FISKUS I LEASING: JEST KOMPROMIS

Jarosław Królak
opublikowano: 13-07-2000, 00:00

FISKUS I LEASING: JEST KOMPROMIS

Resort zaakceptował korzystniejsze dla firm zasady opodatkowania leasingu

ŚWIETLANA PRZYSZŁOŚĆ: Ministerstwo Finansów akceptuje sugestie branży. Dzięki temu powstanie dobre prawo i warunki do rozwoju leasingu w Polsce — mówi Piotr Czyżak z Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych. fot. ARC

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy regulującej kwestie podatkowe w leasingu. Są spore szanse, że przyjęte przez resort propozycje branży nie tylko zwiększą opłacalność leasingu samochodów osobowych. Pozwolą także na czytelne ustalenie wartości końcowej przedmiotu leasingu i pokażą urzędom skarbowym, jak traktować sprzedaż wierzytelności leasingowych bankom.

Członkowie grupy ekspertów z Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych, uzgadniający z Ministerstwem Finansów ostateczny kształt projektu ustawy, przyznają, że już niewiele brakuje do korzystnego uregulowania opodatkowania leasingu. Gdy zostanie uchwalona w obecnym kształcie, zdynamizuje rozwój branży.

Ulżyć osobowym

Zmienią się przede wszystkim przepisy dotyczące leasingu samochodów osobowych. Obecnie praktycznie on nie funkcjonuje z powodu ograniczeń fiskalnych.

— Powodem nieopłacalności leasingu aut osobowych jest brak możności odliczania VAT-u przez leasingobiorcę. Postulaty zmian natrafiają na opór resortu finansów. Naszym zdaniem, odliczanie VAT-u przy leasingu samochodów osobowych nie uszczupli budżetu państwa — uważa Piotr Czyżak, przewodniczący komitetu wykonawczego KPL.

Ministerstwo Finansów nie potwierdziło i nie zaprzeczyło, że rozważa wprowadzenie możliwości odliczania VAT-u przy leasingu samochodów osobowych.

— Prace nad projektem zakończą się za kilka tygodni — mówi Aleksandra Gieros, rzecznik MF.

Eksperci KPL przeforsowali natomiast możliwość wpisywania w koszty uzyskania przychodu całości opłat z tytułu leasingu aut osobowych. Obecnie można wrzucić w koszty wydatki tylko do 10 tys. EURO (40 tys. zł). Zrezygnowano także z bariery tzw. limitów kilometrażowych. Aby opłaty leasingowe w całości były kosztami uzyskania przychodu leasingobiorcy, nie trzeba będzie zliczać miesięcznego przebiegu służbowego samochodu osobowego i mnożyć go przez stawkę za kilometr. Rozwiązania te zwiększą opłacalność leasingu samochodów osobowych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Sprzedać za grosze

Drugą nowością jest wyraźne określenie, jak należy obliczać wartość końcową przedmiotu po zakończeniu umowy leasingowej, czyli za ile leasingobiorca będzie mógł dany środek trwały kupić.

— Leasingodawcy zależy, aby cena wykupu była jak najmniejsza, np. za symboliczną złotówkę. Wtedy można wykazać stratę podatkową, która pokryje przychody z transakcji. Fiskusowi zależy na jak najwyższej wartości końcowej, aby strata podatkowa była minimalna. Ten konflikt całkowicie zniknie, bo zostaną wprowadzone jasne zasady szacowania ceny wykupu według zasad degresywnej amortyzacji z mnożnikiem 3. W przypadku samochodu będzie to 3 x 20 proc. (stawka amortyzacji), zatem po roku do zamortyzowania zostanie 40 proc. W drugim roku odejmiemy 60 proc. z tych 40 proc. i pozostanie 16 proc. Oznacza to, że auto leasingowane przez dwa lata będzie można wykupić co najmniej za 16 proc. jego wartości — wyjaśnia Piotr Kaczmarek, wiceprezes Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Wskazówki dla fiskusa

Trzecią nowością będzie wskazanie urzędom skarbowym, jak mają traktować sprzedaż wierzytelności z tytułu umowy leasingowej, np. bankowi.

— Leasingobiorca będzie płacił raty leasingowe bankowi, a nie firmie leasingowej. Kwoty wypłacone przez bank za sprzedaż tych wierzytelności firmie leasingowej nie będą zaliczane do przychodów w momencie samej sprzedaży a dopiero w momencie zapłaty rat leasingowych. Jednocześnie kosztem uzyskania przychodu będzie dyskonto i wynagrodzenie zapłacone bankowi. Dzięki takiej regulacji zwiększy się bezpieczeństwo transakcji, a banki chętniej będą w ten sposób finansować kontrakty leasingowe — dodaje Piotr Czyżak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane