W pandemii zespół outsourcingu firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton (GT) pomógł pro bono w umorzeniu składek i uzyskaniu dofinansowania do wynagrodzeń na ponad 3,14 mln zł. Doradcy uznali, że dzięki takiej pomocy zewnętrznych ekspertów wiele firm przetrwało. GT przeprowadził wśród 206 firm badanie, żeby sprawdzić, czy outsourcing faktycznie był w pandemii kołem ratunkowym.
Okazuje się, że w latach 2020-21 zainteresowanie outsourcingiem kadrowo-płacowym wzrosło o 16 proc., a finansowo-księgowym o 14 proc. 68 proc. przedsiębiorców uważa, że zewnętrzni dostawcy usług pomogli im przetrwać gospodarcze wyzwania pandemii. Najważniejsza była pomoc w zorientowaniu się w przepisach (tak odpowiedziała połowa ankietowanych firm), obniżeniu kosztów (26 proc.) i przezwyciężeniu braków kadrowych (24 proc.).

– Jeszcze kilkanaście lat temu outsourcing księgowości czy kadr i płac w Polsce był zwykle oferowany małym podmiotom. Głównym czynnikiem był koszt - proste porównanie ceny zatrudnienia specjalisty z danego obszaru z ceną usługi outsourcingowej. Potem coraz częściej zaczęły się pojawiać inne, równie ważne czynniki: ograniczenie ryzyka dzięki scedowaniu odpowiedzialności na usługodawcę, brak problemów dotyczących dostępności, utrzymania i szkolenia kadr, chęć koncentracji na rdzeniu biznesu czy brak kosztów związanych z kupnem i utrzymywaniem oraz rozwijaniem narzędzi informatycznych. Pandemia pokazała jeszcze dobitniej, jak krytycznie ważne jest bezpieczeństwo i pewność, że mimo niesprzyjających okoliczności prace typu back-office są wykonywane bez zakłóceń – mówi Edward Nieboj, partner zarządzający w departamencie outsourcingu GT.

52 proc. firm nie zauważyło zmiany we współpracy z dostawcą usług podczas pandemii, ale 26 proc. przyznaje, że dostało dostęp do wybranych usług nieodpłatnie, 22 proc. twierdzi, że jakość obsługi była ponadstandardowa (chodzi o życzliwość, empatię i pomoc), a 13 proc. zauważyło wzrost dostępności ekspertów (również online).
Dostrzeżony przez GT wzrost outsourcingu w polskich firmach to na świecie trend utrzymujący się od lat. Dzięki temu obsługujący światowych klientów sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce urósł od I kw. 2021 do I kw. 2022 r. o 11,6 proc. do 400,3 tys. pracowników, podczas gdy w poprzednich dwóch latach wzrost był jednocyfrowy. Branża odpowiada za 6,2 proc. ogólnego zatrudnienia w kraju. W ubiegłym roku wypracowała 11,3 mld USD nadwyżki w handlu usługami.
Grant Thornton działa w czterech obszarach: outsourcingu (księgowości oraz kadr i płac), audytu, doradztwa (podatkowego i transakcyjnego) oraz doradztwa cyfrowego. Najważniejszą nogą biznesową jest outsourcing: odpowiada za 32 proc. przychodów GT, które w zakończonym w czerwcu roku finansowym wyniosły 145,6 mln zł. W ubiegłym roku wzrost przychodów z usług outsourcingu finansowo-księgowego oraz kadrowo-płacowego w GT wyniósł 20,3 proc., czyli 46,2 mln zł.
W globalnej sieci firmy najszybciej rosły firmy outsourcingowe w Chinach (76,6 proc.), Francji (68,7 proc.) i Niemczech (67,7 proc.). Eksperci GT z całego świata nie mają wątpliwości, że outsourcing przeżywa renesans i rynek będzie rósł.