Tylko co druga firma budowlana udostępniła dane w pilotażowym badaniu cen. Trudno więc zbudować nowy system waloryzacji kontraktów.
Przedsiębiorcy i analitycy z wielu sektorów narzekają, że statystyki
Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) często nie odzwierciedlają
faktycznych danych rynkowych.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Tylko co druga firma budowlana udostępniła dane w pilotażowym badaniu cen. Trudno więc zbudować nowy system waloryzacji kontraktów.
Przedsiębiorcy i analitycy z wielu sektorów narzekają, że statystyki
Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) często nie odzwierciedlają
faktycznych danych rynkowych.
— Staramy się organizować spotkania z analitykami, ekonomistami,
przedsiębiorcami i dziennikarzami, by informować o zasadach prowadzenia
analiz przez GUS oraz pozyskiwać od nich informacje o tym, co trzeba
zmienić, by dane były bardziej precyzyjne i łatwiej dostępne dla
użytkowników — zapewnia Domin Rozkrut, prezes GUS.
GUS cyklicznie spotyka się m.in. z przedstawicielami branży budowlanej,
którym zależy na modyfikacji wskaźników obrazujących zmiany cen w
umowach budowlanych. Na ich podstawie są waloryzowane wartości
kontraktów. Problem w tym, że GUS opracowuje dane na bazie cen
zapisanych w historycznych umowach. Nie odzwierciedlają one aktualnych
trendów rynkowych.
Mało danych
Po rozmowach z branżą budowlaną GUS wdrożył program pilotażowy, którego
celem jest opracowanie nowego wskaźnika obrazującego zmiany w cenach
materiałów. W jego wyliczeniu pomóc mają dane z bieżąco podpisywanych
umów. Problem w tym, że przedsiębiorcy budowlani nie przekazują ich
statystykom. W pierwszym miesiącu funkcjonowania programu pilotażowego
dane przekazał jedynie co czwarty badany podmiot.
— W drugim i trzecim miesiącu tylko co drugi — mówi Dorota Turek,
zastępca dyrektora Departamentu Handlu i Usług GUS.
Dominik Rozkrut podkreśla, że pracownicy urzędu muszą mieć pełne dane od
przedsiębiorców, by opracować wskaźniki oddające rzeczywiste trendy
rynkowe.
Zbieranie i analiza danych w pilotażu potrwa do grudnia, ale w
listopadzie GUS planował przedstawić wstępne wyniki. Według Doroty
Turek, z powodu pozyskania niepełnych materiałów trudno będzie w
przyszłym miesiącu przedstawić wstępne wnioski. GUS napisał pismo do
organizacji branżowych, by poprosiły wykonawców o przesłaniedo końca
października danych o cenach robót budowlano-montażowych z okresu
styczeń-maj tego roku.
Niektórzy przedsiębiorcy nie przesyłają danych, argumentując, że jest to
dla nich pracochłonne i zabiera czas. Część firm przekazuje natomiast
dane w formacie PDF albo udostępnia bezpośrednio informacje z
kontraktów, co z kolei zmusza GUS do mrówczej pracy w celu ich
przetwarzania. Część materiałów pochodzi także z kontraktów „projektuj i
buduj” , które trudno zastosować w bieżącej analizie. Przedstawiciele
GUS podkreślają, że to w interesie przedsiębiorców jest przekazywanie
danych i budowa nowego wskaźnika.
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Dane pozyskiwane od producentów dowodzą, że produkty takie jak stal,
kruszywa czy asfalt rzeczywiście mocno drożeją. Tymczasem z wstępnych
analiz z pilotażu wynika, że jedynie w około 30 proc. badanych
kontraktów ceny materiałów wzrosły. Bez pełnych danych budowa wskaźnika
odzwierciedlającego rzeczywiste ceny nie będzie możliwa.
Do „PB” docierają sygnały, że zamiast analizować ceny w historycznych
czy bieżących umowach, lepiej określić wskaźnik waloryzacji kontraktów
na podstawie koszyka materiałów, kosztów robocizny itp. Do tego
potrzebne byłyby jednak uzgodnienia na szczeblu rządowym.
OKIEM BRANŻY
Zachęcamy do wysyłania
BARBARA DZIECIUCHOWICZ, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej
Drogownictwa
Rozmawialiśmy podczas rady izby o pilotażu GUS i przesłaliśmy pismo do
naszych członków, zachęcając do przesyłania danych. Skoro chcemy zmian w
waloryzacji, musimy przesyłać dane. Faktem jednak jest, że wypełnienie
nowego formularza jest pracochłonne. Niektóre duże firmy musiały
zatrudnić dodatkowych pracowników tylko do opracowania i przesłania
raportów z kilku kontraktów. Rozmawiamy także z Generalną Dyrekcją Dróg
Krajowych i Autostrad o oparciu waloryzacji kontraktów w przyszłości na
cenowym koszyku materiałów, ale opracowanie takiego wskaźnika w GUS może
trwać nawet 2-3 lata.