Euro pobudzi eksport

DI, NBP
opublikowano: 19-06-2009, 00:00

Wzrost wymiany handlowej to jedna ze spodziewanych zalet zamiany złotego przez euro.

Przystąpienie do strefy wspólnego pieniądza przyczyni się do dalszego zwiększenia polskiego eksportu — przewidują autorzy raportu Narodowego Banku Polskiego. Niestety, w dłuższym okresie ten pozytywny wpływ będzie —ich zdaniem — stopniowo malał.

— W ciągu kilkudziesięciu lat wzrost eksportu dzięki nowej walucie mógłby osiągnąć nawet 12-13 procent — stwierdza dr Paweł Gajewski, analityk z Biura ds. Integracji ze Strefą Euro NBP.

Jak tłumaczy, unifikacja monetarna zredukuje koszty transakcyjne i usunie zaburzenia ze strony wahań kursu walutowego, co będzie sprzyjało stabilizacji planowania działań biznesowych. Według ekonomisty, wymianę handlową zdynamizuje dodatkowo efekt podwyższonej konkurencji i większej przejrzystości cen.

— Nasze członkostwo w strefie euro oznacza efektywniejsze wykorzystanie czynników produkcji, napływ nowych technologii i wzrost inwestycji komplementarnych w stosunku do produkcji eksportowej — wyjaśnia dr Gajewski.

Podłączenie do sieci

Euro napędzi eksport, ale w jakim stopniu? To zależy od takich czynników, jak kondycja małych i średnich przedsiębiorstw czy otwartość całej gospodarki.

— Stopień otwartości, mierzony wartością eksportu do PKB, jest zadowalający, ale problemem może być niska efektywność i innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw — uważa ekspert BISE NBP.

Polska gospodarka od 1995 r. zwiekszyła swój poziom otwartości z 23 do 40 proc. PKB. Co potwierdza jej dużą zdolność do zmagania się z konkurencją na coraz trudniejszym rynku międzynarodowym. Jest to rezultat napływu bezpośrednich inwestycji z zagranicy, które pozwoliły naszemu krajowi zaistnieć w międzynarodowych sieciach dystrybucji.

Konkurencja też czeka

Dr Paweł Gajewski jest przekonany, że na eliminacji ryzyka walutowego będą próbowały skorzystać także firmy zagraniczne, które dotąd jeszcze nie robiły nad Wisłą interesów.

— Po akcesji rynek polski stanie się atrakcyjniejszy dla przedsiębiorców ze strefy euro. Zaczną oni intensywniej konkurować z naszymi firmami. Niektóre krajowe podmioty przegrają te walkę, jeżeli już teraz nie zaczną podejmować działań z myślą o poprawie swojej konkurencyjności — przewiduje analityk.

Na razie istnienie bariery w postaci zmiennego kursu wymiany złotego wobec euro powstrzymuje zagraniczną konkurencję. Czy jest to pozytywne zjawisko? Nie do końca. Bo pozwala na obecność mało efektywnych przedsiębiorstw na rynku wewnętrznym. A zarazem przyczynia się do nieoptymalnego wykorzystania czynników produkcji. Wzrost konkurencji powinien spowodować lepszą alokację pracy i kapitału oraz efektywniejsze wykorzystanie dostępnych zasobów.

— Z czasem na pewno przyczyni się to do szybszego wzrostu gospodarczego i zwiększenia dobrobytu Polaków — mówi dr Gajewski.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, NBP

Polecane