Zdrowa inteligencja z ludzką twarzą, czyli nowe reguły gry w HR

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2025-12-07 20:00

Oswajanie AI, rosnąca rola kompetencji miękkich i troska o zdrowie pracowników - to trendy w branży, które specjaliści od HR wskazują jako dominujące w 2026 r.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Menedżerowie i eksperci zajmujący się zarządzaniem zasobami ludzkimi wskazują trzy trendy, które będą wpływać na rynek HR w najbliższych miesiącach.

Od lęku do współpracy z AI

Rywalizacja czy współpraca? – to dylemat, z którym mierzą się dziś menedżerowie, obserwując ekspansję nowych technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji. Raport SD Worx Poland „HR Trends 2026” stawia na synergię człowieka i algorytmów, a prezes firmy przekonuje, że organizacje, które jak najszybciej przejdą od korzystania do realnej współpracy z AI, zdobędą przewagę nad resztą rynku.

– Nie możemy traktować sztucznej inteligencji jako elementu, który wyprze nas z rynku, lecz jako cyfrowego sojusznika, który jest nieocenionym wsparciem i koncentruje się na ludzkiej pracy. Tym, który uwalnia zasoby, aby człowiek mógł w pełni skupić się na tym, w czym nie zastąpi go maszyna, m.in. w wartościowej interakcji międzyludzkiej – wskazuje Daniel Idźkowski, dyrektor zarządzający w SD Worx Poland.

Kierunek – kompetencje przyszłości

Choć będzie nam pomagać sztuczna inteligencja, ta prawdziwa, ludzka wcale nie stanie się zbędna. Przeciwnie – kooperacja z maszynami oznacza przenikanie się tego, co racjonalne, z emocjonalnym.

Jagna Pomorska, dyrektor zarządzająca w Connected Realities jest przekonana, że w 2026 r. kompetencje będą mieć większe znaczenie niż strategia marketingowa.

- Pracodawcy coraz częściej będą poszukiwać umiejętności miękkich, ponieważ wszystkie logiczne i powtarzalne informacje dostarczy AI. To, czego nie da się łatwo zautomatyzować, to ludzka zdolność do budowania zaufania, krytycznego myślenia i empatii – wskazuje Jagna Pomorska.

Specjaliści wskazują na konieczność ciągłego uczenia się, oduczania i uczenia na nowo. To znak dynamicznych czasów i dotyczy również działów HR. Dlaczego? Paulina Zasempa, odpowiedzialna za procesy personalne w SD Worx w Europie Środkowej i Wschodniej, podkreśla, że ekspert ds. kadr i płac powinien być twórcą wartości. Co jest równoznaczne z kierowaniem transformacją oraz przewidywaniem ewentualnych zakłóceń.

– To również tworzenie kultury pozytywnego wpływu, dzięki której pracownicy czują się w organizacji bezpiecznie i komfortowo, a komunikacja zwrotna między liderem a zespołem jest szczera – mówi Paulina Zasempa.

Strategie zdrowotne zamiast akcji

Troska o dobrostan pracownika to kolejny trend wart odnotowania. Jeszcze niedawno dziedzina ta kojarzyła się głównie z pakietem medycznym, tzw. dniem zdrowia czy jednorazowym wykładem dietetyka. Teraz mówimy o strategicznym wellbeingu: z długoterminowym planem, budżetem i jasno określonymi celami. W nadchodzącym roku ten kierunek tylko się wzmocni.

Coraz więcej firm będzie miało sformalizowaną politykę zdrowia pracownika, obejmującą m.in. zaplanowany budżet średnio od 200 do 600 zł na pracownika tylko na działania prewencyjne, nie licząc pakietów medycznych. Aby taka polityka była skuteczna, konieczny będzie również roczny kalendarz aktywności zsynchronizowany z KPI HR i cyklem organizacji – tłumaczy Paulina Werczyńska, członkini zarządu LongLife, firmy specjalizującej się w profilaktyce zdrowotnej w miejscu pracy.

Wniosek: rok 2026 będzie należeć do firm, które potrafią mądrze łączyć technologię, człowieka i troskę o środowisko pracy – z korzyścią zarówno dla pracowników, jak i biznesu.