FISKUS I LEASING: JEST KOMPROMIS

Jarosław Królak
13-07-2000, 00:00

FISKUS I LEASING: JEST KOMPROMIS

Resort zaakceptował korzystniejsze dla firm zasady opodatkowania leasingu

ŚWIETLANA PRZYSZŁOŚĆ: Ministerstwo Finansów akceptuje sugestie branży. Dzięki temu powstanie dobre prawo i warunki do rozwoju leasingu w Polsce — mówi Piotr Czyżak z Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych. fot. ARC

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy regulującej kwestie podatkowe w leasingu. Są spore szanse, że przyjęte przez resort propozycje branży nie tylko zwiększą opłacalność leasingu samochodów osobowych. Pozwolą także na czytelne ustalenie wartości końcowej przedmiotu leasingu i pokażą urzędom skarbowym, jak traktować sprzedaż wierzytelności leasingowych bankom.

Członkowie grupy ekspertów z Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych, uzgadniający z Ministerstwem Finansów ostateczny kształt projektu ustawy, przyznają, że już niewiele brakuje do korzystnego uregulowania opodatkowania leasingu. Gdy zostanie uchwalona w obecnym kształcie, zdynamizuje rozwój branży.

Ulżyć osobowym

Zmienią się przede wszystkim przepisy dotyczące leasingu samochodów osobowych. Obecnie praktycznie on nie funkcjonuje z powodu ograniczeń fiskalnych.

— Powodem nieopłacalności leasingu aut osobowych jest brak możności odliczania VAT-u przez leasingobiorcę. Postulaty zmian natrafiają na opór resortu finansów. Naszym zdaniem, odliczanie VAT-u przy leasingu samochodów osobowych nie uszczupli budżetu państwa — uważa Piotr Czyżak, przewodniczący komitetu wykonawczego KPL.

Ministerstwo Finansów nie potwierdziło i nie zaprzeczyło, że rozważa wprowadzenie możliwości odliczania VAT-u przy leasingu samochodów osobowych.

— Prace nad projektem zakończą się za kilka tygodni — mówi Aleksandra Gieros, rzecznik MF.

Eksperci KPL przeforsowali natomiast możliwość wpisywania w koszty uzyskania przychodu całości opłat z tytułu leasingu aut osobowych. Obecnie można wrzucić w koszty wydatki tylko do 10 tys. EURO (40 tys. zł). Zrezygnowano także z bariery tzw. limitów kilometrażowych. Aby opłaty leasingowe w całości były kosztami uzyskania przychodu leasingobiorcy, nie trzeba będzie zliczać miesięcznego przebiegu służbowego samochodu osobowego i mnożyć go przez stawkę za kilometr. Rozwiązania te zwiększą opłacalność leasingu samochodów osobowych.

Sprzedać za grosze

Drugą nowością jest wyraźne określenie, jak należy obliczać wartość końcową przedmiotu po zakończeniu umowy leasingowej, czyli za ile leasingobiorca będzie mógł dany środek trwały kupić.

— Leasingodawcy zależy, aby cena wykupu była jak najmniejsza, np. za symboliczną złotówkę. Wtedy można wykazać stratę podatkową, która pokryje przychody z transakcji. Fiskusowi zależy na jak najwyższej wartości końcowej, aby strata podatkowa była minimalna. Ten konflikt całkowicie zniknie, bo zostaną wprowadzone jasne zasady szacowania ceny wykupu według zasad degresywnej amortyzacji z mnożnikiem 3. W przypadku samochodu będzie to 3 x 20 proc. (stawka amortyzacji), zatem po roku do zamortyzowania zostanie 40 proc. W drugim roku odejmiemy 60 proc. z tych 40 proc. i pozostanie 16 proc. Oznacza to, że auto leasingowane przez dwa lata będzie można wykupić co najmniej za 16 proc. jego wartości — wyjaśnia Piotr Kaczmarek, wiceprezes Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Wskazówki dla fiskusa

Trzecią nowością będzie wskazanie urzędom skarbowym, jak mają traktować sprzedaż wierzytelności z tytułu umowy leasingowej, np. bankowi.

— Leasingobiorca będzie płacił raty leasingowe bankowi, a nie firmie leasingowej. Kwoty wypłacone przez bank za sprzedaż tych wierzytelności firmie leasingowej nie będą zaliczane do przychodów w momencie samej sprzedaży a dopiero w momencie zapłaty rat leasingowych. Jednocześnie kosztem uzyskania przychodu będzie dyskonto i wynagrodzenie zapłacone bankowi. Dzięki takiej regulacji zwiększy się bezpieczeństwo transakcji, a banki chętniej będą w ten sposób finansować kontrakty leasingowe — dodaje Piotr Czyżak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / FISKUS I LEASING: JEST KOMPROMIS