Dwa tygodnie temu pojawiły się nieoficjalne informacje o szykowanym IPO właściciela sieci sklepów z produktami dla dzieci, a dziś sama spółka ogłosiła, że spróbuje wejść na warszawską giełdę.
- Grupa Smyk utrzymuje pozycję lidera na krajowym rynku, z wyróżniającą go ofertą sprzedaży w modelu omnichannel, wysoką lojalnością klientów oraz stabilnie rosnącymi przychodami i rentownością. Nasz sprawdzony w Polsce model działalności z sukcesem wdrożyliśmy w Rumunii i rozszerzamy go na inne rynki regionu. Tylko w latach 2025-26 zamierzamy otworzyć łącznie ponad 35 nowych sklepów w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji i Bułgarii. Naszym celem jest osiągnięcie pozycji wiodącego sprzedawcy detalicznego w modelu omnichannel w Europie Środkowo-Wschodniej. Wierzymy, że to dobry moment, aby zaprosić do grona naszych akcjonariuszy nowych inwestorów i zadebiutować na GPW w Warszawie. Planowana pierwsza publiczna oferta akcji obejmie zarówno emisję nowych akcji, jak i sprzedaż części istniejących akcji. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na wzmocnienie profilu finansowego Spółki oraz na finansowanie dalszego rozwoju Grupy Smyk - mówi Michał Grom, prezes spółki.
Struktura transakcji
Oferta obejmie nowe akcje i sprzedaż części istniejących sprzedawanych przez AMC V Gandalf, obecnie jedynego akcjonariusza. Należy on do funduszu growth capital Accession Capital Partners, Michała Groma oraz innych inwestorów mniejszościowych.
Taka jest zakładana wartość emisji akcji Smyka.
Po przeprowadzeniu oferty AMC V pozostanie większościowym akcjonariuszem, a Michał Grom planuje utrzymać pośrednio kontrolny pakiet "w dającej się przewidzieć przyszłości". Lock-up na akcje po ofercie będzie obowiązywać przez 360 dni od debiutu.
Smyk oczekuje wpływów brutto z emisji w wysokości 150 mln zł. Zostaną przeznaczone na częściową spłatę zadłużenia bankowego (co pozwoli na zmniejszenie wskaźnika dług netto/EBITDA do 1,6x) i finansowanie strategii.
Oferta będzie skierowana do inwestorów indywidualnych (10-15 proc. puli) i inwestorów instytucjonalnych w Polsce oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych poza Stanami Zjednoczonymi Ameryki i Polską.
Prospekt emisyjny nie został jeszcze zatwierdzony przez KNF.
Pozycja rynkowa i plany Smyka
W 2024 r. Grupa Smyk posiadała w Polsce 14,3-procentowy udział w rynku obejmującym modę dziecięcą, zabawki i gry oraz sprzęt i akcesoria dla dzieci.
- Wszyscy jesteśmy świadomi trendów demograficznych obserwowanych w Polsce. Strategicznym celem Grupy Smyk jest jednak ekspansja na nowe rynki, dzięki czemu liczba naszych potencjalnych klientów będzie skokowo rosła wraz z rozszerzaniem działalności o każdy kolejny kraj. Powiększamy również ofertę i kierujemy ją do coraz szerszej grupy wiekowej klientów, czego przykładem jest niedawny debiut marki Nowear, skierowanej do nastolatków i młodych dorosłych. Co więcej, na rynkach, gdzie już działamy, obserwujemy, że wydatki na dzieci zwiększają się za sprawą bogacących się społeczeństw – komentuje Michał Grom.
Na koniec czerwca 2025 r. sieć sprzedaży obejmowała 253 sklepy własne w Polsce oraz 35 w Rumunii. Grupa prowadzi takżę w ograniczonym zakresie działalność w Ukrainie (12 sklepów). Sklepy stacjonarne są zintegrowane ze sklepami internetowymi i aplikacjami mobilnymi.
Produkty oferowane przez Grupę Smyk są ponadto dostępne w 20 krajach Europy i Azji poprzez sieć partnerską. Międzynarodowa ekspansja zakłada w pierwszej kolejności otwieranie sklepów stacjonarnych na nowych rynkach, a następnie uruchomienie sklepów internetowych.
Wyniki finansowe i strategia
W 2024 r. przychody grupy wyniosły 2,25 mld zł (+6 proc. r/r), zysk operacyjny niemal podwoił się do 118,9 mln zł, a skorygowana EBITDA sięgnęła 301,7 mln zł (+18 proc. r/r). Zysk netto wyniósł 30,6 mln zł (przez dwa wcześniejsze lata spółka miała straty).
W I półroczu przychody wyniosły 985,1 mln zł (+0,5 proc. r/r), zysk operacyjny 15 mln zł (wobec straty 12,3 mln zł rok wcześniej), a skorygowana EBITDA 105,3 mln zł (+26,9 proc.). Strata netto wyniosła 24 mln zł (wobec 51,5 mln zł straty rok wcześniej).
Wyniki działalności grupy cechują się sezonowymi, powtarzalnymi wahaniami. Przychody i zyski w drugiej połowie roku, zwłaszcza w czwartym kwartale, są zazwyczaj wyższe niż w pozostałych okresach. Wynika to m.in. ze sprzedaży odzieży zimowej, która charakteryzuje się wyższą średnią ceną jednostkową, a tym samym przeważnie generuje wyższe marże, a także ze zwiększonego popytu na zabawki w okresie świątecznym, kiedy są one powszechnie kupowane jako prezenty. Ponadto obserwuje się wyraźne szczyty popytu w maju (sprzedaż związana z Dniem Dziecka), we wrześniu (powrót do szkoły) oraz w grudniu (przed świętami Bożego Narodzenia).
Strategia zakłąda wzrost sprzedaży wielokanałowej w ujęciu LFL (z porównywalnej powierzchni), w tym zwiększenie ruchu i wartości koszyka zakupowego, otwieranie nowych sklepów w Polsce i Rumunii i ekspansję na nowe rynku.
Zarząd spółki zamierza rekomendować wypłatę dywidendy począwszyc od podziału zysku za 2026 r. w wysokości od 30 do 50 proc. zysku netto.