8915 zł można było w 2021 r. zarobić na jednej akcji LPP, właściciela marek odzieżowych Reserved, Sinsay, Cropp, House i Mohito. Ta zawrotna jednostkowo kwota jest oczywiście pochodną specyfiki notowań tych walorów. Od lat wyceniane są już w tysiącach złotych, a spółka nie dokonuje splitu akcji ze względu na wątpliwości prawne związane z utrzymanie uprzywilejowania części z nich po splicie. Niemal 9 tys. zł zysku na jednej akcji oznacza jednak również to, że spółka więcej niż podwoiła swoją wartość w 2021 r. Zresztą 14 grudnia wyceniana była jeszcze drożej niż pod koniec roku. Kurs zamknięcia ustanowił wtedy nowy rekord wszech czasów (poprawiony potem w styczniu 2022 r.).
- Powodem silnego wzrostu kursu było to jak spółka poradziła sobie z pandemią COVID-19. Skoro w trudnym dla niej czasie lockdownów okazała się spółką mocną, to inwestorzy myśląc o przyszłości wychodzili z założenia, że w sprzyjających warunkach może sobie radzić jeszcze lepiej – komentuje Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku.
WEJDŹ NA STRONĘ GSR.PB.PL I PRZECZYTAJ O NAJLEPSZYCH SPÓŁKACH GIEŁDOWYCH>>
- Szczyt notowań to efekt dość rozważnego zarządzania. Pomimo wyzwań w latach 2020 i 2021 spółka ma relatywnie stabilną marżę brutto na sprzedaży i solidny cash flow operacyjny – mówi Sobiesław Kozłowski, dyrektor departamentu doradztwa inwestycyjnego Noble Securities.
Widać to było już w maju 2021 r. po publikacji wstępnych wyników za pierwszy kwartał roku finansowego 2021/2022 (trwał od lutego do kwietnia). Kurs zamknięcia osiągnął wtedy 11,3 tys. zł. Niewiele w stosunku do końcówki roku, ale i ten poziom był wtedy historycznym rekordem.
W wynikach pierwszego kwartału roku finansowego 2021/2022 LPP pokazało bardzo wysoką marżę brutto na sprzedaży, najwyższą w historii pierwszych kwartałów. Co prawda nie było to do końca porównywalne, bo wcześniej kwartały finansowe odpowiadały kalendarzowym, ale 55,7 proc. marży brutto to dobry rezultat, nie tylko w kontekście początku roku i sezonowości branży odzieżowej.
- Największym sukcesem LPP w 2021 r. jest to, że całej zawieruchy covidowej rozpoczętej w 2020 r. i trwającej jeszcze w 2021 r. spółka wyszła mocniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Praktycznie odbudowała sprzedaż w przeliczeniu na metr kwadratowy sklepów, znacząco poprawiła pozycję w internecie, zaczęła przyspieszać wzrost powierzchni handlowej i poprawiła rentowność – mówi Łukasz Wachełko, szef działu analiz Wood & Compnay na Polskę.
Nie dziwi więc, że w składowych rankingu Giełdowa Spółka Roku LPP zostało wysoko sklasyfikowane w kategorii spółek, które mogą mówić o sukcesie w 2021 r., jak i tych o kompetentnym zarządzie.
Zarząd odrobił lekcję
Jeśli nie liczyć dokooptowania do zarządu syna jednego z twórców LPP, pozostali członkowie ścisłego kierownictwa sterują odzieżowym gigantem co najmniej od 2015 r. W tym czasie kompetencje zarządu zostały poddane próbie nie tylko podczas pandemii COVID-19. W lutym 2014 r. akcje LPP po raz pierwszy w historii osiągnęły cenę 10 tys. zł. Aneksja Krymu przez Rosję zepchnęła kurs niżej (Rosja i Ukraina to ważne rynki dla LPP), ale we wrześniu i październiku akcje znów kosztowały po 10 tys. zł za sztukę. Potem jednak zaczęły tanieć i we wrześniu 2016 można je było kupić za mniej niż 4 tys. zł.
- Zbiegło się wtedy kilka negatywnych czynników. Spółka wyciągnęła jednak wnioski z tej lekcji. Zmieniła podejście do kolekcji i zarządzania wewnętrznego. W efekcie wyszła na prostą i odzyskała wysoką rentowność. Później wprowadziła jeszcze inne zarządzanie kapitałem obrotowym. To bardzo poprawiło jej pozycję gotówkową. Gdy przyszedł kryzys covidowy, bardzo dotkliwy dla całej branży retail, LPP zdało egzamin. To między innymi było powodem wzrostu kursu do 18 tys. zł, choć oczywiście niskie stopy procentowe też wspierały wycenę – tłumaczy Konrad Księżopolski.
- Prędzej czy później przychodzą momenty weryfikacji modelu biznesowego. Rok 2020 to wybuch pandemii COVID-19 i wyzwania związane z ciągłością pracy sklepów. Rok 2021 r. to kontynuacja pandemii i napięcia związane z łańcuchami dostaw. Koszty frachtu z Chin do Europy wzrosły w ciągu dwóch lat kilkukrotnie. Jest to więc poważne wyzwanie dla firm importujących towary z Chin, a mimo to LPP udało się wypracować solidne wyniki – dodaje Sobiesław Kozłowski.

Warto zadawać pytania
Według Konrada Księżopolskiego dobre zarządzanie LPP jako spółką może się przekładać na dobrą opinię o jej relacjach inwestorskich.
- Nie twierdzę, że LPP ma najlepszą komunikację z rynkiem. Wiele innych spółek ma ją na podobnym, równie wysokim poziomie – zaznacza analityk Haitong Banku.
Spółka regularnie spotyka się z przedstawicielami rynku kapitałowego. Co kwartał poza raportem finansowym, prezentacją wynikową i plikiem Excela z danymi operacyjnymi i finansowymi, aktualizuje dla nich zbiór faktów o sobie „w pigułce”. Raz do roku odświeża tzw. equity story, czyli materiał z tezami inwestycyjnymi i wynikami finansowymi, oraz factbook, będący opisem modelu biznesowego, strategii i planów rozwoju.
- W trakcie konferencji wynikowych przedstawiciele spółki starają się odpowiadać na wszystkie pytania. Nie unikają odpowiedzi. To też wpływa na pozytywną ocenę relacji inwestorskich. Niektóre spółki spotykają się z przedstawicielami rynku kapitałowego, ale jak się zadaje pytania, to wiele z nich pozostaje bez odpowiedzi. W LPP komunikacja jest naprawdę dobra – mówi Konrad Księżopolski.
- Niezależnie od tego, czy jest lepiej, czy gorzej, spółka pozostaje transparentna. Okresy rozmijania się z zapowiedziami są rzadsze niż u konkurencji. Na zadawane pytanie nie uzyskuje się odpowiedzi będących tylko marketingowym wytrychem. Dlatego warto zadawać pytania, bo można liczyć na odpowiedź. W branży modowej LPP z racji wielkości i transparentności może być benchmarkiem dla innych spółek – ocenia Sobiesław Kozłowski.
| kategoria | miejsce w rankingu | punkty |
| ranking główny | 1 | 88,57 |
| kompetencje zarządu | 5 | 94,96 |
| innowacyjność | 12 | 80,67 |
| relacje z inwestorami | 4 | 89,92 |
| perspektywy rozwoju | 11 | 82,35 |
| sukces w 2021 r. | 4 | 94,96 |
LPP w rankingu Giełdowa Spółka Roku 2021