Czytasz dzięki

Dawny Trigon ma zapłacić za błędy

opublikowano: 27-07-2020, 22:00

Prezes UOKiK nałożył na Lartiq (dawniej Trigon) 7,2 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd przy sprzedaży funduszy

Zamieszczanie nierzetelnych informacji w prezentacjach i innych dokumentach wykorzystywanych przy okazji emisji certyfikatów inwestycyjnych do wabienia klientów to główne przewiny Lartiqa, spółki, która w listopadzie ubiegłego roku straciła pozwolenie na zarządzanie funduszami. Była to sankcja KNF za rażące nieprawidłowości przy nadzorze nad rozwiązaniami pod marką „Profit”. Funduszami tymi zarządzał GetBack. Kara od UOKiK również dotyczy tej linii produktów. W materiałach, które ich dotyczyły, gwarantowano pełne zabezpieczeniekapitału z minimalną stopą zwrotu na poziomie 5-6 proc. Gwarantem był GetBack, o którego problemach zrobiło się głośno w kwietniu 2018 r., ale — jak wynika z korespondencji wewnętrznej w Lartiqu — towarzystwo zdawało sobie sprawę z tych piblemów już wcześniej, jeszcze zanim emitowało certyfikaty.

„Mimo to [Trigon] nie informował konsumentów o ryzyku związanym z możliwością niewywiązania się przez GetBack ze zobowiązań w zakresie zarządzania aktywami funduszy oraz udzielonych gwarancji. W prezentacjach dla klientów Lartiq posługiwał się danymi historycznymi dla spółki GetBack z lat 2013-15” — dodano.

Urząd ustalił przy tym, że certyfikaty sprzedawano klientom, którzy nie byli świadomi ryzyka związanego z tym instrumentem.

— Certyfikaty inwestycyjne funduszy Lartiq kupowali konsumenci, którzy nie mieli ani specjalistycznej wiedzy, ani doświadczenia z inwestowaniemw złożone produkty finansowe. Wielu z nich chciało po prostu dobrze ulokować swoje oszczędności, np. z myślą o przyszłej emeryturze. Z ankiet przeprowadzonych przez UOKiK wśród ponad stu nabywców certyfikatów Lartiq wynika, że przy podejmowaniu decyzji o inwestycji większość z nich kierowała się takimi kryteriami, jak ochrona kapitału, pewność inwestycji, brak ryzyka czy bezpieczeństwo. Wprowadzanie tych ludzi w błąd, ukrywanie przed nimi pełnych informacji o ryzyku było działaniem nieetycznym i absolutnie bezprawnym — mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Klienci Lartiqa mogą domagać się od przedsiębiorcy naprawienia szkody, czyli unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotuświadczeń oraz zwrotu kosztów związanych z nabyciem produktu. Decyzja wobec Lartiqa nie jest prawomocna, zaś spółka będzie się odwoływać.

„Spółka nie podziela ustaleń UOKiK, w wyniku czego uznaje nałożone nakazy i kary za bezpodstawne. Z uwagi na powyższe okoliczności spółka zaskarży decyzję UOKiK poprzez wniesienie odwołania do Sądu Okręgowego w Warszawie — Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka będzie dążyć do pełnego wyjaśnienia przed sądem kwestii będących przedmiotem postępowania” — głosi stanowisko Lartiqa.

Odwoływać będzie się też Idea Bank, którego UOKiK niedawno ukarał w związku z oferowaniem funduszy „Profit”. Nakazał też zwrot pieniędzy klientom.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane