Ekologia trafia pod strzechy

Podatek śmieciowy ma zachęcić producentów i konsumentów do segregowania i recyklingu odpadów. Polacy i bez niego chcą być eko

800 EUR za tonę na wynieść tzw. plastic tax, czyli opłata od opakowań plastikowych, które nie zostaną poddane recyklingowi. Ma wejść w życie od przyszłego roku. Obecnie producenci za wprowadzanie na rynek opakowań płacą w Polsce tylko 5 EUR za tonę, a w innych krajach nawet 650 EUR/tonę. Nowa danina ma motywować do segregowania i przetwarzania odpadów oraz ograniczenia produkcji opakować z plastiku.

Tylko nie w plastiku

Polscy konsumenci coraz częściej używają opakowań wielorazowych albo starają się kupować towary w opakowaniach nadających się do recyklingu - taki wniosek płynie z nowej edycji raportu “Who Cares? Who Does?”, przygotowanego przez ekspertów firmy GfK Polonia.

- Aż 75 proc. konsumentów stara się unikać kupowania produktów w plastikowych opakowaniach. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się opakowania uzupełniające, warzywa i owoce bez plastikowych toreb oraz produkty wielorazowego użytku - twierdzi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK Polonia

Ekomarka
Ekomarka
Tylko 15 proc. polskich nabywców jest w stanie wskazać choć jedną markę żywności, napojów lub kosmetyków, której producent robi dużo na rzecz środowiska – twierdzi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK Polonia

Z raportu wynika, że 55 proc. respondentów korzysta z uzupełniających opakowań, jeżeli są dostępne w sklepie, a 83 proc. zabiera ze sobą na zakupy własną torbę. Dotychczas badani największych zagrożeń środowiskowych upatrywali w złym stanie powietrza, a obecnie na pierwszym miejscu stawiają plastikowe odpady. Aż 92 proc. nabywców deklaruje jednak, że zawsze lub często przekazuje je do recyklingu.

Odsetek nabywców lekceważących problemy ochrony środowiska zmalał z 41 proc. notowanych w badaniu przed rokiem, do 35 proc.

Z butelką do sklepu
Z butelką do sklepu
Do 2030 r. wszystkie opakowania wprowadzane na rynek będą musiały być projektowane w sposób umożliwiający ich recykling lub ponowne wykorzystanie, bo wymaga tego Europejska strategia na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym. Ich zbiórkę mogą ułatwić automaty.

- Aż 47 proc. polskich konsumentów uważa, że to producenci powinni w największym stopniu przyczynić się do rozwiązania „plastikowego problemu” i zapobiec jego narastaniu. Co piąty konsument jako najważniejsze ogniwo w walce z plastikiem wskazał samego siebie, a tylko 4 proc. oczekuje takich działań od sprzedawców detalicznych - podkreśla Szymon Mordasiewicz.

Tymczasem detaliści także mają ważną rolę do odegrania w planowanym w Polsce systemie tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). Dzięki niemu więcej produktów będzie w opakowaniach nadających się do recyklingu i np. będzie je można oddać do sklepu, żeby odzyskać kaucję.

- Producenci opakowań są zwolennikami wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce, ponieważ dzięki niemu otrzymają czyste surowce do ponownego przetworzenia. Zadaniem opakowania jest przede wszystkim ochrona produktu, co określa cechy materiału, z jakiego jest wykonane. Jednocześnie cechy izolacyjne tworzyw powodują przedłużenie trwałości np. żywności, co pomaga w walce z kolejną plagą dzisiejszych czasów, jaką jest jej marnowanie. Producenci starają się również projektować opakowania tak, by zminimalizować ślad węglowy, czyli skalę oddziaływania na środowisko. Realizuje się to m.in. poprzez użycie opakowań monomateriałowych czy eliminację zbędnych elementów, które mogą w późniejszym etapie utrudniać recykling – mówi Robert Szyman, dyrektor generalny Polskiego Związku Przetwórców Tworzyw Sztucznych.

Puszki do recyklingu

Dane z raportu GfK Polonia korespondują z analizą sondażowni Lucid, przygotowaną w ramach kampanii Każda puszka cenna, mającej na celu zwiększenie świadomości korzyści płynących z recyklingu puszek aluminiowych. Wynika z niej, że aż 94 proc. Polaków chciałoby, aby w przestrzeni publicznej było więcej pojemników przystosowanych do segregacji odpadów – przede wszystkim na ulicach, w parkach, na plaży lub w pociągach. 91 proc. badanych uważa, że na festiwalach czy imprezach sportowych powinny być dostępne tylko napoje w opakowaniach nadających się do recyklingu.

- Recykling puszek aluminiowych po napojach od kilku lat utrzymuje się na poziomie ok. 80 proc. Wierzymy, że działania edukacyjne pozwolą nam jeszcze poprawić ten wynik, już bardzo wysoki - mówi Bartłomiej Wojdyło, członek zarządu Fundacji Recal, odpowiedzialnej w Polsce za kampanię Każda puszka cenna.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska Aleksandra Łukaszewicz

Polecane