Excellence chce podbić Biedronkę

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2021-12-21 20:00

Giełdowa spółka wprowadzi do sklepów Jeronimo Martins w całej Polsce napoje sygnowane marką grupy youtuberów. Liczy, że towar szybko się rozejdzie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak szybko, zdaniem Excellence, pierwsza parta nowych produktów zniknie ze sklepowych półek
  • czym firma chce się wyróżniać
  • czy będzie sprzedawać nową linię tylko w Biedronce
  • czy planuje rozszerzenia partnerstwa z Teamem X i nawiązanie współpracy z innymi gwiazdami mediów społecznościowych
  • na co zdaniem ekspertki trzeba uważać, decydując się na kooperację z influencerami

Lody Ekipy okazały się hitem sprzedażowym w 40-letniej historii Korala i udowodniły, że produkty promowane przez osoby znane z mediów społecznościowych mogą osiągnąć duży sukces. Tym tropem poszedł notowany na NewConnect Excellence, wicelider polskiego rynku syropów z udziałem szacowanym na ok. 24 proc. Nawiązał współpracę z inną grupą znanych youtuberów, Teamem X – docierającym do 10 mln odbiorców i mającym 371 mln wyświetleń swoich filmów.

Soki Team X w Biedronce w całej Polsce

Excellence wprowadzi 28 grudnia 500 tys. soków pod marką Team X do blisko 90 proc. sklepów Biedronka (łącznie jest ich ponad 3 tys.) w całym kraju.

– Można założyć, że innowacyjność koncepcji, jakość produktów i wsparcie dla nich sprawią, że znikną ze sklepowych półek w ciągu 2-3 tygodni. Mamy zapewniony zapas pod zwiększoną sprzedaż, więc w razie potrzeby zrealizujemy dodatkowe dostawy, jednak z powodu wyjątkowości tych produktów musimy je przygotować z kilkutygodniowym wyprzedzeniem – komentuje Radosław Maziarz, dyrektor handlowy Excellence.

Spółka od lat współpracuje z Biedronką, ma 3-letnią umowę ze wszystkimi formatami Jeronimo Martins w Europie. Na współpracę przy nowej linii produktów wybrała tę sieć m.in. ze względu na jej zasięg oraz kreowanie przez nią nowości i trendów sprzedażowych.

– Niejednokrotnie innowacyjne produkty z danej kategorii mają premierę właśnie w Biedronce. Uznaliśmy, że jej sklepy są najlepszym miejscem na start sprzedaży nowego asortymentu – mówi Radosław Maziarz.

Rozmowy z kolejnymi sieciami

Excellence eksportuje produkty m.in. do krajów Europejskich i Ameryki Północnej, a planuje też do państw azjatyckich. Natomiast w Polsce produkuje syropy pod markami własnymi największych sieci handlowych, w tym Lidla, Netto, Dino i Carrefoura. Z nową linią produktów ograniczy się do rodzimego rynku, ale niekoniecznie do współpracy z Biedronką.

– Rozmawiamy z kilkoma znaczącymi odbiorcami – informuje dyrektor handlowy Excellence.

Spółka wprowadzi na start osiem rodzajów stuprocentowych soków w szklanych butelkach. Zachwala, że nie zawierają konserwantów, cukru, słodzików, sztucznych barwników i aromatów, mają właściwości izotoniczne oraz obniżoną kaloryczność dzięki użyciu wody kokosowej i wody z ogórka.

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (SKUPS) wskazuje jednak, że przepisy krajowe i unijne zabraniają dodawania do soków wszelkich konserwantów, sztucznych barwników, czy aromatów.

“Soki, niezależnie od marki, są więc produktami w pełni naturalnymi, powstającymi z warzyw i owoców zebranych w szczycie sezonu, a więc charakteryzującymi się wysoką wartością odżywczą. Na mocy tych samych przepisów do soków owocowych, w 100 proc. warzywnych i pomidorowych zabronione jest dodawanie jakichkolwiek cukrów (np. glukozy, fruktozy, sacharozy, syropu glukozowo-fruktozowego) i substancji słodzących (słodzików)“ – pisze SKUPS.

Grupa docelowa
Grupa docelowa
Excellence, w którym dyrektorem handlowym jest Radosław Maziarz, podkreśla, że Team X dociera do młodych ludzi. Z myślą o nich powstał koncept soków NFC Naturalnie Lekkich.
Pawel Keler

Więcej produktów Team X i nie tylko

Excellence nie wyklucza rozszerzenia współpracy z Teamem X o kolejne produkty. Zdaniem firmy może to nastąpić w przyszłym roku.

– Team X sygnował w ostatnim czasie kilka linii produktowych z różnych kategorii [m.in. kosmetyki i płatki śniadaniowe – red.]. Każdorazowo osiągnęły one wysokie wskaźniki sprzedażowe. Jesteśmy w stałym kontakcie, mamy kilka ciekawych propozycji – mówi Radosław Maziarz.

Spółka dopuszcza też nawiązanie partnerstwa z innymi gwiazdami mediów społecznościowych – prowadzi już w tej sprawie rozmowy.

– Obserwujemy zmiany zachodzące w promowaniu produktów. Jesteśmy świadkami tworzenia się nowego trendu wspierania produktów przez wielu twórców z mediów społecznościowych – wyjaśnia dyrektor handlowy Excellence.

Okiem eksperta
Wiele można zyskać i... stracić
Joanna Poniatowska
współzałożycielka agencji SEC Newgate CEE
Wiele można zyskać i... stracić

Takie partnerstwo może szybko wpłynąć na sprzedaż i poszerzyć grupę odbiorców, a przykładem na to są lody Ekipy firmy Koral – jednak to przypadek jeden na tysiąc.

Za taką kooperacją musi stać przemyślana strategia, inaczej bardziej może zyskać influencer, któremu dostarczymy nowych obserwatorów. Należy więc się zastanowić, czy nowi klienci będą lojalni wobec niego, czy wobec marki i czy po zakończeniu współpracy coś firmie zostanie. Jeśli działanie nie buduje lojalności klientów, to gra nie jest warta świeczki z powodu ryzyka negatywnego wpływu na markę przy kryzysie wizerunkowym influencera. Gwiazdy mediów społecznościowych równie szybko zyskują popularność, jak popadają w niełaskę – obrazuje to ostatni przykład współpracy Krzysztofa Gonciarza i Amazona.

Partnerstwo z influencerem nie gwarantuje więc sukcesu, a znana twarz to nie wszystko. Ambasadorką i współwłaścicielką marki Jusee była Julia Wieniawa. Wielu konsumentów podało w wątpliwość jej wiarygodność, nie wierząc w kompetencje kosmetyczne aktorki.