Grunt to systematyczność

opublikowano: 14-06-2016, 22:00

Trudno myśleć o pracy w biurze bez klimatyzacji, jednak jej niewłaściwe użytkowanie może przynieść więcej szkód niż pożytku.

Wiele się mówi ostatnio o tym, jak ważne jest zapewnienie pracownikom biurowym komfortowych warunków. Przekłada się to bowiem nie tylko na ich zadowolenie, lecz także na wyniki finansowe — raporty z różnych badań są w tej sprawie zgodne. Czynnikiem wpływającym na zdrowie i dobre samopoczucie pracowników, a w konsekwencji na jakość ich pracy, jest także temperatura w biurach.

— Z badania przeprowadzonego przez Green Building wynika, że polepszenie jakości powietrza w biurze można zwiększyć produktywność pracowników od 8 do 11 proc. mówi Piotr Bartkiewicz z firmy Go4Energy. Za regulowanie temperatury i jakość powietrza w biurze odpowiadają oczywiście systemy klimatyzacyjne. W nieruchomościach komercyjnych są standardem. Nie wystarczy jednak, że klimatyzacja jest — specjaliści podkreślają, że jej niewłaściwe użytkowanie jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia.

Kilka zasad

Właściwe użytkowanie klimatyzacji to z jednej strony dbałość o system, a z drugiej o użytkowników. Jeśli chodzi o ten pierwszy aspekt, to wszystko zaczyna się od właściwego zainstalowania systemu. Konieczne są cykliczne konserwacje.

— Co prawda przeglądy techniczne nie wchodzą w skład obowiązkowych przeglądów okresowych (jako indywidualna instalacja), ale zaniedbanie w tym względzie może okazać się bardzo niebezpieczne dla zdrowia a nawet życia użytkowników budynku. Warto wspomnieć choćby o tzw. chorobie legionistów, czyli chorobie dróg oddechowych spowodowanej bakterią, która rozwinęła się w instalacji klimatyzacji. Był to skutek niewłaściwej konserwacji instalacji pozostawionej bez czyszczenia — podkreśla mgr inż. Michał Zulinski, zastępca dyrektora działu doradztwa do spraw budowlanych w firmie CBRE. Czyszczenie filtrów i odgrzybianie wymienników klimatyzatorów to obecnie standard, jednak należy również zadbać o czystość kanałów wentylacyjnych, doprowadzających świeże powietrze do pomieszczeń.

— Zanieczyszczone instalacje są siedliskiem grzybów, pleśni, bakterii i wirusów, które mogą być przyczyną złego samopoczucia, bólów głowy, infekcji, alergii czy chorób układu oddechowego. Najgroźniejszym z drobnoustrojów przenoszonych przez zanieczyszczone instalacje jest Legionella, groźna bakteria wywołująca zapalenie płuc — ostrzega Wojciech Pazdro, zastępca dyrektora, szef zespołu FM, zakupów i bezpieczeństwa w dziale zarządzania nieruchomościami firmy Cushman & Wakefield. W budynkach biurowych kontrole czystości kanałów wentylacyjnych zgodnie z normą należy przeprowadzać co dwa lata, jednak nawet regularne konserwacje i czyszczenie nie dadzą 100 proc. gwarancji bezpiecznego użytkowania klimatyzacji. Pracownicy biurowi muszą pamiętać jeszcze o kilku zasadach.

Edukacja to podstawa

Klimatyzację biurową często obsługują ludzie bez odpowiedniej wiedzy. Samodzielnie regulują temperaturę, nie znając zgubnych skutków np. nadmiernego wychłodzenia organizmu latem. W związku z tym podstawą sprawą jest przeszkolenie wszystkich pracowników biurowych z korzystania z systemu klimatyzacji.

— W interesie właściciela budynku i firm wynajmujących w nim powierzchnie jest dbanie o właściwe korzystanie z systemów. Konieczna jest więc edukacja pracowników — twierdzi Tomasz Augustyniak, dyrektor zarządzający firmąGo4Energy. Powinni wiedzieć choćby to, że zbyt niska i za wysoka temperatura (zdaniem ekspertów powyżej 24°C) obniża zdolność koncentracji i wydłuża czas reakcji. — Przede wszystkim nie powinno się nadmiernie wychładzać ani ogrzewać pomieszczeń.

Latem optymalna temperatura w biurze powinna być o 5-6 °C niższa niż temperatura na zewnątrz — radzi Mariusz Kanabrocki. Natomiast zimą organizm najlepiej czuje się w temperaturze 20-21°C i taką wartość powinien zagwarantować układ klimatyzacyjny. Należy też unikać przebywania w strumieniu zimnego powietrza, dlatego nawiewniki powinny być ustawiane w odpowiedniej odległości od miejsc pracy.

— Kompleksowe podejście do klimatyzacji i wentylacji w oparciu o właściwe normy i przepisy, pozwoli utrzymać instalacje w czystości, a pracownikom zapewni dobre samopoczucie i wydajną pracę — podsumowuje Wojciech Pazdro. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu