Czytasz dzięki

Importu aut nie można zatrzymać

opublikowano: 24-09-2020, 22:00

Podwyżka akcyzy na sprowadzane auta to zły pomysł. Nie odmłodzi polskiego parku, a zaszkodzi warsztatom — uważa branża automotive.

Rząd rozważa podniesienie akcyzy na samochody używane. Szczegóły nie są jeszcze znane, ale znany jest cel. Regulacja ma sprawić, by takich aut nie opłacało się sprowadzać. Zdaniem Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to zły pomysł.

— Skutkiem zmiany akcyzy będzie to, że pojazdy dotychczas poruszające się po naszych drogach będą dłużej eksploatowane ze wszelkimi konsekwencjami ich stanu. Import pojazdów używanych spadnie, co przełoży się na zmniejszenie wpływów do budżetu. Ucierpią też tysiące osób zajmujących się ich importem. Nie wolno także zapominać, że obecny park samochodowy daje pracę ponad 145 tys. mechaników i innych specjalistów. Z usług niezależnych warsztatów motoryzacyjnych korzysta 90 proc. kierowców z blisko 18 mln pojazdów jeżdżących po naszych drogach. Dobra kondycja warsztatów gwarantuje ciągłość funkcjonowania całego łańcucha produkcji i dystrybucji części motoryzacyjnych, zatrudniającego łącznie prawie 190 tys. osób. Ograniczenie rynku samochodów używanych mocno uderzy w cały segment — mówi Alfred Franke, prezes SDCM.

Rząd zapewne zamierza powrócić do regulacji opracowywanej za poprzedniej kadencji parlamentu, a więc do projektu, który w 2016 r. zelektryzował nie tylko branżę motoryzacyjną, ale też opinię publiczną. Uzależniał on stawkę akcyzy od normy czystości spalin oraz pojemności silnika. Tak wyliczona kwota akcyzy miała być obniżana zgodnie ze współczynnikiem deprecjacji rosnącym wraz z wiekiem pojazdu. Ostatecznie, z różnych powodów, projekt upadł. Z doniesień medialnych wynika, że w rządzie nie ma w tej sprawie konsensu. Andrzej Duch, przewodniczący Ogólnopolskiej Komisji Rzemiosł Motoryzacyjnych Związku Rzemiosła Polskiego, także podkreśla, że wyższa akcyza uderzy w kilkadziesiąt tysięcy zakładów motoryzacyjnych zatrudniających kilkaset tysięcy pracowników.

— Oczywiście, że najstarsze pojazdy zatruwające środowisko powinny być eliminowane z rynku europejskiego, jednak zwiększona akcyza mocno ograniczy pracę zakładów motoryzacyjnych, przyczyniając się do likwidacji tysięcy miejsc pracy. Spowoduje także likwidację wielu z nich, a przecież wnoszą one ogromny wkład w tworzenie budżetu — mówi Andrzej Duch.

SDCM jest przeciwko sprowadzaniu pojazdów niesprawnych technicznie i zagrażających bezpieczeństwu czy też środowisku naturalnemu.

— Ich eliminacja powinna jednak być skutkiem rzetelnych badań technicznych przy rejestracji, a nie na drodze obciążeń fiskalnych — mówi Alfred Franke.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane