Empik planuje powrót na GPW w 2026 roku

Bloomberg, MD, ŁR
opublikowano: 2025-10-20 15:36

Empik planuje w przyszłym roku pierwotną ofertę publiczną (IPO) na Giełdzie Papierów Wartościowych, informuje Bloomberg powołując się na anonimowe źródła. Dla spółki byłby to powrót na warszawski parkiet po dekadzie przerwy.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według informatorów agencji Empik pracuje już z doradcami w sprawie potencjalnego wejścia na giełdę. Mają być wśród nich Morgan Stanley i Trigon Dom Maklerski. Jedno ze źródeł Bloomberga twierdzi, że wartość oferty może wynosić około 200 mln EUR, inne wskazuje zaś, że ​​kwota nie została jeszcze ustalona.

Bloomberg przypomina, że w 2012 roku fundusz Penta Investments przejął kontrolę nad Empikiem. Obecnie ma 49 proc. udziałów właściciela sieci sklepów z książkami, muzyką i artykułami szkolno-biurowymi, po sprzedaży większościowego pakietu udziałów prezes Ewie Szmidt trzy lata temu. Wartość transakcji nie została ujawniona, ale szacowano ją na ok. 1 mld zł.

Penta obecnie dąży do dalszej redukcji swojego zaangażowania, poinformowały Bloomberga osoby zaznajomione ze sprawą. Szczegóły oferty mogą jeszcze ulec zmianie i nie jest jasne, czy emisja obejmie nowe akcje.

Penta, Trigon i Morgan Stanley odmówiły komentarza, zaś Empik poformował, że nie komentuje spekulacji rynkowych.

Empik Media & Fashion był już w przeszłości notowany na GPW. Wszedł na giełdę w 1997 roku i był na niej obecny do 2016 roku.

Oferta Empiku ma nastąpić po IPO planowanym przez spółkę Smyk, właściciela sieci sklepów z zabawkami. Smyk był do 2016 roku częścią grupy Empik.

Co napędza wzrost Empiku?

W zeszłym roku grupa Empik wypracowała rekordowe 4,2 mld zł GMV, o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2024 r. sprzedaż w segmencie marketplace’u wzrosła o 60 proc., a jego wartość przekroczy w tym roku 1 mld zł. Z e-commerce pochodzi już połowa przychodów, z czego 40 proc. generuje sam marketplace.

Ewa Szmidt podkreśla, że kluczem do wzrostu jest rozwój programu lojalnościowego Empik Premium – jego użytkownicy kupują cztery razy częściej niż pozostali.

Empik rozwija model omnikanałowy, łączący e-commerce z siecią 370 salonów stacjonarnych. W 2024 r. otwarto 24 nowe sklepy, w tym flagowy przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie. Firma planuje otwierać co najmniej 20 placówek rocznie, także w mniejszych miastach.

Prezeska zwraca uwagę, że każdy nowy salon zwiększa lokalną sprzedaż internetową nawet dwukrotnie, a klienci odbierający zamówienia z Empik.com generują dodatkową sprzedaż stacjonarną.

Empik planuje dalszy rozwój marek własnych, usług retail media oraz rozbudowę sieci o co najmniej 150–200 nowych lokalizacji w najbliższych latach.