O konsekwencjach pandemii, przejmowania aktywów Lotosu i wojny na Ukrainie Unimot informował tak, że po raz drugi z rzędu dostał laur za najlepsze relacje inwestorskie.Sprawni i dostępni
Czas mija, a Unimot trzyma wysoki poziom. Po raz drugi z rzędu analitycy i zarządzający funduszami, którzy wzięli udział w badaniu Giełdowa Spółka Roku 2021, uznali, że w relacjach inwestorskich paliwowa spółka jest najlepsza.
Pierwszą nagrodę Unimot dostał po pierwszym roku pandemii. Restrykcje nie przeszkodziły mu w organizacji spotkań wideo czy nawet pierwszego w historii dnia inwestora. Druga nagroda wieńczy nie tylko kolejny rok pandemii, ale przypada też na czas realizacji fuzji Orlenu i Lotosu, w ramach której Unimot ma kupić część aktywów, a także na czas wojny na Ukrainie.
- Cenię Unimot za wysoki poziom prezentacji inwestorskich, sprawny kontakt z działem IR, dostępność kluczowych osób w spółce podczas wideokonferencji, ich organizację i dostępność również dla inwestorów indywidualnych – wylicza jeden z giełdowych analityków, pragnący zachować anonimowość.
- Dobry kontakt z rynkiem, osiąganie kolejnych celów strategicznych, coroczna wypłata dywidendy i wzrost to atuty spółki – dodaje zarządzający z TFI.
WEJDŹ NA STRONĘ GSR.PB.PL I PRZECZYTAJ O NAJLEPSZYCH SPÓŁKACH GIEŁDOWYCH>>
Komunikacja na dobre i na złe
Wysoki poziom relacji inwestorskich w Unimocie to wynik świadomej strategii przyjętej przez Adama Sikorskiego, współzałożyciela i głównego akcjonariuszy firmy (wraz z rodziną). Tak opisywał to niedawno na łamach „PB” Piotr Cieślak, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz członek rady nadzorczej Unimotu.
„Spółka od początku była otwarta na inwestorów, transparentnie komunikując się z rynkiem, a ja - od momentu, gdy znalazłem się w radzie - staram się kłaść na ten obszar istotny akcent” – mówił Piotr Cieślak.
Dziś Piotr Cieślak nadal podkreśla, że szczególną uwagę poświęca kwestii transparentności i komunikacji.
- W mojej ocenie, działalność Unimotu na tym polu mogłaby być dobrą inspiracją nawet dla niektórych największych giełdowych spółek – uważa Piotr Cieślak.
Piotr Cieślak widzi cztery elementy, które inni mogliby ściągnąć od Unimotu. Po pierwsze, Unimot jest transparentny wobec inwestorów i komunikuje się z nimi niezależnie od tego, czy dzieje się w spółce dobrze, czy źle.
- Wiele firm, przy niepowodzeniach, woli schować głowę w piasek – komentuje Piotr Cieślak.
Po drugie, w okresach zawirowań rynkowych spółka podejmuje dodatkowe działania komunikacyjne, o czym większość firm również zapomina. Po trzecie, raporty finansowe i prezentacje wynikowe Unimotu bardzo dobrze objaśniają sytuację w spółce. Po czwarte, strona internetowa oferuje cenne i aktualne informacje dla inwestorów.
- Na uwagę zasługuje też program lojalnościowy dla akcjonariuszy, czyli Unimot Klub+. To nie tylko zniżki na produkty i usługi Unimotu, ale też szereg inicjatyw edukacyjnych – mówi Piotr Cieślak.
Twitter, YouTube i www
Adam Sikorski, zapytany o priorytety strategii w obszarze relacji inwestorskich Unimotu, podkreśla przejrzystość i otwartość.
- Staramy się wsłuchiwać w potrzeby inwestorów i na bieżąco na nie reagować – mówi szef Unimotu.

Potrzeby można zaspokajać przez internet, dlatego Unimot prowadzi konto na Twitterze, skierowane głównie do inwestorów, innych uczestników rynku i dziennikarzy, a ponadto organizuje konferencje video na kanale na YouTube, z możliwością zadawania pytań, oraz czaty inwestorskie.
- Ponadto publikujemy prognozy wyników i odpowiadamy na bieżąco na pytania, które do nas spływają – wylicza Adam Sikorski.
Szef Unimotu poświęca też uwagę inwestorom instytucjonalnym i analitykom.
- Cykl komunikacji, jak w każdej spółce giełdowej, wyznaczają przede wszystkimi terminy raportowania wyników okresowych, jednak reagujemy też na bieżąco, wychodząc z komunikacją do inwestorów przy okazji ważnych wydarzeń dla naszego biznesu – mówi Adam Sikorski.
Przykładem jest konferencja video po podpisaniu przedwstępnej umowy związanej z przejęciem aktywów Lotos Terminale, a także kolejna, zaraz po wybuchu wojny w Ukrainie.
- Kiedy przyszło nam wszystkim zmierzyć się pandemią w 2020 r., stworzyliśmy specjalną zakładkę na stronie, w której publikowaliśmy najważniejsze informacje związane z jej wpływem na nasz biznes. Teraz stworzyliśmy jeszcze jedną – związaną z wpływem sytuacji na Wschodzie na działalność Grupy Unimot. Zależy nam na tym, żeby żadne merytorycznie pytanie, na które możemy odpowiedzieć, nie pozostało bez odpowiedzi – mówi Adam Sikorski.
GSR 2021: Relacje z inwestorami
miejsce w rankingu | spółka | punkty |
1. | Unimot | 94,29 |
2. | Grupa Kęty | 90,91 |
3. | Celon Pharma | 90,91 |
4. | LPP | 89,92 |
5. | ING Bank Śląski | 89,08 |
6. | Arctic Paper | 88,57 |
7. | Neuca | 87,01 |
8. | mBank | 86,81 |
9. | Wirtualna Polska | 85,71 |
10. | Dom Development | 85,71 |
Najlepsi...
miejsce w rankingu | spółka | punkty |
112. | Stalprodukt | 42,86 |
113. | Decora | 42,86 |
114. | Polimex | 42,86 |
115. | Toya | 40,00 |
116. | BOŚ | 39,29 |
117. | Enea | 37,50 |
118. | Skarbiec | 35,71 |
119. | Bumech | 33,33 |
120. | Rafako | 33,33 |
121. | Biomed Lublin | 14,29 |
...najgorsi
Źródło: Badanie Giełdowa Spółka Roku 2021.