocną pozycję, jeśli chodzi o zakupy odzieży i obuwia, to ich oferta przegrywa często z centrami handlowymi w dużych miastach. — Parki handlowe nie powodują, że klienci z małych miejscowości przestają jeździć do odległych centrów handlowych w większych miastach, które przyciągają bogactwem oferty modowej oraz rozrywkowej— podsumowują autorzy raportu.