Enter Air potrafi latać w turbulencjach

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2022-03-21 20:00

Analitycy doceniają profesjonalizm zarządu najdłużej działającej polskiej czarterowej linii lotniczej. Choć ten rok znowu będzie trudny, perspektywy są optymistyczne.

Czarterowe linie lotnicze żyją w Polsce bardzo krótko. Więcej ich zbankrutowało, niż przetrwało. Enter Air, przewoźnik, który działa od ponad 20 lat, to ewenement. Nic dziwnego, że analitycy docenili jego zarząd i w rankingu Giełdowa Spółka Roku przyznali mu za kompetencje 97,62 pkt, co jest najwyższą notą wśród wszystkich firm z WIG20, mWIG40 i sWIG80.

WEJDŹ NA STRONĘ GSR.PB.PL I PRZECZYTAJ O NAJLEPSZYCH SPÓŁKACH GIEŁDOWYCH>>

Piloci z doświadczeniem

Przed Enter Airem w Polsce latały takie linie czarterowe, jak m.in. Air Polonia (2001-2004), Fischer Air Polska (2005-2008), czy należąca do LOT-u Centralwings (2004-2009). Ta ostatnia jest o tyle ważna, że to w tej spółce spotkali się założyciele Enter Aira, który ruszył operacyjnie w 2010 r. W tym samym roku upadła należąca do Zbigniewa Niemczyckiego i Katarzyny Frank-Niemczyckiej linia White Eagle Aviation, która działała od 1992 r., a od 2007 r. szukała inwestorów. Potem był głośny wzlot (2011 r.) i upadek (2012 r.) OLT Expres należącego do Amber Gold, największej w Polsce piramidy finansowej. Nie było to na pewno ostatnie bankructwo...

- Enter Air dobrze sobie radził na tle branży zarówno w dobrych latach 2018-19, gdy był boom na turystykę, jak i w latach 2020-21, czyli w czasie pandemii. Branża lotnicza miała straty, ale nie zachwiały one niskokosztowym przewoźnikiem. W długim terminie spółka może skorzystać na zawirowaniach i zdobywać udziały rynkowe. Zarząd pokazał, że potrafi wykorzystać okazje – uważa Michał Krajczewski, kierownik zespołu doradztwa inwestycyjnego w Biurze Maklerskim BNP Paribas.

- Zarząd podkreśla, że model biznesowy spółki jest bardzo odporny na zawirowania rynkowe. Enter Air był w stanie odpowiedzieć na drastyczny spadek popytu po wybuchu pandemii renegocjując umowy leasingowe, co poprawiło płynność i pozwoliło przetrwać zamknięcie europejskiego nieba. Spółka skorzystała również ze wsparcia PFR. W zarządzie zasiadają doświadczeni menadżerowie z długim stażem w branży lotniczej, co pomaga w zarządzaniu – dodaje Krzysztof Kawa, analityk w Erste Securities.

Enter Air poinformował o uzyskaniu pożyczki płynnościowej z Polskiego Funduszu Rozwoju wysokości 287 mln zł w styczniu 2021 r. W pandemicznym 2020 r. miał 470,5 mln zł przychodów (wobec 1,6 mld zł rok wcześniej) i 154,1 mln zł straty (wobec 107,6 mln zł zysku w 2019 r.). Dla porównania: LOT stracił w 2020 r. 1,41 mld zł, a rok wcześniej zarobił 68,9 mln zł (przy przychodach rzędu 7,4 mld zł). Narodowy przewoźnik dostał z PFR 1,8 mld zł pożyczki i 1,1 mld zł na podniesienie kapitału.

– Przypominam sobie parę konferencji Enter Aira, i w każdym przypadku zarząd przedstawiał się z bardzo dobrej strony. Oprócz przygotowanej prezentacji, która jest standardem, w bardzo przystępny sposób przedstawiał niuanse biznesu, które niekoniecznie są jasne dla kogoś spoza branży, np. zarządzających funduszami. Co więcej, zarząd spółki sprawia wrażenie bardzo kompetentnego, szczególnie godne uznania jest to, że działa w środowisku konkurencji ze strony firm zagranicznych i bardzo dobrze sobie radzi - twierdzi anonimowy przedstawiciel funduszu.

Enter Air ma czterech członków zarządu, którzy byli założycielami spółki. Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny, był członkiem zarządu (a także p.o. prezesa) Centralwings, doradcą zarządu PLL LOT (przygotowanie do IPO) i doradcą z zakresu lotnictwa w brytyjskim Gryphon Investment Bank. Marcin Kubrak, dyrektor operacji lotniczych, w 1994 r. założył jedną z pierwszych w Polsce spółek zajmujących się spedycją lotniczą i obsługą frachtu lotniczego. Jest też licencjonowanym pilotem i egzaminatorem, a wcześniej pracował w liniach Air Polonia i Centralwings. Mariusz Olechno, dyrektor techniczny, pracował w White Eagle Aviation, linii Air Polonia, a także Centralwings. Czwarty członek zarządu, Andrzej Kobielski, dyrektor handlowy, pracował m.in. w PLL LOT i Centralwings.

Lata znajomości
Lata znajomości
Członkowie zarządu spółki Enter Air: Marcin Kubrak, który jest też dyrektorem operacji lotniczych, Mariusz Olechno, dyrektor techniczny, Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny i Andrzej Kobielski, dyrektor handlowy, poznali się w Centralwings, czyli nieudanym projekcie czarterowym LOT-u. Sami stworzyli najdłużej działającą w Polsce czarterową linię lotniczą, która w tegorocznym konkursie Giełdowa Spółka Roku zdobyła 97,62 na 100 możliwych punktów w kategorii „kompetencje zarządu”.
Dark Lewandowski

Trudny rok, świetlana przyszłość

Enter Air zdobył również wysokie noty w tegorocznym rankingu GSR w kategoriach relacje z inwestorami”(80,95 pkt, co daje 27 miejsce) i perspektywy rozwoju (76,19 pkt i 31 miejsce).

- W relacjach inwestorskich Enter Air nie wyróżnia się niczym ani na plus, ani na minus. Spółka organizuje spotkania dla analityków, publikuje komunikaty prasowe, wszystko działa tak, jak powinno i zgodnie z przyjętymi praktykami rynkowymi – komentuje Michał Krajczewski.

Co do perspektyw rozwoju, uzależnia je od terminu prognoz.

- W długim terminie spółka może skorzystać na zawirowaniach i zdobywać udziały rynkowe. Zarząd pokazał, że potrafi wykorzystać okazje. Krótkoterminowe perspektywy spółki zależą w mniejszym stopniu od dobrych decyzji zarządu, a w większym od kwestii, które są poza jego zasięgiem – popytu, restrykcji covidowych, cen paliw. W ujęciu wieloletnim nie obawiałbym się jednak o przyszłość spółki – twierdzi analityk BM BNP Paribas.

Także analityk Erste Group nie przewiduje fajerwerków w tym roku.

- Początek roku wyglądał obiecująco pod kątem odbudowy popytu po pandemii. Atak Rosji na Ukrainę to zmienił. Sytuacja na rynku jest obarczona dużą dozą niepewności co do wysokiego sezonu turystycznego, który jest kluczowy dla wyników Enter Aira. Nie wiadomo, w jakim stopniu konsumenci będą zmuszeni zrezygnować z wakacji za granicą w związku z wyższą inflacją, a co za tym idzie wyższymi kosztami wakacji z biurem podróży. Ryzyko zmiany ceny paliwa Enter Air przerzuca wprawdzie na klientów, ale gwałtowne zwyżki mogą negatywnie wpłynąć na wyniki. Także ryzyko wzrostu stóp procentowych w USA może negatywnie wpłynąć na finansowanie spółki. Te rodzaje ryzyka studzą mój entuzjazm co do perspektyw spółki w 2022 r. – mówi Krzysztof Kawa.

GSR 2021: Kompetencje zarządu

miejsce w rankinguspółkapunkty
1.Enter Air97,62
2.Grupa Kęty96,10
3.ING Bank Śląski95,80
4.Wawel95,24
5.LPP94,96
6.Arctic Paper94,29
7.Vigo System94,29
8.Selvita94,05
9.Ferro92,86
10.Dom Development92,86

Najlepiej oceniani...

miejsce w rankinguspółkapunkty
112.Polimex47,62
113.BOŚ46,43
114.Skarbiec42,86
115.Rafako42,86
116.JSW41,43
117.Grupa Lotos41,07
118.Grupa Azoty40,26
119.Biomed Lublin38,10
120.PKP Cargo33,93
121.Enea26,79

...najgorzej oceniani