Czytasz dzięki

Facebook spróbuje pokonać smartfony

Mark Zuckerberg znowu podgrzewa zainteresowanie goglami i ogłasza partnerstwo z producentem okularów marki Ray-Ban. Czy smartfony odłożymy na półki?

- Nasza firma prawdopodobnie inwestuje najwięcej ze wszystkich na świecie w wirtualną i rzeczywistość  rozszerzoną  — powiedział Mark Zuckerberg w rozmowie ze znanym youtuberem technologicznym Marquesem Brownlee.

W zeszłym roku Facebook zorganizował konferencję prezentującą
osiągnięcia w zakresie rzeczywistości wirtualnej w realu. Tym razem z powodu
pandemii koronawirusa Mark Zuckerberg zamiast przed tłumem usiadł przed
ekranem.
Zobacz więcej

INNA RZECZYWISTOŚĆ:

W zeszłym roku Facebook zorganizował konferencję prezentującą osiągnięcia w zakresie rzeczywistości wirtualnej w realu. Tym razem z powodu pandemii koronawirusa Mark Zuckerberg zamiast przed tłumem usiadł przed ekranem. Fot. Bloomberg

Szef najpopularniejszego portalu społecznościowego na świecie nie ujawnił oczywiście podczas kilkunastominutowej rozmowy żadnych konkretnych liczb, trochę szczegółów jednak zdradził. Widzowie nie mogli przeskanować umysłu miliardera, ale dostali kolejny dowód na to, że wierzy on mocno w rozwój i potencjał technologii AR i VR, czyli rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, którą nasze zmysły odbierają poprzez pokaźnych rozmiarów gogle. Największą ich zaletą jest poczucie realności — można znaleźć się w środku opowiadanej, wyświetlanej historii albo „nałożyć” konkretne grafiki na obraz wyświetlany w kamerze, np. wyświetlić i zobaczyć potencjalny nowy samochód w swoim garażu.

Mark Zuckerberg pochwalił się, że nad wykorzystaniem tych rozwiązań w Facebooku pracują „tysiące osób”. Dzieje się tak, ponieważ prezes i założyciel koncernu uważa, że będzie to następna platforma komputerowa, która zdominuje rynek, nawet jeśli zajmie to jeszcze dobrych kilka lat. Inaczej mówiąc, będzie to kolejna rewolucja zmieniająca reguły gry w podobny sposób, jak kiedyś zrobiła to telefonia komórkowa. Niektórzy, jak portal technologiczny BGR, stwierdzili nawet, że Zuckerberg ma plan „zabicia” iPhone’a. Rzeczywiście smartfon Apple’a okazał się przełomem, od którego poważnie mówimy o erze smartfonów z dotykowymi ekranami, bez których nie wyobrażamy sobie dziś życia. Nie tylko poczciwe smartfony mogą czuć się zagrożone.

— Kiedy będziemy mieć naprawdę dobre, dojrzałe okulary AR, nie będziemy już potrzebować innych rodzajów ekranów — uważa Mark Zuckerberg.

Tak, dobrze przeczytaliście. W tej wizji przyszłości ekrany podsuwane nam za pośrednictwem telewizorów, tabletów czy smartfonów mogą być zwyczajnie zbędne, bo przecież mogą być cyfrowymi hologramami. Nie od dziś wiemy, że na VR i AR mocno stawiają nie tylko producenci gier i innych materiałów rozrywkowych czy też przemysł podsuwający inżynierom aplikacje do projektowania i przedstawiania rozwiązań stosowanych w fabrykach. Mark Zuckerberg od wielu lat mówi, że to również przyszłość komunikacji między ludźmi. To dlatego do stajni giganta oprócz znanych aplikacji WhatsApp i Instagram trafiła także spółka Oculus. Przyciągnęła jego uwagę w 2012 r. podczas kampanii na portalu crowdfundingowym Kickstarter, dzięki której pozyskała 2,5 mln USD. Dwa lata później inwestorzy przecierali oczy ze zdumienia, gdy na rynku pojawiła się informacja, że Oculusa przejmuje Facebook i płaci za niego… 2 mld USD.

Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
×
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Facebook chwali się inwestycjami w prace nad goglami, ale robią to również m.in. Sony i Samsung. Wywiad udzielony gwieździe YouTube’a zbiegł się oczywiście z nowościami prezentowanymi przez Facebooka. Podczas corocznej konferencji, która tym razem zorganizowana została w trybie online, firma przedstawiła zestaw Oculus Quest 2, czyli kolejną generację gogli wirtualnej rzeczywistości z wyświetlaczem o najwyższej jak dotychczas rozdzielczości. Gogle mają być lżejsze od poprzednika i będą kosztować 299 USD. Wyposażone są w procesor Qualcomm Snapdragon XR2 Platform, dysponują 6 GB pamięci i łączą się z nowymi kontrolerami. To wszystko ma być dowodem na to, że Facebook nie tylko mówi, ale mocno działa.

Gadżet cieszy oko fanów, ale ważniejsza jest chyba inna informacja z konferencji, na razie dosyć szczątkowa i tajemnicza, ale może tym bardziej ciekawsza. Facebook zawarł wieloletnią umowę o partnerstwie z koncernem EssilorLuxottica, który bardziej znany jest jako producent oprawek do okularów pod takimi markami, jak Oakley, Ray-Ban, Armani czy Versace. „Wspólnie stworzymy i wypuścimy na rynek w 2021 r. parę inteligentnych okularów marki Ray-Ban. Połączą one innowacyjną technologię z modowym stylem i pomogą ludziom lepiej łączyć się z przyjaciółmi i rodziną” — czytamy w komunikacie Facebooka.

Design gadżetu jest kluczowy, jeśli technologia AR i VR ma trafić do masowego klienta, a nie tylko do pokoi maniaków gier komputerowych. Znowu przypomina o sobie przypadek iPhone’a, którego od konkurencji odróżniało m.in. to, że ludzie pokochali jego wygląd i uznali, że to fajnie stukać palcem po ekranie zamiast po fizycznych przyciskach. Dostępne do tej pory gogle przypominają rekwizyty ze „Star Treka” i ludzie raczej nie przekonają się do chodzenia z nimi po ulicy. Jest pytanie, jaka będzie odpowiedź Apple’a, Samsunga, LG, Xiaomi, Oppo i innych mocarzy hardware’u.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane