Smyk potwierdził zamiar wejścia na GPW

Kamil ZatońskiKamil Zatoński
opublikowano: 2025-10-08 07:25

Smyk Holding zamierza przeprowadzić pierwszą ofertę publiczną obejmującą zarówno emisję, jak i sprzedaż części istniejących akcji.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Dwa tygodnie temu pojawiły się nieoficjalne informacje o szykowanym IPO właściciela sieci sklepów z produktami dla dzieci, a dziś sama spółka ogłosiła, że spróbuje wejść na warszawską giełdę.

- Grupa Smyk utrzymuje pozycję lidera na krajowym rynku, z wyróżniającą go ofertą sprzedaży w modelu omnichannel, wysoką lojalnością klientów oraz stabilnie rosnącymi przychodami i rentownością. Nasz sprawdzony w Polsce model działalności z sukcesem wdrożyliśmy w Rumunii i rozszerzamy go na inne rynki regionu. Tylko w latach 2025-26 zamierzamy otworzyć łącznie ponad 35 nowych sklepów w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji i Bułgarii. Naszym celem jest osiągnięcie pozycji wiodącego sprzedawcy detalicznego w modelu omnichannel w Europie Środkowo-Wschodniej. Wierzymy, że to dobry moment, aby zaprosić do grona naszych akcjonariuszy nowych inwestorów i zadebiutować na GPW w Warszawie. Planowana pierwsza publiczna oferta akcji obejmie zarówno emisję nowych akcji, jak i sprzedaż części istniejących akcji. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na wzmocnienie profilu finansowego Spółki oraz na finansowanie dalszego rozwoju Grupy Smyk - mówi Michał Grom, prezes spółki.

Struktura transakcji

Oferta obejmie nowe akcje i sprzedaż części istniejących sprzedawanych przez AMC V Gandalf, obecnie jedynego akcjonariusza. Należy on do funduszu growth capital Accession Capital Partners, Michała Groma oraz innych inwestorów mniejszościowych.

150 mln zł

Taka jest zakładana wartość emisji akcji Smyka.

Po przeprowadzeniu oferty AMC V pozostanie większościowym akcjonariuszem, a Michał Grom planuje utrzymać pośrednio kontrolny pakiet "w dającej się przewidzieć przyszłości". Lock-up na akcje po ofercie będzie obowiązywać przez 360 dni od debiutu.

Smyk oczekuje wpływów brutto z emisji w wysokości 150 mln zł. Zostaną przeznaczone na częściową spłatę zadłużenia bankowego (co pozwoli na zmniejszenie wskaźnika dług netto/EBITDA do 1,6x) i finansowanie strategii.

Oferta będzie skierowana do inwestorów indywidualnych (10-15 proc. puli) i inwestorów instytucjonalnych w Polsce oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych poza Stanami Zjednoczonymi Ameryki i Polską.

Prospekt emisyjny nie został jeszcze zatwierdzony przez KNF.

Pozycja rynkowa i plany Smyka

W 2024 r. Grupa Smyk posiadała w Polsce 14,3-procentowy udział w rynku obejmującym modę dziecięcą, zabawki i gry oraz sprzęt i akcesoria dla dzieci.

- Wszyscy jesteśmy świadomi trendów demograficznych obserwowanych w Polsce. Strategicznym celem Grupy Smyk jest jednak ekspansja na nowe rynki, dzięki czemu liczba naszych potencjalnych klientów będzie skokowo rosła wraz z rozszerzaniem działalności o każdy kolejny kraj. Powiększamy również ofertę i kierujemy ją do coraz szerszej grupy wiekowej klientów, czego przykładem jest niedawny debiut marki Nowear, skierowanej do nastolatków i młodych dorosłych. Co więcej, na rynkach, gdzie już działamy, obserwujemy, że wydatki na dzieci zwiększają się za sprawą bogacących się społeczeństw – komentuje Michał Grom.

Na koniec czerwca 2025 r. sieć sprzedaży obejmowała 253 sklepy własne w Polsce oraz 35 w Rumunii. Grupa prowadzi takżę w ograniczonym zakresie działalność w Ukrainie (12 sklepów). Sklepy stacjonarne są zintegrowane ze sklepami internetowymi i aplikacjami mobilnymi.

Produkty oferowane przez Grupę Smyk są ponadto dostępne w 20 krajach Europy i Azji poprzez sieć partnerską. Międzynarodowa ekspansja zakłada w pierwszej kolejności otwieranie sklepów stacjonarnych na nowych rynkach, a następnie uruchomienie sklepów internetowych.

Wyniki finansowe i strategia

W 2024 r. przychody grupy wyniosły 2,25 mld zł (+6 proc. r/r), zysk operacyjny niemal podwoił się do 118,9 mln zł, a skorygowana EBITDA sięgnęła 301,7 mln zł (+18 proc. r/r). Zysk netto wyniósł 30,6 mln zł (przez dwa wcześniejsze lata spółka miała straty).

W I półroczu przychody wyniosły 985,1 mln zł (+0,5 proc. r/r), zysk operacyjny 15 mln zł (wobec straty 12,3 mln zł rok wcześniej), a skorygowana EBITDA 105,3 mln zł (+26,9 proc.). Strata netto wyniosła 24 mln zł (wobec 51,5 mln zł straty rok wcześniej).

Wyniki działalności grupy cechują się sezonowymi, powtarzalnymi wahaniami. Przychody i zyski w drugiej połowie roku, zwłaszcza w czwartym kwartale, są zazwyczaj wyższe niż w pozostałych okresach. Wynika to m.in. ze sprzedaży odzieży zimowej, która charakteryzuje się wyższą średnią ceną jednostkową, a tym samym przeważnie generuje wyższe marże, a także ze zwiększonego popytu na zabawki w okresie świątecznym, kiedy są one powszechnie kupowane jako prezenty. Ponadto obserwuje się wyraźne szczyty popytu w maju (sprzedaż związana z Dniem Dziecka), we wrześniu (powrót do szkoły) oraz w grudniu (przed świętami Bożego Narodzenia).

Strategia zakłąda wzrost sprzedaży wielokanałowej w ujęciu LFL (z porównywalnej powierzchni), w tym zwiększenie ruchu i wartości koszyka zakupowego, otwieranie nowych sklepów w Polsce i Rumunii i ekspansję na nowe rynku.

Zarząd spółki zamierza rekomendować wypłatę dywidendy począwszyc od podziału zysku za 2026 r. w wysokości od 30 do 50 proc. zysku netto.