Według informatorów agencji Empik pracuje już z doradcami w sprawie potencjalnego wejścia na giełdę. Mają być wśród nich Morgan Stanley i Trigon Dom Maklerski. Jedno ze źródeł Bloomberga twierdzi, że wartość oferty może wynosić około 200 mln EUR, inne wskazuje zaś, że kwota nie została jeszcze ustalona.
Bloomberg przypomina, że w 2012 roku fundusz Penta Investments przejął kontrolę nad Empikiem. Obecnie ma 49 proc. udziałów właściciela sieci sklepów z książkami, muzyką i artykułami szkolno-biurowymi, po sprzedaży większościowego pakietu udziałów prezes Ewie Szmidt trzy lata temu. Wartość transakcji nie została ujawniona, ale szacowano ją na ok. 1 mld zł.
Penta obecnie dąży do dalszej redukcji swojego zaangażowania, poinformowały Bloomberga osoby zaznajomione ze sprawą. Szczegóły oferty mogą jeszcze ulec zmianie i nie jest jasne, czy emisja obejmie nowe akcje.
Penta, Trigon i Morgan Stanley odmówiły komentarza, zaś Empik poformował, że nie komentuje spekulacji rynkowych.
Empik Media & Fashion był już w przeszłości notowany na GPW. Wszedł na giełdę w 1997 roku i był na niej obecny do 2016 roku.
Oferta Empiku ma nastąpić po IPO planowanym przez spółkę Smyk, właściciela sieci sklepów z zabawkami. Smyk był do 2016 roku częścią grupy Empik.
Co napędza wzrost Empiku?
W zeszłym roku grupa Empik wypracowała rekordowe 4,2 mld zł GMV, o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2024 r. sprzedaż w segmencie marketplace’u wzrosła o 60 proc., a jego wartość przekroczy w tym roku 1 mld zł. Z e-commerce pochodzi już połowa przychodów, z czego 40 proc. generuje sam marketplace.
Ewa Szmidt podkreśla, że kluczem do wzrostu jest rozwój programu lojalnościowego Empik Premium – jego użytkownicy kupują cztery razy częściej niż pozostali.
Empik rozwija model omnikanałowy, łączący e-commerce z siecią 370 salonów stacjonarnych. W 2024 r. otwarto 24 nowe sklepy, w tym flagowy przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie. Firma planuje otwierać co najmniej 20 placówek rocznie, także w mniejszych miastach.
Prezeska zwraca uwagę, że każdy nowy salon zwiększa lokalną sprzedaż internetową nawet dwukrotnie, a klienci odbierający zamówienia z Empik.com generują dodatkową sprzedaż stacjonarną.
Empik planuje dalszy rozwój marek własnych, usług retail media oraz rozbudowę sieci o co najmniej 150–200 nowych lokalizacji w najbliższych latach.