Do DCT ustawiła się kolejka chętnych

Gdański terminal kontenerowy może kosztować około 6 mld zł. Mniejszościowy pakiet może trafić do PFR

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Ilu chętnych zgłosiło się na zakup 64 proc. akcji DCT
  • Kiedy ma zostać wyłoniony zwycięzca
  • Na jakiej zasadzie do DCT może wejść PFR

Przygotowania do sprzedaży gdańskiego terminalu kontenerowego DCT nabierają tempa. Z dotychczasowych informacji wynika, że był on wyceniany na 15-krotność EBITDA, , która w tym roku sięgnie 70 mln EUR, a w przyszłym zwiększy się do 80 mln EUR. Australijski fundusz Macquarie Global Infrastructure Fund II, do którego należy prawie 64 proc. akcji DCT, może sprzedać go drożej. Dostał wiele atrakcyjnych ofert.

PODATKOWY POTENCJAŁ:
PODATKOWY POTENCJAŁ:
DCT wpłaca około 8 mld zł rocznie z tytułu podatków do budżetu. To jedna trzecia wpływów z portowych przeładunków w całej Polsce.
Fot. aeromedia.pl

— Zgłosiło się ponad 10 chętnych — dowiedzieliśmy się ze źródeł zbliżonych do sprzedającego.

Oferty opiewają na 19-20-krotność EBITDA. Oznacza to, że nadbałtycka baza może być warta około 1,4 mld EUR (6 mld zł). Jej zakupem są zainteresowane fundusze inwestycyjne i infrastrukturalne oraz światowi operatorzy terminali. Wkrótce opracowana zostanie krótka lista, a zwycięzca powinien zostać wyłoniony do końca roku. W pierwszym kwartale spodziewane jest uzyskanie decyzji administracyjnych, warunkujących powodzenietransakcji, m.in. zgody urzędu antymonopolowego.

Jak w Solarisie

Z informacji „PB” wynika, że do udziału w transakcji został zaproszony także Polski Fundusz Rozwoju (PFR). Oferty nie złożył, ale — jako partner przyszłego nabywcy, którego wybiorą Australijczycy — może objąć mniejszościowy pakiet. PFR wzoruje się na Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju, który w wielu krajach realizuje transakcje jako partner podmiotu branżowego i mniejszościowy inwestor finansowy. Podobną rolę chce pełnić PFR w bazie DCT. Ma już pierwsze doświadczenia w przejmowaniu mniejszościowych pakietów, w ważnych dla gospodarki, polskich przedsiębiorstwach. Niedawno, jako partner hiszpańskiej grupy CAF, objął 35 proc. akcji spółki Solaris.

Pod kontrolą

Wejście PFR do akcjonariatu DCT jest ważne zarówno dla skarbu państwa, jak i dla przyszłego inwestora. Rządowi urzędnicy chcą mieć wpływ na transakcję i zarządzanie gdańskim terminalem. Z naszych informacji wynika, że już kilka miesięcy temu, kiedy pojawiły się pierwsze informacje o planach sprzedaży bazy przez Australijczyków, sondowali krajowe instytucje finansowe, zachęcając je do zainwestowania.

JUŻ PISALIŚMY

„PB” z 21.09.2018r.

Budowa i rozbudowa DCT pochłonęła około 2 mld zł. Zakup będzie bardziej kosztowny.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) zaproponowało także zmiany w ustawach o zarządzaniu mieniem państwowym oraz o kontroli niektórych inwestycji, dające mu możliwość wpływu na przekształcenia własnościowe w terminalach portowych. W uzasadnieniu resort napisał, że „porty morskie stanowią istotny element obronności państwa”. Są także ważnym ogniwem gospodarki i płatnikiem podatków. „W 2018 r. przeładowanych zostanie 100 mln ton ładunków, co skutkuje istotnym udziałem portów w dochodach budżetu państwa” — podkreśla Anna Moskwa, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ. W ubiegłym roku z portowych ceł, VAT i akcyzy wpłynęło 24,6 mld zł, co stanowi 7 proc. dochodów budżetu. Bieżący rok nie powinien być gorszy. Propozycja MGMiŻŚ znalazła się w projekcie zmian prawnych, które przeszły już etap konsultacji międzyresortowych i wkrótce powinny trafić pod obrady rządu. Lista terminali i podmiotów objętych ochroną ma zostać zamieszczona w rozporządzeniu. Znaleźć na niej ma się m.in. gdański terminal DCT. Jeśli przepisy wejdą w życie przed finalizacją transakcji, MGMiŻŚ zyska na nią wpływ. Przychylniej może spojrzeć na nabywcę, którego partnerem będzie państwowy PFR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane