W marcu 2025 r. hongkoński konglomerat CK Hutchison zawarł wstępną umowę sprzedaży większości swojego międzynarodowego biznesu portowego konsorcjum, na którego czele stoi amerykański gigant inwestycyjny BlackRock. W skład konsorcjum wchodziła również MSC – prywatna linia żeglugowa włoskiego miliardera Gianluigiego Aponte.
Wartość planowanej transakcji szacowano na 22,8 miliarda dolarów i obejmowała 43 terminale kontenerowe w 23 krajach, w tym w Polsce. Rozmowy na wyłączność zakończyły się jednak w minioną niedzielę (28.07), nie przynosząc finalizacji porozumienia.
CMA CGM wkracza do gry
Tymczasem CMA CGM ogłosiło, że jest zainteresowane udziałem w przejęciu aktywów CK Hutchison. Francuska grupa posiada już 65 terminali portowych na całym świecie. Przejęcie części sieci Hutchisona mogłoby nie tylko zwiększyć tę liczbę, ale również umożliwić firmie przejęcie jednego z terminali w strategicznej lokalizacji przy Kanale Panamskim – co znacznie wzmocniłoby kontrolę CMA CGM nad globalnym łańcuchem logistycznym.
Chińska konkurencja także zainteresowana
CK Hutchison poinformowało, że wciąż prowadzi rozmowy z dotychczasowym konsorcjum i analizuje możliwość dołączenia dużego chińskiego inwestora strategicznego. Według źródeł agencji Reuters, zainteresowanie wyraził państwowy armator COSCO – jeden z liderów światowego rynku kontenerowego.
Spadające zyski
W drugim kwartale 2025 roku przychody CMA CGM wyniosły 13,2 miliarda dolarów, utrzymując się na stabilnym poziomie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zysk netto spadł jednak do 521 milionów dolarów z 661 milionów dolarów rok wcześniej, co wynika m.in. z rosnących kosztów operacyjnych i niepewności na rynkach.
