IBM liderem na rynku serwerów

Wojciech Chmielarz
opublikowano: 2006-09-13 00:00

IBM już od półtora roku jest liderem na polskim rynku serwerów — wynika z badania IDC Poland. Jego udział w rynku w II kwartale 2006 r. wyniósł 35,5 proc.

Według badań rynku serwerów, przeprowadzonych przez IDC Poland, IBM i Hewlett-Packard (HP) przewodzą na polskim rynku. Zdecydowanym liderem jest jednak ta pierwsza firma.

— IBM w 2006 r. zanotował bardzo dobrą sprzedaż serwerów x86-64. Mocne wejście w nową technologię w zeszłym roku zaczęło owocować w bieżącym i IBM zarobił w II kwartale tego roku więcej na rynku tanich serwerów niż HP, który sprzedaje zdecydowanie więcej takich maszyn. Jeśli do tego dodamy, że IBM jest praktycznie liderem na rynku mainframe’ów, to widzimy, że jego sukces ma dosyć mocne podstawy — tłumaczy Jarosław Smulski, analityk IDC Poland.

Dwóch liderów

IBM jest liderem na polskim rynku już od półtora roku. Jak na świecie, tak w Polsce jego najpoważniejszym konkurentem jest HP. Firma ta zainwestowała w nowe rozwiązania technologiczne, do których dopiero teraz zaczynają przekonywać się klienci.

— Obecnie nie tylko IBM i HP mają tak zróżnicowaną ofertę i mocną pozycję, by móc przewodzić rynkowi serwerowemu w Polsce. W 2005 r. można było zauważyć efekty strategii HP, czyli przechodzenia z platformy RISC na platformę EPIC, wykorzystującą procesory Intela Itanium. Wprowadzanie nowych platform serwerowych musi trwać kilka lat, zwłaszcza na tak konserwatywnym rynku jak korporacyjny. Dopiero w 2006 r. sprzedaż serwerów EPIC zaczęła mocno wzrastać, ale ta słabość HP została wykorzystana przez IBM, który przejął sporą część rynku — zauważa Jarosław Smulski.

Obraz ten nie powinien się zmienić w najbliższym czasie. HP ma przed sobą bowiem jeszcze wciąż dużo pracy, aby przekonać swoich klientów do platformy EPIC.

— Polski rynek serwerowy w dalszym ciągu zależy od dużych zamówień, a nie od sprzedaży kanałowej, która jest zdecydowanie bardziej konkurencyjna. HP będzie ciągle na gorszej pozycji na rynku korporacyjnym, ze względu na trwający ciągle proces przekonywania klientów do platformy EPIC. Walka będzie się więc toczyła w kanałach sprzedaży, a zauważalne spowolnienie w dużych projektach dodatkowo podniesie znaczenie sprzedaży tańszych maszyn — zaznacza Jarosław Smulski.

Również IBM zainwestował w nowe produkty. Świetnie radzą sobie serwery typu blade oraz serwery z rodziny RISC POWER 5+.

Tanie maszyny

IBM i HP sprzedają największych maszyn. Ale i oni mają konkurencję, szczególnie w dziedzinie tańszych urządzeń.

— Na rynku korporacyjnym w Polsce ciągle silny jest Sun Microsystems, a Dell i Fujitsu-Siemens znacząco zwiększają sprzedaż swoich tańszych maszyn — twierdzi Jarosław Smulski.